V Benešově se veřejnosti otvírá nový terminál i parkovací dům

Nový autobusový terminál v Benešově u Prahy (foto: ROPID)

V neděli 13. prosince 2020 bude do provozu uveden nový autobusový terminál v Benešově (u Prahy). Od brzkých ranních hodin tak budou autobusy vyjíždět již z nových stanovišť, a to podle nových jízdních řádů v souvislosti s jejich plánovanou změnou. Společně s autobusovým nádražím bude zprovozněn i parkovací dům a parkoviště u Agrodatu. Zcela se zprovozní i kruhová křižovatka u sokolovny nedaleko nádraží.

Autobusový terminál bude zatím sloužit v omezeném režimu, budova terminálu (vč. pokladen a WC) bude dána do užívání až 2. ledna 2021, čekací hala pak kolem poloviny ledna 2021 (čeká se na namontování mříže mezi občerstvením a halou).

Dopravní plochu autobusového terminálu tvoří 17 autobusových stání pro výstup a nástup cestujících. Stavba terminálu Benešov zahrnuje tři hlavní objekty: vlastní budovu terminálu, zastřešení nástupišť ocelovými přístřešky a propojení podchodu k vlakovým nástupištím.

Vlastní budova terminálu je tvořena betonovou monolitickou konstrukcí v soudobém designu – pohledový beton, kov a sklo. K vnitřnímu prostoru náleží veřejné toalety, čekací hala i občerstvení. Vnitřní prostory jsou v zimě vytápěny a v létě klimatizovány. Budova je vybavena množstvím moderních technologií, jako jsou elektronické informační tabule s odjezdy autobusů i vlaků, informační systém pro nevidomé, rozhlas, kamerový systém. Venku u vstupu se nachází infokiosek s připojením na internet, který umožní vyhledávání informací na www.idos.cz a automat na jízdenky. V terminálu se nachází kanceláře s dispečinkem a pokladnou ČSAD a dále pokladna ČD. Prostor pro občerstvení je plně vybaven, ale vzhledem  k situaci s uzavřením restauračních zařízení se zatím nepodařilo najít nájemce tohoto prostoru.

Dominantou celého terminálu je zastřešené nástupiště, které tvoří ocelová konstrukce s osvětlením a podhledy, které propouští světlo a vytváří zajímavý vizuální efekt. Opláštění dvou ocelových přístřešků je provedeno z cortenové (samokorodující) oceli. „Tato ocel se nemusí ošetřovat nátěrovými hmotami, při vystavení vlhkosti se pokryje vrstvičkou koroze, která již dále nepokračuje. Celá konstrukce tak postupně získá jednotnou rezavě hnědou barvu,“ vysvětluje Alena Pokorná, vedoucí Odboru investic. „Zajímavostí také je, že jeden z ocelových sloupů přístřešku se nachází přímo nad tubusem podchodu“. Nástupiště je dále vybaveno mobiliářem – lavičkami, odpadkovými koši a vitrínami s jízdními řády.

ODKAZ
Vlak smrti

„Společnost Terminál Benešov – sdružení firem Metrostav, a. s., a IMOS Brno, a. s., dokončily stavbu s výslednou cenou 194.984.888 Kč vč. DPH o 1,5 měsíce před termínem. Dotační prostředky ve výši 99 mil. Kč byly již zaslány na účet města, zbylých 999 tis. Kč bude proplaceno v roce 2021,“ upřesnila Pavla Novotná z Odboru investic.

Parkovací dům

je montovaný betonový skelet a jeho tvar byl víceméně předurčen tvarem pozemku, na kterém se nachází, a dále pak požadavkem, aby v něm prostě zaparkovalo co nejvíce aut. Z podstaty věci se nejedná o konstrukci nijak krásnou, ale funkční, jednoduchou, s jasnými vodorovnými liniemi. Pro pohledové začlenění parkovacího domu do ulice Nádražní architekt zvolil ozelenění části této fasády. Před betonovou stěnou bude osazena ocelová síť, která poslouží jako opora popínavým rostlinám. Jejich zálivku bude zajišťovat retenční nádrž na dešťovou vodu ze střechy parkovacího domu.
Parkovací dům nyní pokrývá plochu, kde mohlo parkovat cca 70 automobilů. Kapacita parkovacího domu je 181 parkovacích míst a 50 míst pro jízdní kola. Má tři nadzemní podlaží s možností parkování i na střeše. Dům byl vybudován na místě bývalého nevyužívaného skladiště Českých drah.
Vjezd do parkovacího domu u budovy Mydlářky je možný pouze ve směru od budovy nádraží ČD, neboť šířka ulice neumožňuje odbočovací pruh při příjezdu od ul. Táborská. Výjezd z parkoviště (cca u budovy OSSZ) je možný oběma směry.

Stavební práce provedlo sdružení firem EDIKT, a. s., a POHL CZ, a. s. U této stavby byla největší komplikací nebezpečná blízkost železniční trati, která samozřejmě musela zůstat v provozu včetně všech vedení a zabezpečovacích zařízení. Finální cena parkovacího domu činí 168 748 180,33 Kč vč. DPH. Navýšení ceny bylo způsobeno zejména obtížnými základovými poměry a rozsáhlejšími demolicemi, které projektant nepředpokládal. Přesto se zhotoviteli podařilo dokončit stavbu ve značném předstihu, a to o 3,5 měsíce dříve.

ODKAZ
Na kole či pěšky ve stopě císařské dráhy potřetí a naposledy

Parkovací dům Benešov – ceník

Stavba kruhové křižovatky

u sokolovny započala 15. července letošního roku, kdy bylo předáno staveniště zhotoviteli stavby, kterým se dle výběrového řízení stala firma BES s. r. o. Stavba zahrnovala výstavbu nového kruhového objezdu u sokolovny a rekonstrukci komunikace Nádražní od Jiráskovy ulice až na most přes trať ČD a části ul. Tyršova k Dukelské. Rekonstrukcí prošly i přilehlé chodníky a veřejné osvětlení.

Stavba, která se nacházela na velmi frekventovaném místě města, probíhala ve spolupráci Středočeského kraje a města Benešov. Financování na straně města bylo zajištěno dotačními tituly od Státního fondu dopravní infrastruktury a Integrovaného regionálního operačního programu prostřednictvím MAS Posázaví.

Celkové náklady na akci „II/110 Benešov dopravní opatření u nádraží“ jsou vyčísleny dle smlouvy o dílo pro město Benešov na 16 855 759,92 Kč vč. DPH. Výše finančního příspěvku ze SFDI je ve výši 5 078 515,00 Kč. Dotace z Integrovaného regionálního operačního programu je výši 1 499 930,30 Kč. Ostatní náklady jsou zařazeny mezi neuznatelné náklady a jsou hrazeny městem Benešov.

Od 3. prosince 2020 byla komunikace Nádražní uvedena do provozu jednosměrně ve směru od ul. Táborské na most přes ČD. Předpoklad zprůjezdnění oběma směry včetně kruhové křižovatky je od 13. prosince 2020. Zprovoznění tohoto úseku Nádražní ulice je nutné v souvislosti s otevřením parkovacího domu, do kterého je možnost příjezdu právě jen ze směru od kruhové křižovatky u sokolovny. Odbočení do ulice Tyršova nebude z důvodu dokončování stavebních prací  v úseku od sokolovny do křižovatky Tyršova – Dukelská zatím možné. Předpoklad zprovoznění posledního stavebního úseku je 21. prosince 2020.

Autobusový terminál a parkovací dům v Benešově (videorozhovor s autorem staveb ing. arch. Zdeňkem Burešem)
Náročná rekonstrukce autobusového terminálu je u konce (videorozhovor s místostarostou města ing. Romanem Tichovským)
Benešov (u Prahy) - terminál a parkovací dům; prosinec 2020

Upozorni mě
Upozornit na
guest
3 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře
petr vitamin
petr vitamin
14.5.2021 01:44

Omlouvam se vsem co si mysli ze terminal vcetne parkovaciho domu bylo nutne postavit, ale uz mi hlava nebere to jak se verejne rozkradaji miliony a nikomu to neprijde divne a rekne si jen To je vsude a jde k volbam a voli opet toho stejneho cloveka ktery ho okrada a hazi mu klacky pod nohy. Narovinu dnesni radnice a jeji radni a vubec cely Mestsky Urad ( spis NARODNI VYBOR) snad nikdy nebyl tak otresne veden a mesto uz vubec ne. Vzpominam zlate casy s p.Chromym , panem Jandacem , Peclinovskym atd… To byl totiz Mestsky urad a i tak fungoval a byl TU PRO LIDI a ne lidi pro nej jak je tomu dnes. Ti lide to totiz tenkrat mysleli vazne a skutecne delali co mohli jak pro obcany tak i pro mesto jako takove. Dnes bych uz na radnici nesel ani na zachod. Ale k veci: Od te doby co je v provozu Parkovaci dum tak co jsem si vsiml tak tam parkuji tak 4-5 aut. ( s to cena parkovneho je rekl bych dosti nizka – to asi aby primeli lidi neparkovat u sebe pred domem na bezdekove ale dat auto az k nadrazi aby to vipadalo ze parkovaci dum je vyuzivan a byl proto nutny. ) A terminal jsko takovy? Za 200000000kc bych ocekaval uplne neco noveho a jak rekla manzelka: “ za ty penize tu mohli byt aledpon jezdici schody“ ( vtipkovala) ale je to tak: nevim v cem ma nocy terminal zjednodusit cestovani vzdyt se zmenilo jen to ze se vykopala dira k vlakum a postavilo jedna bunka pro obcerstveni z automatu a Wc. Jinak zadne vyhody nevidim autobusy krouzi jakodrive lide nastupuji a vystupuji ale prijde mi ze beze zmeny… Stare nadrazi nebylo alespon tolik hnusne rrzave( vim ze to je jinak ze by se melo udajne jednst o cortenovou ocel ale ta vypada jinak) . Dobra tedy 400000000kc je v haji. Co by jstr za ne postavily Vy kdyby jste byli na miste p. Hostka? Take byjste si postavili tucne osobni konto a na lidi se vy… Protoze koho zajima co obcane chteji – nikoho nebot stejne volit neni koho tak neni duvod neco udelat pto dobro lidu a navic jeste kdyz si to muzu ukrast a vice mrne co vymydlim za lez lidem je fuk at si nadavaji to neni muj problem ja uz si svy nakrad tak sebranka nimandu me absolutnr nerozhodi.ja sem preci nekdo policajt nebo vojak reditel starosta a hlavne prvotridni zlodej a podvodnik.. Mate co jste chteli…

P. Němec
P. Němec
11.12.2020 20:30

Na fotkách to špatně nevypadá. Ale ve skutečnosti je ta cortenová konstrukce ohavná. Slabé slovo, ale slušněji to říct nejde. Měl jsem možnost vidět novou budovu na nádraží v Hostivaři. Hned po otevření jí blbečci posprejovali. Po umytí asi ředidlem už ty plechy nevyrezly do okolního odstínu a je to flekatý. Vůbec to tam celkově je jak pěst na oko. Benešov dopadne stejně, ne, nesýčkuju. To je mor dnešní doby. Zničit všechno, i to ošklivé jde udělat ještě ošklivější za pár minut.