Modernizace úseku železniční trati Stod – Domažlice získala kladné stanovisko EIA

Železniční stanice Stod (foto: Správa železnic)

Připravovaná modernizace 36kilometrového úseku železniční trati Stod – Domažlice získala kladné stanovisko EIA, tedy posudek vlivů stavby na životní prostředí od ministerstva životního prostředí. Půjde o kombinaci novostavby dvoukolejné trati Stod – Holýšov a Blížejov – Domažlice a elektrizaci stávající linie Holýšov – Blížejov za více než 14 miliard Kč. Na části Stod – Holýšov bude kilometrový tunel. Vlaky tam budou jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. „Nyní se zpracovává dokumentace pro územní rozhodnutí,“ řekla mluvčí Správy železnic (SŽ) Radka Pistoriusová.

Jde o nejdelší a nejsložitější úsek připravované modernizace tratě Plzeň – Domažlice – státní hranice s Německem, která by měla být do roku 2030 dvojkolejná a elektrifikovaná. Stavba, která by měla začít v roce 2024, je rozdělena na čtyři etapy, které už mají kladný posudek EIA. Exministr dopravy Karel Havlíček předloni v srpnu v Plzni slíbil, že trať, na níž se 4. srpna 2021 srazily u Milavčí na Domažlicku dva vlaky a zemřeli tři lidé, má být do roku 2029 dvojkolejná a elektrifikovaná. SŽ tehdy uvedla, že modernizované železniční rameno přijde na 28 miliard Kč. Havlíček se před nehodou dohodl s německým protějškem, že Německo zmodernizuje trať od hranice do bavorského Schwandorfu, která má být také dvojkolejná a elektrifikovaná. Umožní to rychlejší a bezpečnější cestu z Prahy do Mnichova ze současných 5,5 hodiny na více než čtyři hodiny. Trať bude postupně vybavena i evropským zabezpečením ETCS. Po modernizaci by tam měly vlaky jezdit rychlostí 160 až 200 km/h.

Pro první stavbu v ČR, tedy nový devatenáctikilometrový úsek trati z Plzně-Nové Hospody do Stoda asi za deset miliard korun, je zpracovaná a projednaná dokumentace pro územní rozhodnutí a podaná žádost o vydání územního rozhodnutí. Pokud ho SŽ získá do poloviny příštího roku, mohla by stavba začít na podzim 2025. Ve fázi územního řízení je také přestavba staré trati Plzeň-Nová Hospoda – Nýřany – Chotěšov, která bude provozována i po dokončení modernizace celého koridoru. „Vydání územního rozhodnutí se předpokládá na jaře, zároveň už se zpracovává dokumentace pro stavební povolení,“ uvedla mluvčí. Začátek stavby se předpokládá nejdříve, a to v závěru roku 2024. „Zároveň s ní by se měl realizovat i projekt elektrizace navazující krátké trati z Nýřan do Heřmanovy Huti,“ dodala.

ODKAZ
Modernizace Jižní spojky zahájena

Na třetí úsek Stod – Domažlice je dokončené řízení EIA a veřejná představení projektu. „Po zapracování připomínek bude zahájeno veřejnoprávní projednání,“ řekla Radka Pistoriusová. V polovině příštího roku plánuje SŽ zažádat o vydání územního rozhodnutí. Stavba má začít v roce 2027.

Příprava čtvrté stavby, jedné koleje z Domažlic ke státní hranici s Německem, je pozastavena. SŽ čeká na výsledek studie, kterou zpracovává DB Netze ze skupiny Deutsche Bahn na navazující úsek na německé straně trati.

(zdroj: ČTK)

Modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN, nová trať Plzeň – Stod:


 

Upozorni mě
Upozornit na
guest
1 Komentář
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře
kakov
kakov
3.4.2023 20:56

nová trať se dá charakterizovat asi takto: ideál pro nákladní a expresní dopravu, pohroma pro místní dopravu