Modernizace a elektrifikace trati Hrušovany u Brna – Židlochovice

Žst. Židlochovice dne 18.srpna 2019 (foto: DanDIYY, zdroj: Wikimedia Commons)

Někdejší cukrovarnická vlečka a později místní dráha, na které byla zastavena osobní doprava před čtyřiceti lety a které od ukončení provozu židlochovického cukrovaru a tím i větší části nákladní dopravy začátkem devadesátých let minulého století hrozila několikrát fyzická likvidace, zažívá své zmrtvýchvstání. Od října 2018 na takřka tříkilometrové trati probíhají práce na její modernizaci a elektrifikaci, které provádí sdružení firem „Hrušky“, jehož hlavními členy jsou firmy Subterra a OHL ŽS, které s nabídnutou cenou takřka 690 miliónů korun (bez DPH) vyhrálo výběrové řízení, vyhlášené SŽDC. Po kolaudaci stavby v prosinci 2019 by měl proběhnout šestiměsíční zkušební provoz (do června 2020). Se zahájením pravidelného provozu s cestujícími se počítá od ledna 2020. Aktualizovaný návrh jízdního řádu 2019/2020 však uvádí provoz vlaků již začátku jeho platnosti, tj. od 15.prosince 2019. Cestující se tak po dlouhých desítkách let znovu svezou vlakem z Hrušovan (resp. z Brna) do Židlochovic a to přímými spoji, vedenými vlaky v elektrické trakci v půlhodinovém intervalu (o zamýšlené organizaci dopravy se psalo více zde).

Čtěte také  Jiří Streit: Výplata

Jak vypadala trať před revitalizací lze shlédnout v tomto videu, na počátku modernizace pak např. tady. Níže jsou uvedena komentovaná videa, kde je krásně popsán postup rekonstrukčních prací (které lze spatřit např. i na tratích koridorových).

Hrušovany u Brna - Židlochovice - modernizace, elektrizace

Návrh jízdního řádu 2019/2020 pro trať č.251 Tišnov – Brno – Vranovice, Hrušovany u Brna – Židlochovice


ČT24: likvidace staré trati z Hrušovan do Židlochovic (29.12.2018):

Přelet staré trati pomocí Google Earth (2017) a stav prací na rekonstrukci trati dne 8.2.2019:

Rekonstrukce železniční trati do Židlochovic se rozběhla naplno (6.3.2019):

Nádraží v Židlochovicích dostává jasné obrysy (1.6.2019):

Nádraží Hrušovany u Brna (květen – červenec 2019):

Jak se pokládají, svařují a podbíjejí koleje:

Na trati z Hrušovan do Židlochovic se už pokládají koleje (19.7.2019):

 

Jak se plazí kolejnice od Hrušovan k Židlochovicím (24.7.2019):

Kolejový orchestr OHL ŽS dorazil na židlochovické nádraží (30.7.2019):

Podbíječka Unimat 08-275/3S na nádraží v Židlochovicích (31.7.2019):

Na kolejích z Hrušovan do Židlochovic prskala „Prskačka“ K355PT (10.8.2019):

Svařování termitem na nádraží v Židlochovicích (11.8.2019):

Tančící bagr a vibrující kladiva na nádraží v Židlochovicích (14.8.2019):

Nádraží v Židlochovicích je již elektrifikováno (18.8.2019):

(autorem všech videoreportáží je Jaroslav Osička a jsou převzaty z kanálu YouTube)


Stručná historie trati

Trať Hrušovany u Brna – Židlochovice byla postavena Severní dráhou císaře Ferdinanda (KFNB) dle koncese vydané 20. ledna 1895, provoz na ni byl zahájen 17. září téhož roku. KFNB tak napojila stanici Hrušovany (na své trati Břeclav – Brno) s blízkou rafinerií cukru a nedaleké Židlochovice, kde se nacházel cukrovar firmy Robert & Co. Ten byl se židlochovickým nádražím spojen dva kilometry dlouhou vlečkou. Na hrušovansko-židlochovickou trať také navazovala úzkorozchodná řepařská drážka o celkové délce 21 km vedoucí do Měnína.

Samotná trať Hrušovany – Židlochovice sloužila jak nákladní, tak osobní dopravě, přičemž osobní vlaky měly v Hrušovanech návaznosti na vlaky na hlavní trati Brno – Břeclav. Dne 1. ledna 1906 byla trať společně s celou KFNB zestátněna, provoz převzaly Císařsko-královské státní dráhy (KkStB), po roce 1918 Československé státní dráhy (ČSD).

Jízdní doba před první světovou válkou byla 10–11 minut, denně zde bylo vypravováno sedm párů smíšených vlaků. Za první republiky byla doba jízdy zkrácena na 7–8 minut, počet spojů narůstal a vrcholu 16 párů osobních vlaků dosáhl na přelomu 40. a 50. let 20. století. V pozdějších letech zde jezdilo denně osm párů osobních vlaků. Osobní doprava na trati byla zastavena 2. června 1979. Nadále zde fungovala slabá nákladní doprava. Ta však během následujících desetiletí skončila a například v roce 2014 už nebyla trať využívána, protože její technický stav již neumožňoval žádný provoz.

Poslední vlak (v podobě historického motorového vozu M 240.0113 spolku KPKV Brno) projel po trati v roce 2005 během akce „Po zrušených lokálkách na jihu Moravy“. Následující rok už se trať podařilo projet jen kousek za žst. Hrušovany, neboť dále již byla notně zarostlá nálety a tudíž neprůjezdná.

Vzkříšení trati

Jihomoravský kraj dlouhodobě plánoval obnovu trati a její elektrifikaci. V roce 2002 vypracovala firma SUDOP technickou studii, podle které měla být železniční stanice v Židlochovicích posunuta k autobusovému nádraží (nebylo realizováno – v právě prováděné modernizaci bylo naopak k původnímu nádraží přemístěno to autobusové a vznikl zde přestupní dopravní terminál). V roce 2015 si nechala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypracovat dopravně územní rozhodnutí pro obnovu trati. Obnova tratě a její elektrifikace byla zahájena v říjnu 2018, zhotovitelem je sdružení „Hrušky“, které tvoří stavební společnosti Subterra a OHL ŽS. Cena činí takřka 690 milionů korun (bez DPH), termín dokončení stavebních prací 16 měsíců. Součástí stavby je také plná peronizace stanice Hrušovany u Brna. Po zprovoznění tratě mají do Židlochovic zajíždět vlaky linky S3 Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Židlochovická trať je jedním ze tří projektů, který má umožnit přímé vedení vlaků z Brna. Již brzy by měla začít také elektrifikace tratě ze Šakvic do Hustopečí a po roce 2020 by se měla stavět i Boskovická spojka. Díky ní nebude nutné přestupovat při cestě do Boskovic ve Skalici nad Svitavou.


 

2 komentáře

    • Byla by blbost to neelektrifikovat, když je to jen 3kilometrová odbočka z elektrifikované hlavní trati a všechny vlaky mají být přímé do Brna či dál… „Lokálka“, která je kousek od Brna a budou po ní jezdit příměstské vlaky v celkem hustém intervalu, je něco jiného než nějaká lokálka po venkově (a trať Šakvice – Hustopeče je úplně stejný případ).

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*