Přeložka „císařské dráhy“ u Hodějovic

Přeložka trati České Velenice - České Budějovice u Hodějovic (vizualizace: ŘSD)

17.dubna 2019 byla slavnostním poklepáním na „eurošutr“ zahájena stavba dalšího úseku dálnice D3 v jižních Čechách. Stavba byla zahájena i přesto, že je tomuto úseku vytýkána koncepční zastaralost, neboť je veden v bezprostřední blízkosti obydlené oblasti, o čemž se psalo kupříkladu zde. Ničeho se nelekejme a na nic nehleďme, hlavně když se staví. Je jedno, že to někomu zboří dům, „zvýší“ cenu nemovitosti či „vylepší“ bydlení, desítky let je to tak namalováno, tak to tak bude. Potřebu obchvatu jihočeského krajského města tím samozřejmě nikdo zpochybňovat nechce. Zájmy menšiny musí ustoupit zájmům většiny. Musí … Ke zpochybnění, jsou, kromě trasování, hlavně důvody. Dálnice coby léčba „rakoviny“ – následků vlastního destrukčního dopravního chování – se zdají být účinným prostředkem proti nemoci, je to však jen dočasné potlačení příznaků. Pokud se i nadále budeme chovat dopravně stejně jako doposud, můžeme (či spíše naši potomci mohou) očekávat návrat nemoci a to v mnohem větší síle. 

Dálkový silniční koridor dálničního obchvatu Českých Budějovic si vynutí několik demolicí a vedoucí v bezprostřední blízkosti několika domů má do budoucna zaděláno na další problémy zcela nepochybně. Riziko vylidnění oblastí sousedících s dálnicí v budoucnu a zabrání další půdy pro logistické „hangáry“ všeho druhu (samozřejmě bez vlečkového napojení) je také značné. Stavba dálnice pohltí na 122 ha převážně zemědělské půdy. V takřka dvacetikilometrovém úseku obou částí vznikne devatenáctipolová mostní estakáda v údolí Malše o délce 800 m a tunel Pohůrka o délce 999,5 m. A také 8 kilometrů protihlukových stěn dosahujících výšky až 6 m, které však nejsou samospásné, v boji proti hluku by tak měl pomoci i tzv. „tichý“ asfalt.

Dálniční úseky staví:

  • Úsilné – Hodějovice: Hochtief CZ, cena stavby dle smlouvy 5 285 635 635 Kč (bez DPH)
  • Hodějovice – Třebonín: italsko-turecké sdružení firem Astaldi a IC Içtaş Inşaat Sanay ve Ticaret, cena stavby dle smlouvy 5 804 190 216 Kč (bez DPH)

Vraťme se však k hlavnímu tématu tohoto článku. Tím je souvislost stavby dálnice se železnicí. Dálnice nejen definitivně pohřbí pozůstatky koncové části (kdysi vojenské vlečky) do Rudolfova, ale její stavba si zejména vynutí přeložku části trati č. 199 České Velenice – České Budějovice.

Čtěte také  Železniční skanzen ve Střezimíři a cyklostezka z Votic do Bystřice

Právě budovaný úsek dálnice D3 číslo 0310 je rozdělen na dvě části (0310/I Úsilné – Hodějovice a 0310/II Hodějovice – Třebonín: stavba tohoto úseku byla slavnostně zahájena již 29. března 2019), přičemž dělení úseků je v úrovni nového železničního mostu zmiňované přeložky bývalé Dráhy císaře Františka Josefa (KFJB).

Trať bude kolem Hodějovic přeložena v úseku od svého km 208,890 do km 210,269  vpravo stávající trati v celkové délce 1379 m a dálnici D3 překročí po mostní konstrukci (v železničním km 209,636 a dálničním km 138,437). Stavba přeložky je součástí stavby dálnice D3 0310/II. Přeložena bude také veškerá kabelizace. Zabezpečovací zařízení bude upraveno. Napřímení tratě bude mít v podstatě koridorové parametry – původní oblouk o poloměru R=560 m nahradí oblouk o poloměru R=1950 m. Přejezd P1122 silnice č. III/15523 v km 210,009 přes původní trať nahradí o kus dál nadjezd přes přeložku trati.

Zrušení stávající trati Č.Velenice – Č.Budějovice: vzorové příčné řezy

Opouštěný původní úsek trati bude po spuštění provozu na přeložce rekultivován a to tak, že bude uveden do stavu před výstavbou trati. Veškeré technické zařízení dráhy bude sneseno, kolejový rošt i lože odtěženo, zářezy zasypány, náspy odkopány, umělé stavby (dva propustky a jeden most) demolovány. Snesen bude i bývalý strážní domek, dvě protihlukové stěny a již zmíněný přejezd (nedrážní demolice vynucené stavbou D3 jsou pak uvedeny níže).

 

Přestavované umělé stavby původní trati:

  • propustek – km 208,971, sv. šířka 1,89 m, volné výška 2,69 m

Snášené umělé stavby původní trati:

  • propustek – km 209,219, sv. šířka 2,10 m, volné výška 1,94 m,
  • most přes Starohodějovický potok – km 209,661, sv. šířka 4,70 m, volná výška 5,10 m.

Galerie

Hodějovice - most a propustek původní trati
Hodějovice - strážní domek a přejezd

Demolice kvůli stavbě dálnice:

Stavba 0310/I (Úsilné – Hodějovice) vyžaduje demolice několika bytových i nebytových objektů. Jedná se o tři výrobní areály (cihelna, truhlárna a další provozní areál) se skladovacími a administrativními budovami a dalšími drobnými stavbami, dále o šest obytných objektů (čtyři rodinné domy a dvě rekreační chaty) se souvisejícím příslušenstvím a několik dalších drobných staveb (přístřešky, skleník, chlév, studny,oplocení, apod.). Výstavbou a provozem dálnice D3 0310/I nebudou zlikvidovány žádné nemovité kulturní památky a stavby hodnotné architektury a kulturně historického významu.

Stavba 0310/II (Hodějovice – Třebonín) prochází v km 138,8 – 138,9 přes stávající chatovou, resp. zahrádkářskou osadu. V dotčené lokalitě bude zbouráno 5 chat a ze souvisejících zahrad budou odstraněny kůlny, skleníky, oplocení, studny, stromy. Nejbližší nemovité kulturní památky (5 NKP) jsou vzdáleny 250 – 500 m. Dle vyjádření Národního památkového ústavu bude část NKP – mohylník zasažena, ostatní nebudou realizací a provozem dálnice ovlivněny

Přílohy (v pdf):

Zrušení stávající trati Č.Velenice – Č.Budějovice: situace vč.zákresu přeložky trati
Zrušení stávající trati Č.Velenice – Č.Budějovice: podélný profil


Zdroje: ŘSD, SŽDC, SUDOP, Pragoprojekt

3 komentáře

  1. Díky za článek. Velmi dobře toto místo znám, a proto bych chtěl ocenit práci toho, kdo nafotil výše zveřejněné fotografie propustků a mostu. Kolem nich existovala a někde ještě dnes existuje taková „džungle“, že vyfotit objekty bez zakrytí stromy či keři byl (je) malý zázrak.
    Přeložka trati bude provedena pro MÚK Hodějovice (zejména kvůli sjezdům a výjezdům z D3), které však v I. etapě stavby nebudou realizovány (nenajdeme je ani na poslední vizualizaci). Zatím se tedy z MÚK Hodějovice na (z) D3 nedostaneme. Jeden čas se dokonce v místním tisku objevilo, že se MÚK Hodějovice vůbec stavět nebude a tudíž ani nebude potřeba přeložit trať.
    K bývalému, do poslední chvíle užívanému, strážnímu domku č. 209 v traťovém km 209,842 – slepice odstěhovány, hlídající vlčák též, nedávno odpojena elektřina a prý už tento měsíc…

  2. Pěkný článek, ale měl bych připomínku ke kritice vedení poblíž zástavby. Nevím, jak přesně je tomu v této konkrétní situaci, ale jak autor sám píše, tyto stavby bývají nakreslené již desítky let.
    A problém není v tom, že to někdo nepřekreslí kvůli nové zástavbě, ale to, že tam ta nová zástavba vznikne. To je právě častý nešvar, lidé i firmy ignorují územní plány a vesele staví na levných pozemcích v bezprostřední blízkosti plánované dopravní stavby. A když na ni pak konečně dojde, tak se hrozně diví a jsou dotčeni, že se musí stěhovat, nebo budou mít pod okny hluk.
    V Praze je obdobná situace s městským okruhem, nebo třeba plánovanou stavbou nové ranveje na Ruzyni.

    • BmbČ to tam zná mnohem lépe, tak to může jistě i lépe posoudit než třeba já nebo „gůglstríts“ apod. Mohu třeba poskytnout jeden názor z FB stránek, který to vystihl ještě lépe a přesněji:

      “ Rozmohl se nám tady takový nešvar považovat dlouhodobé územní záměry za něco špatného a zastaralého… to že byla nějaká trasa nějak vytipovaná v 60. letech není nic špatného a překládat obchvat dál by naopak vedlo k většímu záběru půdy. Dlouhodobé trasování dopravních koridorů je dobře, je to běh na dlouhou trať, špatně je to, že se nezměnila stavební podoba dálnice. To že ji pod Hodějcemi nezasypou do hloubeného tunelu a vystaví brutální estakádu údolím Malše, to je barbarství hodné 70. let“

      Z větší části s tím lze i souhlasit. Minulému režimu se vyčítalo leccos z toho, v čem se nyní vesele pokračuje.

      A k novostavbám: lidé si nepochybně postavili nové domy tam, kde jim to bylo úředníky státní správy povoleno. Víc k tomu netřeba dodávat. Zajímavé je, že stát nikdy neuvažoval např. o tom problematické domy vykoupit nebo postavit lidem jinde jiné. V případě půlstoletí starého plánu na „ranvej“ bylo času na nějaké řešení (koncepci) více než dost.
      Obdobná věc je pak proměna území – např. pražská Libeň a dříve problematický tamní „ranžír“. Po jeho modernizaci (i tak již roky potřebné) je klid, přesto se dekádu stát zbytečně „cukal“. Podobných příkladů by bylo nepočítaně.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*