
V pátek 17. července 2020 byla slavnostním poklepáním na základní kámen zahájena komplexní rekonstrukce památkově chráněné výpravní budovy železniční stanice České Budějovice z roku 1908 v celkové hodnotě 689 485 000 Kč bez DPH, kterou realizuje Společnost Metrostav – EDIKT – AVERS, tvořená uvedenými firmami.
Opraven bude vnější plášť budovy včetně veškeré výzdoby, zásadní proměnou projde i interiér. Vznikne i nový vchod do severní věže přímo navazující na Lannovu třídu a pasáž, která jej propojí s hlavní odbavovací halou, dále nové prostory pro zajištění provozuschopnosti dráhy, pro cestující veřejnost, pro obchody a služby, chybět nebudou ani nové kanceláře. V centrální části budovy se postaví nový výtah, který spojí podchod s 1. nástupištěm, další výtahy vzniknou v severní i jižní věži. Budova dostane také nový orientační a informační systém pro cestující. Práce by měly skončit v roce 2022.
Správa železnic představila výpravní budovu v Českých Budějovicích na svém facebookovém účtu ve fotogalerii.
Stát letos investuje do oprav nádraží 2,1 miliardy Kč. Nyní opravuje 63 nádražních výpravních budov, začínají rekonstrukce v Plzni i Pardubicích. Loni šlo do oprav nádraží přes 1,5 miliardy Kč. Při slavnostním zahájení oprav českobudějovického nádraží to dnes řekli ministr dopravy Karel Havlíček a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Stát opravuje 63 výpravních budov. „Jenom v letošním roce se podaří otevřít zrekonstruované budovy nebo nová nástupiště například v Přerově, v Letohradu, Šternberku, Chebu nebo v Lysé nad Labem,“ řekl Karel Havlíček. Do železnic dá stát letos rekordních 52 miliard Kč na stavbu nových tratí, na lepší zabezpečení těch existujících i do zázemí pro cestující.
„Rekonstrukce se odkládala, protože tady byl jakýsi plán zaměřený na design. Byl zde smělý záměr, že do dvou let se udělá design budovy a zasanuje se to, co je v nejhorším stavu. Já se však rozhodl, že pokud už to budeme dělat, tak se vším všudy, veškeré sítě, vnitřní prostory. Projekt se přepracoval, a proto obnos trochu narostl,“ řekl Jiří Svoboda. Podle starších plánů se náklady odhadovaly zhruba na 200 milionů Kč.
Správa železnic bude ve velké míře předělávat i interiérové prvky, chce zlepšit zázemí pro cestující. Jiří Svoboda by byl rád, kdyby budějovické nádraží bylo opravené do začátku školního roku 2022 až 2023.
„Oprava je nesmírně důležitá. Jedná se o statisícové krajské město, budova je nádherná, má historický kontext. Já sám jako študák jsem sem jezdíval před 30 lety a je stále stejná. Ta budova si to nepochybně zaslouží. Posílí se i bezpečnost cestujících,“ řekl ministr dopravy.

Není ovšem pravdou, že by budova českobudějovického nádraží nebyla nikdy opravována. Např. za éry ČSD proběhlo několik oprav. První rekonstrukce vnitřních částí proběhla již v roce 1967 v hodnotě 1 mil. Kčs. Nový plášť dostala budova koncem sedmdesátých let dvacátého století se začátkem prací v hodnotě 2 mil. Kčs v roce 1976. Roku 1984 pak proběhla nová výmalba vnitřních částí. Po roce 1989, za éry unitárních Českých drah – ČD, s.o. (jichž byla dnešní Správa železnic součástí) došlo v letech 1998 až 2000 k přestropení vysoké místnosti bývalé restaurace. Za cenu 11 mil. korun v nově zbudovaných prostorách vzniklo informační centrum a pobočka cestovní kanceláře ČD, městské infocentrum, pokladna mezinárodních jízdenek, prostory pro prodejní místa a rekonstrukcí prošlo i sociální zařízení. Do nově vzniklého patra v úrovni prvního nástupiště byla umístěna čekárna a kavárna a byl sem zřízen bezbariérový přístup pomocí výtahu. Prostory byly slavnostně otevřeny dne 29.2.2000. V další etapě prošel náročnou rekonstrukcí jižní tunel v příjezdové části budovy, znovu otevřený dne 14.7.2000. V roce 2002 v průběhu od srpna do prosince (stále ještě za existence ČD s.o., Divize dopravní cesty, přímé předchůdkyně pozdější SŽDC, jež byla investorem) probíhala komplexní rekonstrukce kupole nad odjezdovou halou v hodnotě prací za 8 mil. Kč. Opravena byla střešní konstrukce kupole, strop, stěny, okna, zřízeno osvětlení i elektroinstalace. V plné kráse se nově zrekonstruovaný vnitřek odjezdové haly rozzářil před Vánoci 18.12.2002. Zpět byly instalovány i vnější ozdobné prvky, snesené v roce 1976 pro jejich špatný stav (kopie dvou orlic a čtyř kamenných kuželek).
O počátcích železnice v Českých Budějovicích se lze dočíst ve dvoudílném článku na zdejším webu (1.díl, 2.díl), další bohužel nebyly napsány, celou železniční historii v okolí Českých Budějovice si lze ovšem přečíst v knize „Železnice Českobudějovicka – od počátku po současnost“. Na zdejším webu lze nalézt též reportáže z modernizačních prací, realizovaných na českobudějovickém nádraží v uplynulých letech.

S využitím TZ Správy železnic, knihy „Železnice Českobudějovicka“ a časopisu „Železničář“.