V pátek 6. září 2024 poklepem na základní kámen Středočeský kraj slavnostně zahájil stavbu prvního krajského parkoviště P+R. Stalo se tak více než dva roky po oznámení, že stavba bude zahájena (viz zde). Mezitím došlo k navýšení ceny více než dvojnásobně (z 11,2 mil. na 26,3 mil. korun vč. DPH, tedy zhruba o 135% – viz zde).
Výběrového řízení se zúčastnilo celkem devět zájemců (přičemž dva byli vyřazeni). Kromě vítěze soutěže, firmy BES s.r.o., to byly firmy Strabag, Tost, Porr, Swietelsky, M-Silnice, PSN & DS (více zde).
Na základní kámen při slavnostním zahájení poklepali hejtmanka Petra Pecková, radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký a další významní hosté.
„Plníme slib, který jsme občanům dali. Výstavbou olbramovického parkoviště zahajujeme sérii staveb nejen parkovacích ploch, ale parkovacích domů P+R, kterých bude v celém kraji deset. Naším dlouhodobým cílem je nalákat co nejvíce lidí do prostředků hromadné dopravy a snižovat množství aut na přeplněných silnicích a využívání parkovišť v Praze a přípražské oblasti. Cestující budou moci zaparkovat v těsné blízkosti nádraží a vyrazit do práce, za studiem anebo za zábavou vlakem či autobusem, a to přímo do center měst,“ vysvětluje hlavní výhodu hejtmanka Petra Pecková.
Z Olbramovic lidé jezdí nejčastěji do Benešova či dále do Prahy, případně opačným směrem do Tábora a Českých Budějovic. V tomto případě hovoříme o rychlíkové lince R17. Ze stanice pak jezdí i osobní vlaky směrem do Sedlčan či do Votic. „Tento systém cestování šetří i peníze v rodinných rozpočtech. Kromě toho, že cestování v systému Pražské integrované dopravy je finančně daleko výhodnější než cesta autem, nabízí cesta vlakem i lepší časové návaznosti, například při přestupech v Praze. Obecně parkoviště P+R v našem kraji přispívají ke zlepšení dopravní situace ve směru ku Praze,“ doplňuje Petr Borecký, krajský radní pro oblast veřejné dopravy.
Současné parkování není organizované. Lidé neparkují jen na vyhrazených místech, ale na všech ostatních plochách v docházkové vzdálenosti od nádraží. Kromě toho tu chybí chodníky a přechody pro chodce, což snižuje bezpečnost všech uživatelů.
Nová parkovací plocha nabídne 151 parkovacích míst (141 běžných stání, 7 invalidních a 3 rodinná), přičemž 18 z nich bude vyhrazeno pro elektromobily. Dále zde bude k dispozici 47 míst pro parkování jízdních kol (23 cykloboxů a 24 cyklostojanů se zastřešením, další solitérní stojany budou na ploše 2,5 x 12 m. Cykloboxy budou umístěny uprostřed plochy B+R, zastřešené stojany u protihlukové stěny v blízkosti autobusového obratiště a soliterní stojany u protihlukové zdi v blízkosti nádražní budovy). Chybět nebude ani další potřebná infrastruktura, například pro elektrokola. Celková plocha parkoviště je 5,7 tis. metrů čtverečních. Počítáno je i s výsadbou stromů (javor babyka) a další zeleně. Nové bude i obratiště autobusů a zastávka pro autobusy (obratiště budě nově tvořit ostrůvek zeleně spolu s dlážděnou plochou spojujících přechody pro chodce). Přesunuta bude i stávající trafostanice – dojde k výstavbě nové, kioskové.
Nájezd a výjezd na parkoviště bude regulován odbavovacím systémem se závorami, platba bude možná i kartou. Cena za parkování zatím nebyla stanovena. Dlouhodobé parkování nebude možné, platba bude možné vždy za 24 hodin. Cenové zvýhodnění budou mít držitelé PID Lítačky, parkoviště bude integrováno do systému PID. Stavební náklady jsou 26,3 milionu korun, přičemž 70 procent nákladů projektu bude financováno z unijního programu IROP. Projekt připravil odbor veřejné mobility Krajského úřadu Středočeského kraje, Integrovaná doprava Středočeského kraje bude parkoviště provozovat a Krajská správa a údržba Středočeského kraje parkoviště nechá postavit.
Plánek podoby P+R/B+R parkoviště Olbramovice
Zhotovitelem projektu je firma BES s.r.o. Stavba má trvat 4 měsíce.
Smlouva o dílo (anonymizovaná)
Další plánovaná krajská parkoviště P+R:
- Hostivice, parkovací dům
- Zeleneč-Mstětice, parkovací dům
- Úvaly, parkoviště
- Čerčany-Pyšely, parkoviště
- Rostoklaty, parkovací plocha
- Kolín, parkovací dům
- Nymburk, parkoviště
- Měšice, parkovací dům
- Poříčany, zatím bez určení
předpokládám že stávající parkovací místa u nádraží zdarma zruší aby se to naplnilo
Tak tak. Předpokládám zákaz zastavení podél nádraží a maximálně 2x K+R a 10x invalida
Zákaz zastavení rozmístěním značek nic nevyřeší, policie tam nebude pořád jezdit to kontrolovat a pokutovat. A pronájem či odkup betonových zábran taky není zadarmo, navíc by tam překážely. Je to kulturnosti řidičů. Zda zůstanou místa u protihlukové zdi ve směru od silnice I/18 či se dál bude moci využívat pozemek složiště ČD k parkování se uvidí.
Jak chcete zabránit živelnému parkování? Zákazovými značkami? Rozmístěním betonových zábran? Na tuto otázku dosud nikdo neodpověděl.