Včera vydalo Ministerstvo dopravy tiskovou zprávu, ve které uvádí proiritní stavby na železnici. Jsou zde uvedeny také stavby IV.koridoru, proto zprávu přebírám v plném znění, pouze jsem červeně odlišil „naše“ stavby.
Tisková zpráva:
Prioritou státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v oblasti investic do železniční dopravní infrastruktury ČR v současném rozpočtovém období Evropské unie (2007–2013) je dokončení chybějících úseků a uzlů na III. a IV. tranzitním železničním koridoru. Na společné tiskové konferenci to dnes potvrdil ministr dopravy Mgr. Pavel Dobeš a generální ředitel SŽDC Ing. Jiří Kolář, Ph.D. SŽDC do konce června vyhlásí soutěž na pět významných projektů.
- Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, 2. stavba
- Optimalizace tratě Praha Bubeneč – Praha Holešovice
- Rekonstrukce stanice Olomouc
- Modernizace tratě Tábor – Sudoměřice u Tábora
- Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí
Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, 2. stavba
Termín realizace | 09/2012 – 08/2014 |
Hodnota zakázky | 1 013 mil . Kč |
Předmět | Rekonstrukce střední části stanice a zabezpečovacího zařízení |
Přínos | Výrazné zrychlení průjezdu a zvýšení bezpečnosti provozu |
Optimalizace tratě Praha Bubeneč – Praha Holešovice
Termín realizace | 09/2012 – 07/2014 |
Hodnota zakázky | 1 088 mil . Kč |
Předmět | Modernizace stanic a vybudování nové železniční zastávky |
Přínos | Zvýšení kultury cestování |
Rekonstrukce stanice Olomouc
Termín realizace | 10/2012 – 11/2015 |
Hodnota zakázky | 2 512 mil . Kč |
Předmět | Modernizace osobního nádraží |
Přínos | Zvýšení kultury a bezpečnosti cestování |
Modernizace tratě Tábor – Sudoměřice u Tábora
Termín realizace | 10/2012 – 09/2015 |
Hodnota zakázky | 2 423 mil . Kč |
Předmět | Zdvoukolejnění trati |
Přínos | Zvýšení povolené maximální rychlosti na 160 km/h |
Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí
Termín realizace | 10/2012 – 03/2015 |
Hodnota zakázky | 1 469 mil . Kč |
Předmět | Přeložka trati při zachování stávající výpravní budovy |
Přínos | Zvýšení maximální rychlosti až na 160 km/h |
Veřejné zakázky budou zadány v otevřeném řízení podle § 27 zákona č. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách a hodnotícím kritériem bude nejnižší nabídková cena. Zadávací dokumentace staveb schválil expertní tým složený z pracovníků Ministerstva dopravy (MD), Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a Českého vysokého učení technického (ČVUT). V kvalifikačních předpokladech SŽDC vždy požaduje podmínky odpovídající charakteru a rozsahu stavby a naopak nepožaduje podmínky, které by zbytečně omezily počet uchazečů o zakázku.
Realizací projektů dojde ke zkrácení jízdní doby a zvýšení přepravní kapacity, a tím ke zlepšení konkurenční pozice železnice vůči ostatním druhům dopravy. Účelem staveb je úprava železniční infrastruktury s cílem dosáhnout co nejvyšší traťové rychlosti (160 km/h, případně až 200 km/h na IV. koridoru), zajištění průjezdného průřezu a traťové třídy zatížení UIC.
Dalšími přínosem je vybavení stanic a zastávek bezbariérovými přístupy, rekonstrukce železničních přejezdů, zvýšení nástupištní hrany pro snadnější nástup a výstup cestujících, dále vybavení moderními orientačními a navigačními systémy a snížení hlukové zátěže obyvatel v okolí rekonstruovaných tratí.
Investorem těchto staveb je SŽDC a to prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Současně bude zažádáno o spolufinancování těchto projektů Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava 2007–2013. Míra spolufinancování z Fondu soudržnosti může být až 85 % z nákladů stavby.
Zbývající úseky na III. tranzitním železničním koridoru (TŽK)
- Dětmarovice – Mosty u Jablunkova
- Průjezd uzlem Ostrava hl. n.
- Přerov (2. stavba – Dluhonická spojka)
- Ústí nad Orlicí – Choceň
- Praha-Běchovice – Úvaly
- Praha-Smíchov – Beroun
- Zbiroh – Rokycany (v realizaci)
- Rokycany – Plzeň
- Průjezd uzlem Plzeň (v realizaci)
Zbývající úseky na IV. TŽK
- České Budějovice – Veselí nad Lužnicí
- Veselí nad Lužnicí – Soběslav – Doubí u Tábora
- Tábor – Votice
- Votice – Benešov (v realizaci)
Úkolem SŽDC je kromě dokončení výše uvedených staveb v rámci III. a IV. TŽK zejména k oncepční postupná modernizace železniční sítě v souladu s politikou TEN-T, obsluha významných aglomerací příměstskou železnicí (Praha – Kladno, Pardubice – Hradec Králové, Ostrava – Frýdek Místek, Brno – Třebíč).
Důležité je také výrazné zefektivnění řízení a bezpečnosti provozu zaváděním dálkově ovládaného zabezpečovacího zařízení.
Úsek Běchovice – Úvaly na trojce je ostuda zejména paradoxně mimo oblast bývalých rybníků v Klánovickém lese, ale po rekonstrukci volá celek. na koridory bych zakázal pouštět cokoli osobního s neodhlučněným pojezdem – rozdíl mezi lomozícími Béčky a Bmz je propastný stejně jako mezi Esy a Taury. Nákladu se to týkat nemůže. Na čtyřce by se mělo urychleně stavět tam, kde je nový profil téměř přímý a neprotkaný mosty a tunely (na jih od Tábora) a současně budovat Votice – Tábor v novém profilu. Leoš uš se třese nedočkavostí a já na jeho kulturu cestování taky…
Tak hlavně,aby se alespoň některé zdezmíněné stavby začali realizovat tak,jak je zde psáno.
A ne zase se zpožděním(třeba za dva roky)….