Parní lokomotiva 475.111 „Šlechtična“ (plně vyzbrojená o celkové hmotnosti cca 170 t) a dieselová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“ (116 t) ve středu 20. listopadu 2024 otestovaly nosnost a průhyb mostní konstrukce nového železničního mostu u Červené nad Vltavou na trati č. 201 z Tábora do Písku a Ražic.
Ve čtvrtek 21. a v pátek 22. listopadu 2024 pak přijde na řadu ještě dynamická zkouška, která ukáže, jak most reaguje na kmitání. Dokončovací práce pak budou probíhat až do června 2025. Slavnostní otevření nového mostu se uskuteční ve čtvrtek 28. listopadu 2024. O den později, v pátek 29. 11., dojde k zahájení běžného provozu.
Nový most vznikl v těsné blízkosti starého mostu z roku z roku 1889, poté, co se rozhodlo, že ten se rekonstruovat nakonec nebude. Osy obou mostů dělí pouhých 9 m. Starý most měl být snesen, díky občanské iniciativě byl však vyhlášen kulturní technickou památkou a zachován (správy původního mostu by se měl ujmout spolek Viadukt, Jihočeský kraj ani Správa železnic o něj nemají zájem).
Na starém mostě utichl železniční provoz v polovině srpna. Následně byla na trati vyhlášena výluka, během které došlo k přeložení a napojení traťové koleje na most nový.
Nový most u Červené se po svém dokončení tak stal největším železobetonovým obloukovým mostem v tuzemsku. Oblouk nového železničního mostu má rozpětí 156 m, čímž o 6 m předčil dosavadní českou jedničku, silniční Podolský most. Na délku nový most měří 316 m, rychlost na mostě bude 70 km/h. Celkové náklady dle Správy železnic činí 684 mil. korun.
O historii původního mostu jsme psali zde. Webové stránky stavby mostu nového naleznete zde.
Zatěžovací zkouška nového železničního mostu u Červené nad Vltavou dne 20.11.2024 (zdroj: FB Budějovice DNES):