Slavnostní zahájení opravy budovy českobudějovického nádraží. Stát letos investuje do oprav nádraží 2,1 mld. korun

Slavnostní zahájení opravy výpravní budovy železniční stanice České Budějovice dne 17.7.2020 (zdroj: Budějcká drbna)

V pátek 17. července 2020 byla slavnostním poklepáním na základní kámen zahájena komplexní rekonstrukce památkově chráněné výpravní budovy železniční stanice České Budějovice z roku 1908 v celkové hodnotě 689 485 000 Kč bez DPH, kterou realizuje Společnost Metrostav – EDIKT – AVERS, tvořená uvedenými firmami.

Opraven bude vnější plášť budovy včetně veškeré výzdoby, zásadní proměnou projde i interiér. Vznikne i nový vchod do severní věže přímo navazující na Lannovu třídu a pasáž, která jej propojí s hlavní odbavovací halou, dále nové prostory pro zajištění provozuschopnosti dráhy, pro cestující veřejnost, pro obchody a služby, chybět nebudou ani nové kanceláře. V centrální části budovy se postaví nový výtah, který spojí podchod s 1. nástupištěm, další výtahy vzniknou v severní i jižní věži. Budova dostane také nový orientační a informační systém pro cestující. Práce by měly skončit v roce 2022.

Správa železnic představila výpravní budovu v Českých Budějovicích na svém facebookovém účtu ve fotogalerii.

Stát letos investuje do oprav nádraží 2,1 miliardy Kč. Nyní opravuje 63 nádražních výpravních budov, začínají rekonstrukce v Plzni i Pardubicích. Loni šlo do oprav nádraží přes 1,5 miliardy Kč. Při slavnostním zahájení oprav českobudějovického nádraží to dnes řekli ministr dopravy Karel Havlíček a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Stát opravuje 63 výpravních budov. „Jenom v letošním roce se podaří otevřít zrekonstruované budovy nebo nová nástupiště například v Přerově, v Letohradu, Šternberku, Chebu nebo v Lysé nad Labem,“ řekl Karel Havlíček. Do železnic dá stát letos rekordních 52 miliard Kč na stavbu nových tratí, na lepší zabezpečení těch existujících i do zázemí pro cestující.

„Rekonstrukce se odkládala, protože tady byl jakýsi plán zaměřený na design. Byl zde smělý záměr, že do dvou let se udělá design budovy a zasanuje se to, co je v nejhorším stavu. Já se však rozhodl, že pokud už to budeme dělat, tak se vším všudy, veškeré sítě, vnitřní prostory. Projekt se přepracoval, a proto obnos trochu narostl,“ řekl Jiří Svoboda. Podle starších plánů se náklady odhadovaly zhruba na 200 milionů Kč.

ODKAZ
Pendolinem dvoustovkou na jihu Čech

Správa železnic bude ve velké míře předělávat i interiérové prvky, chce zlepšit zázemí pro cestující. Jiří Svoboda by byl rád, kdyby budějovické nádraží bylo opravené do začátku školního roku 2022 až 2023.

„Oprava je nesmírně důležitá. Jedná se o statisícové krajské město, budova je nádherná, má historický kontext. Já sám jako študák jsem sem jezdíval před 30 lety a je stále stejná. Ta budova si to nepochybně zaslouží. Posílí se i bezpečnost cestujících,“ řekl ministr dopravy.

 

Slavnostní zahájení opravy výpravní budovy železniční stanice České Budějovice dne 17.7.2020 (zdroj: Budějcká drbna)

Není ovšem pravdou, že by budova českobudějovického nádraží nebyla nikdy opravována. Např. za éry ČSD proběhlo několik oprav. První rekonstrukce vnitřních částí proběhla již v roce 1967 v hodnotě 1 mil. Kčs. Nový plášť dostala budova koncem sedmdesátých let dvacátého století se začátkem prací v hodnotě 2 mil. Kčs v roce 1976. Roku 1984 pak proběhla nová výmalba vnitřních částí. Po roce 1989, za éry unitárních Českých drah – ČD, s.o. (jichž byla dnešní Správa železnic součástí) došlo v letech 1998 až 2000 k přestropení vysoké místnosti bývalé restaurace. Za cenu 11 mil. korun v nově zbudovaných prostorách vzniklo informační centrum a pobočka cestovní kanceláře ČD, městské infocentrum, pokladna mezinárodních jízdenek, prostory pro prodejní místa a rekonstrukcí prošlo i sociální zařízení. Do nově vzniklého patra v úrovni prvního nástupiště byla umístěna čekárna a kavárna a byl sem zřízen bezbariérový přístup pomocí výtahu. Prostory byly slavnostně otevřeny dne 29.2.2000. V další etapě prošel náročnou rekonstrukcí jižní tunel v příjezdové části budovy, znovu otevřený dne 14.7.2000. V roce 2002 v průběhu od srpna do prosince (stále ještě za existence ČD s.o., Divize dopravní cesty, přímé předchůdkyně pozdější SŽDC, jež byla investorem) probíhala komplexní rekonstrukce kupole nad odjezdovou halou v hodnotě prací za 8 mil. Kč. Opravena byla střešní konstrukce kupole, strop, stěny, okna, zřízeno osvětlení i elektroinstalace. V plné kráse se nově zrekonstruovaný vnitřek odjezdové haly rozzářil před Vánoci 18.12.2002. Zpět byly instalovány i vnější ozdobné prvky, snesené v roce 1976 pro jejich špatný stav (kopie dvou orlic a čtyř kamenných kuželek).

ODKAZ
Proti všem. Demolice výpravní budovy v Kladně (s historickým ohlédnutím za budovami a železničním památníkem)

O počátcích železnice v Českých Budějovicích se lze dočíst ve dvoudílném článku na zdejším webu (1.díl, 2.díl), další bohužel nebyly napsány, celou železniční historii v okolí Českých Budějovice si lze ovšem přečíst v knize „Železnice Českobudějovicka – od počátku po současnost“. Na zdejším webu lze nalézt též reportáže z modernizačních prací, realizovaných na českobudějovickém nádraží v uplynulých letech.

 

Vizualizace českobudějovické nádražní budovy po opravě (zdroj: Správa železnic)

 


S využitím TZ Správy železnic, knihy „Železnice Českobudějovicka“ a časopisu „Železničář“.


 

Upozorni mě
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře