Razicí štít TBM "Viktorie" | Autor: Kasme, koridory.cz
Doplněno 23.10.2017
Razicí štít TBM, pokřtěný jménem „Viktorie“ úspěšně dokončil ražbu obou tunelů mezi Rokycany a Plzní. Celý průběh prací jsme sledovali. Na různých fórech se diskutuje o otázce, co bude dál s tak drahým strojem, který byl vyroben na zakázku a na míru pro tuto akci. Tuto otázku a další, týkající se technických záležitostí tunelu, mi pro koridory.cz zodpověděl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.
Jaký osud je připraven pro razící štít Viktorie? Bude třeba prodána?
O prodeji razícího stroje v tuto chvíli neuvažujeme. Stroj bude rozmontován a převezen do speciálně upraveného skladu v pražských Horních Počernicích, kde máme už dva menší TBM stroje – Adélu a Tondu, které razily prodloužení pražského metra linie A. Tak jako tyto dva stroje bude i Viktorie čekat na další využití. Všechny stroje TBM pro nás znamenají značnou konkurenční výhodu u ražby tunelů nad určitou vzdálenost, kdy se oproti konvenčním tunelovacím metodám výrazně vyplatí a dokážou investorovi ušetřit nemalé peníze a z nás udělat vítěze ve veřejném tendru.
Jsou již bezpečnostní průchody mezi tubusy hotové? Těchto tzv. propojek bude celkem 8. Šest jich je již hotových a dvě se právě razí.
Kdy se můžeme těšit na „den otevřených dveří“ na staveništi tunelu? Bude možné se projít skrze severní tubus v blízké budoucnosti? Nebo se čeká na finální podobu stavby? Potěšil by mě i odhad v řádech týdnů… či na co se čeká. To nezáleží čistě jenom na nás jako Metrostavu, ale spíše na investorovi, tj. na SŽDC. V našem zájmu jistě je stavbu propagovat a tudíž lze předpokládat, že další den otevřených dveří pro širokou veřejnost bude. Kdy a co přesně veřejnosti ukážeme ale zatím nevím. Doporučuji si přidat Metrostav na Facebook (pokud máte) a tam se o případném dni otevřených dveří jistě včas dozvíte.
Je Tunel Ejpovice opatřen konstrukčními prvky zabraňujícími aerodynamickému třesku? Metrový průřez je dostačující a portály budou opatřeny tlumiči? Na velmi neaktuální vizualizaci jsem spatřil zkosené stěny tubusů… Základním opatřením proti aerodynamickému třesku při průjezdu vlaků v oblasti portálů je navržena jejich úprava zkosením. Další úprava portálů navržena není. Problematika aerodynamického třesku („sonic boom“) při průjezdu vlakové soupravy v oblasti tunelových portálů je poměrně složitá a zahrnuje mnoho vstupů, vlivů a aspektů. Tato problematika se ve světě zkoumá a řeší v souvislosti s návrhem vysokorychlostních tratí (VRT) – např. Francie, Německo, Španělsko, Itálie, Anglie a Japonsko. Neexistuje nějaký jednotný názor nebo technické řešení, ve zmíněných zemích jsou podoby portálů řešeny individuálně a s ohledem na přechozí a provozní zkušenosti z jiných staveb. Tunely Ejpovice nejsou součástí VRT, tunely budou součástí 3. tranzitního koridoru konvenční dopravy a byly navrženy pro rychlost 160 km/hod.
Ing. Zdeněk Pata ze společnosti Subterra zodpověděl dotaz, týkající se provedení a délky pevné jízdní dráhy (PJD):
PJD bude použita konstrukce ÖBB-PORR, která byla vyvinuta ve spolupráci firem PORR a Rakouských spolkových drah. Systém má několik výhod oproti klasickému štěrkovému loži, kterými jsou snížení frekvence údržby (eliminuje vyšší počáteční náklady), vyšší stabilita koleje a zlepšuje přístupnost tratě například pro IZS.
Konstrukce pevné jízdní dráhy ÖBB-PORR je elasticky uložená prefabrikovaná deska o rozměrech 5,16m na délku a 2,40m na šířku vyráběná ve výrobním závodě ŽPSV Čerčany v zapůjčených formách od firmy PORR.
Pevná jízdní dráha bude vytažena vně tunelů v případě pražských portálů o 175 m a u plzeňských portálů o 65 m.
Celková délka PJD tedy bude 8 762 m s počtem 1685 panelů.
Provedení PJD ÖBB-PORR
Prefabrikáty jsou vyráběny v ŽPSV Čerčany a v katalogovém listu k tomuto výrobku je uvedeno:
PJD ÖBB-PORR | Ilustrace: ŽPSV Čerčany
Hlavním konstrukčním prvkem systému je pružně uložená nosná kolejová deska. Systém nosných kolejových panelů ÖBB-PORR vychází z 5,16 m dlouhých, nepředpjatě vyztužených železobetonových desek (prefabrikátů). Desky obsahují 8 párů integrovaných kolejových podpor typu Vossloh 300-1 v osové vzdálenosti 65 cm.
Spodní plocha panelu (desky) i stěny kónických otvorů trapézového průřezu sloužící k zalití betonem jsou k zajištění autonomnosti panelu pokryty dělicí elastickou vrstvou. Tato vrstva způsobuje snížení intenzity vibrací přenášených do podkladových vrstev (tlumení chvění šířícího se pevným materiálem).
(23.10.2017 6:38 – doplněny informace o PJD /Ing. Zdeněk Pata/ a odstavec Provedení PJD)
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.