
Po zrušení železniční osobní dopravy na lokálkách do Netolic a Týna nad Vltavou v nedávné době rozhodl Jihočeský koordinátor veřejné dopravy JIKORD doslova pár týdnů po platnosti nového jízdního řádu zrušit další osobní vlaky (ještě z toho mála co zbylo) v úseku trati 220 Veselí nad Lužnicí – České Budějovice a to s platností od 3.února 2014. Zrušené vlaky budou částečně nahrazeny autobusy.
Tiskovou zprávu JIKORDu přebíráme v plném znění, posouzení důvodů ponecháme na úsudku každého čtenáře – odkaz na upravený jízdní řád je pod článkem :
„Vážení cestující,
na základě projednání s dotčenými obcemi dne 10. 12. 2013 dochází od 3. 2. 2014 ke změně jízdních řádů na trati č. 220 Praha – Tábor – České Budějovice. Úprava se týká spojů č. 8203, 8205, 8235, 8237, 8202, 8232 a 8210. Bližší informace jsou zveřejněny výše v tabulkovém jízdním řádu. Červenou barvou jsou označeny zrušené spoje, zelenou barvou jsou označeny náhradní autobusové spoje. Autobusové spoje odjíždějí z běžných zastávek a autobusových nádraží. Zastávky autobusových spojů jsou uvedeny zeleně ve sloupku „Ze stanice“.
Důvodem změny dopravního konceptu je nedofinancování rozsahu železniční dopravy v rámci rozpočtu Jihočeského kraje a pokračující výstavba IV. tranzitního koridoru s rozsáhlou výlukovou činností.
Děkujeme za pochopení.“
Mimořádná změna jízdního řádu v Jihočeském kraji na trati č.220 od 3.2.2014 ZDE (oprava: odkaz na stránkách JIKORD již není funkční)
Jestliže se trať v rámci přestavby přesouvá do tunelů a nejsou na ní zřizovány zastávky u sídel (nejsem si jist, zda se to týká celého úseku z Tábora do Českých Budějovic, ale na některých místech jsem tento krok, někde i na žádost obcí, zaznamenal), pak je jen logickým vyústěním zrušení osobních zastávkových vlaků. Rychlíky jsou ale nadále zachovány, takže o trati bez vlaků nemůže být řeč. Zbydou tam jen ty vlaky, pro něž byla trať upravena. Že to nebudou zastávkové, je vina především projektu, který s jejich využíváním nepočítal. Například i zachováním odbočky přes Zámostí s oboustranným napojením, stejně tak na jihu směrem ke Dvořišti výběrem trasy dotýkající se sídel (Kamenný Újezd, Velešín, Kaplice) namísto přenechání tohoto koridoru dálnici, z níž by auta k sídlům sjela i ve variantě dále od nich, kde by je navíc neobtěžovala hlukem.
Jen aby nakonec nedošlo i na ty rychlíky (zejména až bude jednou dostavěna D3 i ve Stč kraji). Nezpochybňuji modernizaci trati, na níž se zejména ve Stč.kraji za posledních 20 let prováděla jen minimální údržba. Musím ale zmínit, že jakákoliv soukromá železniční společnost investovala pouze do toho, co se jí vrátilo a z čeho měla zisk – za jak dlouho se asi vrátí investice do trati, kde 1x za 1-2 hodiny projede pár rychlíků je otázkou. Jenže stát není soukromník – ten by totiž takovou dráhu bez vize už dávno odepsal. A na zlepšení v nejbližších době to nevypadá. Slůvko tranzitní v názvu koridoru je dnes víceméně také úsměvné. Jinak s Vámi lze víceméně souhlasit, že tam kde nic není, ani smrt nebere – berme to tak, že tato dráha byla stavěna jako odbočná a jejím cílem bylo co nejkratší trasou spojit Vídeň z Prahou. Na okolní zájem nebyl příliš brán zřetel. Stejně je tomu bohužel i dnes – cílem je spojit co nejrychleji Č.Budějovice a Tábor s Prahou, vše ostatní je irelevantní.