Stav příprav staveb čtvrtého koridoru – leden 2018

Výpravní budovy v Dyníně (foto: mirekk, koridory.cz)

(aktualizace 3.2.2018)

Ševětín – Dynín

Oficiální název stavební akce mezi Ševětínem a Dynínem zní:
„Modernizace trati Nemanice I – Ševětín, 1. stavba, úpravy pro ETCS, 2. část“. 18. září 2017 vydal Drážní úřad ČR stavební povolení. Výběrové řízení proběhlo ve dnech 3.11. až 18.12.2017. Projekt je spolufinancovaný z Operačního programu Doprava 2 (OPD 2). Předpokládaná cena modernizace 4,3 km dlouhého úseku byla odhadována 656 606 800 Kč bez DPH. Dle posledních informací o výsledcích výběrového řízení budou činit náklady kolem 756 milionů Kč, vč.DPH. Celková délka výstavby je plánována 23 měsíců.

Původní termín zahájení v únoru 2018 však díky pozdějšímu zahájení výběrového řízení na zhotovitele stavby nebude dodržen, dochází tedy k jeho posunutí a tím i změnám termínů plánovaných výluk.

Traťový úsek mezi železničními stanicemi Ševětín a Dynín byl zdvojkolejněn již v druhé polovině osmdesátých let dvacátého století v rámci investiční akce Správy Jihozápadní dráhy ČSD Plzeň „Zvýšení výkonnosti trati České Budějovice – Veselí nad Lužnicí pro jadernou elektrárnu Temelín“.

Nyní se tedy jedná o modernizaci stávající dvojkolejné trati mezi stanicemi Ševětín a Dynín (km 25,000-29,303), včetně stanice Dynín. V km 29,303 pak stavba navazuje na již zmodernizovanou část Dynín – Horusice (resp. Veselí nad Lužnicí). Jde tedy o další část modernizace IV. koridoru. V km 25,000 pak na stavbu naváže buď „Modernizace trati Nemanice I – Ševětín“ (tunelová varianta), nebo „Modernizace trati Nemanice I – Ševětín, 1. stavba, úpravy pro ETCS, 1. část“ (ve stávající stopě).

Obsahem stavby „Modernizace trati Nemanice I – Ševětín, 1. stavba, úpravy pro ETCS, 2. část“ bude především úprava stávajícího dvojkolejného úseku trati s úpravou geometrické polohy hlavních kolejí s důrazem na zvýšení rychlosti. Za železniční stanicí Ševětín bude od km 25,000 trať navržena prakticky s minimálními směrovými posuny a to s ohledem na optimalizaci polohy obou traťových kolejí k pevným bodům (např. mostní objekty, nástupiště v zastávkách). Nová poloha kolejí je navržena na rychlost 160 km/h (s možným budoucím výhledem až na 200 km/h) a v převážné délce vedena v souběhu s dálnicí D3.

V lokalitě Neplachov dojde ke zrušení dnešní zastávky v zářezu trati. Náhradou budou vybudována nová nástupiště zastávky Neplachov v nové poloze na stávajícím násypovém tělese. Přístup k nástupištím bude zajištěn v souvislosti se stavbou dálnice D3 pomocí nového mostního objektu – podchodu. Objekt původní výdejny jízdenek s čekárnou a sociálním zařízením dosavadní zastávky bude zdemolován.

Dále bude nová trať vedena po stávajícím tělese kolem obce Dynín, až do železniční stanice Dynín. Nová zastávka „Dynín zastávka“ se bude nacházet na budějovickém zhlaví stanice Dynín a nahradí rušená úrovňová nástupiště ve stanici Dynín. Ve stanici dojde i k demolici výpravní budovy, vystavěné při modernizaci v osmdesátých letech dvacátého století, nevyužívané od skončení předchozí stavby „Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí, 1.část, Ševětín – Horusice“.

Podrobnější informace o stavbě i o historii a současnosti daného úseku přineseme v samostatném článku.

Soběslav- Doubí u Tábora

Nastal posun ve výkupu pozemků v k.ú. Roudná nad Lužnicí, Myslkovice a Zvěrotice. Stav výkupů k 9. prosinci 2017 je zakreslen zde. SŽDC předpokládá zahájení zadávacího řízení stavby „Modernizace trati Veselí nad Lužnicí – Tábor – II. část, úsek Veselí n. L. – Doubí u Tábora, 2. etapa Soběslav – Doubí“, jak zní oficiální název, na červen tohoto roku.

Sudoměřice u Tábora – Votice

V případě stavby „Modernizace trati Sudoměřice – Votice“ došlo k odvolání druhého, neúspěšného zájemce, firmy Strabag k zadavateli zakázky, k SŽDC. Dle informace tiskového mluvčího této organizace Marka Illiaše bylo toto odvolání zamítnuto jako nedůvodné.

Podle aktuální informace, kterou 19.1.2018 přinesl deník Zdopravy.cz, podala firma Strabag k ÚOHS podnět k přezkoumání výběrového řízení.

Výluky, naplánované pro daný úsek se prozatím ruší.

Praha-Hostivař – Praha-Vršovice – (Praha hl.n.)

Zde stejně jako v předchozím případě došlo též nejprve k novému odvolání rovněž druhého neúspěšného kandidáta výběrového řízení, firmy Eurovia k zadavateli zakázky SŽDC. I zde bylo toto odvolání zamítnuto jako neopodstatněné. Stavební firma následně znovu podala námitku k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), přičemž první o tom informoval web Zdopravy.cz. Zahájení stavebních prací akce „Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl.n., 2. část – Praha Hostivař (mimo) – Praha hl.n. (mimo)“ na jaře letošního roku je tak, stejně jako v předchozích dvou letech, opět ohroženo.


Zdroje:
SŽDC, s.o. – tiskové oddělení
Zdopravy.cz

8 komentářů

    • O tom, která stavba (obě jsou zmíněny v textu) se nakonec bude realizovat, rozhodne během února ministerská komise. Každopádně dva nové dvoukolejné tunely (4775 m a 3120 m) za 9 miliard (už zlevnili, původně se psalo o 11 mld.) kvůli 7 minutám zrychlení jsou dost na pováženou, zvláště v době, kdy nejsou peníze ani na údržbu toho, co už nějaký ten pátek stojí.

      • 7 min sem a zpet, pak je to celkem 14 min usetreneho casu. A to je dost. Navic kdyby se melo uvazovat takhle o vsech modernizacich,pak by se neudelalo nikdy nic,pac by jednotlive useky vzdy zrychlily dopravu jen o trochu casu (pricemz celkove o poradny kus casu)…

      • A co ušetříte času, když nebudete chodit spát, jéje. A jak by jste těch 14 denně ušetřených minut smysluplně využil? Pochlubte se 🙂

      • simba se spíše pozastavuje nad cenou 9 mld/7 min, to je hezký poměr 🙂

      • Víte na jakém podloží se mají stavět tunely a jaké budou náklady na údržbu

    • Tomu se holt říká daň za demokracii. Ale chápu, že ta se hodí či nehodí jak je zrovna potřeba.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*