Olbramovice – parkoviště P+R a kácení stromů u nádraží, cyklostezka po tělese trati a obchvat obce

Vizualizace P+R parkoviště u olbramovického nádraží. Je jen škoda, že na stín stromů se opět nějak zapomenulo

Parkoviště P+R u vlakového nádraží

Obec Olbramovice na Voticku si na vlastní náklady si nechala zpracovat technickou studii na výstavbu parkoviště P+R v blízkosti tamního nádraží. Ta prokázala, že je toto místo pro vybudování parkoviště vhodné, a lze ho přiřadit k projektům „krajských záchytných parkovišť, které již schválila Rada kraje. Kraj tak bude nově připravovat k vybudování a finanční podpoře z IROP/ITI a vlastních zdrojů celkem 12 záchytných parkovišť.

Olbramovice se tak zařadily k lokalitám, jako jsou Zeleneč-Mstětice, Hostivice, Tuklaty, Čerčany, Rudná, Líbeznice, Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Poříčany, Světice, Dubenec a Úvaly, kde se budou krajská záchytná parkoviště budovat. „I tady se jedná o spádové místo pro širší oblast, kde se velké množství lidí nastupuje na vlak. Konkrétně jde o Voticko, kde z Olbramovic hromadně pokračují směrem na Benešov a Prahu, případně opačným směrem do Tábora či Českých Budějovic. Velkou výhodou tohoto místa je i zastavování rychlíků,“ říká radní pro mobilitu Petr Borecký (STAN).

Pozemek, na němž má pozemní parkoviště s kapacitou 181 parkovacího místa vzniknout, je ve vlastnictví obce a díky tomu, že je umístěno v extravilánu, nehrozí zde přetěžování města a jeho obytné zástavby.

„Výše očekávaných nákladů činí 11,19 milionu korun včetně DPH, z toho 70 % nákladů by mělo být hrazeno z dotačního programu IROP/ITI a kraj by projekt spolufinancoval částkou 3,3 miliónu korun,“ závěrem upřesnil radní Petr Borecký. Roční provozní náklady jsou odhadnuty na cca 60 tisíc korun ročně.

Cyklostezka po tělese původní trati z Votic na Veselku

Tato liniová stavba je po několika letech jednání a administrování připravena k realizaci.

Asi nejsložitější přípravou na tuto akci bylo majetkoprávní vypořádání pozemků na tělese opuštěné železnice. Majetek ve vlastnictví Správy železnic, s. o. byl převeden na nositele tohoto projektu – Mikroregion Voticko až po schválení Vládou České republiky. Dalším problémem bylo vyřešení přechodu silnice I/18 na Veselce. „U silnic I. třídy je úrovňové křížení komunikace cyklistickou stezkou skutečně výjimečné, nám se podařilo ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic, s. o. a Policií České republiky najít na Veselce takové řešení, že toto křížení bylo umožněno. Stavba má vydáno platné stavební povolení.

„Jsem rád, že v této záležitosti jsme se s Olbramovicemi vždy na všem bez problému domluvili a náklady na projekt a další náležitosti jsme si dělili spravedlivě napůl. Když se chce, dá se domluvit bez problému.“ Říká starosta města Votice Jiří Slavík. Celkové náklady na tuto akci dosáhnou 51 347 677,70 Kč a dotace ze SFDI by měla v případě přidělení dosáhnout 33 720 608,85 Kč. Na spoluúčast Votic a Olbramovic ve výši 17 627 068,85 Kč bude ještě žádáno o dotaci na dofinancování ze Středočeského kraje.

ODKAZ
Na kole či pěšky ve stopě císařské dráhy II.

Ve stávající finanční situaci obcí by bez dotačních titulů nebylo vůbec možné tak nákladnou liniovou stavbu realizovat. „U cyklostezky z Votic do Olbramovic se jasně ukazuje, že příprava liniových staveb, u kterých není ani vyřešeno vlastnictví pozemků, je věc na přípravu v řádu několika let a může se stát, že dokončení takto složité investice může být realizováno až po volbách za jiného politického vedení. Důležité je mít odvahu připravovat projekty s dlouhodobějším efektem a jsem rád, že na toto současné i minulé vedení Votic odvahu mělo“ říká k liniovým stavbám starosta Votic Jiří Slavík.

Nová alej u nádraží

Podél sinice na Božkovice u vlakového nádraží byla obcí Olbramovice vykácena alej kaštanů, z nichž většina byla nemocných. Kácení proběhlo na doporučení ČSOP Vlašim a na vzniklé místo by mělo být vysázeno nové stromořadí. Pozemky kolem nádraží byly v roce 2020 převedeny z Českých drah na obec Olbramovice. Po tomto úkonu proběhla i demolice staré silniční váhy nedaleko bývalého skladiště někdejšího Hospodářského družstva Votice. Celý prostor u nádraží by si ostatně zasloužil, po vybudování parkovacího „plácku“ pod nádražím, nějakou tu revitalizaci, neboť v současné podobě je to jen další asfalto-betonové letní peklo bez kousku stínu. Po 150 letech existence dráhy by si nádraží na Veselce rovněž zasloužilo konečně i nějaký ten přístup pro pěší na úrovni doby, čili chodníky pro přístup z jednotlivých částí obce kolem nádraží.

Silniční  obchvat obce

V pondělí 12. dubna 2021 bylo Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) předáno staveniště obchvatu vítězi výběrového řízení (zhotoviteli díla), firmě M-Silnice. Po více jak třiceti letech tak konečně dojde k realizaci poslední stavby plánovaných úprav na hlavním tahu z Českých Budějovic do Prahy, silnici dnes známé pod označením I/3 (kdysi E55/E14). Nová, 3,4 km dlouhá přeložka se napojí na již hotové úseky kolem Tomic a Votic. Dokončena by měla být v roce 2023. Cena vítěze veřejné soutěže je přibližně o 33% nižší (320.9 mil. Kč) než byla předpokládaná cena zadavatele stavby (478,5 mil. Kč).

ODKAZ
Perličky z historie

 

Upozorni mě
Upozornit na
guest
13 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře
Ondra
Ondra
6.5.2021 12:10

E55 to je pořád- je to evropské označení hlavních tahů

Jan Neruda
Jan Neruda
Reakce na  Ondra
6.5.2021 12:36

Ano, E55 je to pořád, ale v článku je napsáno E55/E14. To už neplatí

george
george
20.4.2021 11:34

to parkoviště – bude zdarma? jako to u budovy a kolem nádraží nebo to bude nějak placené?

Vlada
Vlada
14.4.2021 22:54

Nadrazi v Olbramovicich nebude nikdy splnovat takhle dulezitou funkci, ktera mu je prisuzovana. Vyhozene penize. Totalne. Kdyby radeji uz kopli a zacali stavet u Budejovic koridor.

Vlada
Vlada
Reakce na  simba
15.4.2021 21:26

Tunel Ejpovic pomohl zkratir jizdni doby docela o hodne. To bych ocekaval i od tunelu u Budejek.
Jenom proto, ze v Olbramovicich rychliky stavi desitky let, to neznamena, ze je todobre i dnes. Sice je tan lokalka do Sedlcan, ale Olbramovice celkove jsou nedulezitou a malo vyuzivanou stanici.
Kdyz uz, tak P+R v Benesove anebo i v Cercanech si dovedu predstavit, ale Olbramovice mi prijdou uplne zbytecny. Vesnice s 1300 obyvatelo zhruba… proste blbost.

mirekk
Admin
Reakce na  Vlada
16.4.2021 06:57

Je sice pravda, že Olbramovice jako takové mají obyvatel jako větší vesnice. Ale to není to hlavní hledisko pro zřízení nebo nezřízení parkoviště. Tím hlediskem je spádovost a využitelnost toho parkoviště.
Podle toho, kolik aut parkuje na všech možných i nemožných místech v okolí nádraží bude parkoviště využité skoro na 100% už po postavení, stačí se podívat na satelitní snímek na mapy.cz z roku 2019. Oni totiž, světe div se (!) to olbramovické nádraží nevyužívají jen obyvatelé Olbramovic, ale i lidé z dost širokého okolí (to je ta zmíněná spádovost).
Co se týče vámi zmíněných Čerčan: i v Čerčanech parkoviště bude, i tady pár aut parkuje, ale víc cestujících je místních, takže to není tak žhavé téma. Navíc Čerčany pro využití jako P+R pro cestující z větší vzdálenosti autem, kteří auto „odloží“ v Čerčanech a dál pokračují vlakem ztrácí své kouzlo tím, že nádraží je hůř dostupné z hlavního tahu než Olbramovice.
Tunely u Ejpovic a Budějovic komentovat nebudu, téma článku je jiné.

Vlada
Vlada
Reakce na  mirekk
16.4.2021 17:00

Ok, nechame se prekvapit. Ja kdyz parkoval autem v Olbramovicich, nikdy jsem to nevidel plny. Spadovost je samozrejme podstatnejsi nez samotna obec, ale Olbramovice mi neprijdou tak vyuzivany. Prijde mi to zbytecny.

Michal
Michal
Reakce na  Vlada
19.4.2021 16:42

Musím vás zklamat, jste úplně mimo. Protože parkoviště bylo před Covidem permanentně plný včetně bývalé rampy sila a 50 minut rychlíkem do Prahy je docela rozumná alternativa k I/3 a D1.
A po výměně DDR šrotu za moderní jednotky bych čekal ještě větší zájem než dnes.

Vlada
Vlada
Reakce na  Michal
19.4.2021 20:51

Uvidime. Treba se pletu. Spis bycb osobne preferoval P+R jinde a uplne i jine projekty, ale je fakt, ze modernizaci Hostivare – Vrsovic se muze zvysit zajem o dojizdeni do Prahy jeste vic.

Ševčíková
Ševčíková
Reakce na  Vlada
4.12.2021 23:07

Nádraží

Ševčíková
Ševčíková
Reakce na  Vlada
4.12.2021 23:12

Nádraží je velmi frekventne využíváno celým Votickem pro ideální dostupnost po silnicích 1.tridy R3 a R18. P. S. Veselka bylo dříve nádraží Votice Veselka, z logických důvodu. Není co resit, nejde o to k jaké obci patří, ale jeho přístupnost je důležitá