
Dne 2. září 2022 bude ukončen provoz vlaků přes stanici Roudná
Stane se tak po 80 letech fungování stanice a 151 letech existence tratě. Při té příležitosti bude vypraven zvláštní osobní vlak tvořený jednotkou řady 650 – Regiopanter. Bude to první a zároveň poslední příležitost, kdy se tato jednotka objeví v Roudné.
Zvláštní Os 11254 pojede v těchto časech:
- Veselí n. Lužnicí 7:55
- Soběslav 8:00
- Roudná 8:05 – 9:12
- Planá n. Lužnicí 9:17
- Tábor 9:22
V 9:45 začne výluka Tábor – Veselí n. Lužnicí (Č. Budějovice), po které dojde 11. září ke zprovoznění jedné traťové koleje nové přeložky Soběslav – Planá n. Lužnicí. Stará trať přes Roudnou bude snesena. Její historie sahá až k roku 1868, kdy se trať začala stavět. Provoz na ni byl zahájen 3. září 1871. Dnem 15. listopadu 1885 byla na žádost okolních obcí, zřízena v místě křížení se státní silnicí zastávka.
Ke zvýšení propustnosti tratě byla 28. října 1942 postavena dvoukolejná stanice s dřevěnou výpravní budovou. Ta pak byla v roce 1977 nahrazena novou moderní výpravní budovou.
V roce 1979 byl úsek Veselí n. Lužnicí – Soběslav elektrizován, dále do Roudné a Plané n. Lužnicí elektrizace postoupila v roce 1984. Také došlo k nahrazení dosavadního zabezpečovacího zařízení reléovým.
Mezi léty 2013-2015 proběhla modernizace tratě z Veselí n. Lužnicí do Soběslavi. Na ni navázalo v roce 2019 její pokračování do Plané n. Lužnicí, které se právě nyní dokončuje. Téměř celý úsek je veden přeložkou v nové stopě a po propojení s již hotovým koridorem od Prahy se historie železnice v Roudné uzavře.
Díky velkému fandovy do železnice p. Štěpničkovi, se můžeme podívat na fotografie ze 70. let.
Na závěr ještě několik fotografií a diapozitivů s vlaky v tomto úseku, které jsem v dětství náhodou vyfotil.

(zdroj: D. Adamová)
Já nostalgii cítím, protože tu trať mám spojenou s dětstvím u babičky u Nového rybníka a v Klenovicích. Navíc děda i praděda u dráhy pracovali, praděda na strážním domku u Klenovic.
Všechny diskutující srdečně zdravím!
Samozřejmě plně chápu novou stavbu a určitě přinese hodně dobrého do dopravy na této trati.
Musím se však přiznat, že určitou nostalgii cítím, protože k této stanici mám mnoho hezkých vzpomínek od časného mládí – začali jsme sem jezdit od roku 1961, takže to je opravdu dost dlouhá doba. Určitě budu rád fotit třeba i na nové Myslkovické zastávce – ve stáří se lze učit novým věcem (::: Je to sice zastávka trochu v pustině, i když jak Janov, tak Myslkovice jsou blízko. Holt dříve chodívali lidé od vlaku do těchto obcí z Roudné, teď to budou mít u nosu. Snad opravdu to budou i využívat, ale nejsem v tomto ohledu moc optimista. Do Roudné to je skoro dva kiláky, takže odtamtud už asi žádná klientela nebude. To už jsou opravdu jen vzpomínky, kdy jezdilo do práce do Soběslavi a Tábora dost lidí – no jasně, byla jiná doba, aut tolik nebylo a vlaky jezdily…
Přál bych si ale, aby staniční budova nebyla zdemolována, ale aby sloužila nějakému účelu ( místní úřad snad měl zájem) a z úseku mezi Soběslaví a Doubím vznikla třeba pěkná cyklostezka, která by procházela krásným krajem Lužnice.
No, byl jsem teď v Roudné několikrát, takže myslím, že loučení stačilo, na ten poslední vlak se nedostanu.
Rád bych poděkoval za tento článek, za článek k 80.letům stanice a taktéž za článek o Doubí!!! Myslí, že takové místo po 80 letech činnosti si to zaslouží – no vlastně po 150 letech od vzniku trati.
Děkuji, že jste dočetli až do konce.
Děkuji za pochvalu a pravdivá slova, která potěší. Škoda, že nemám více fotografií z dřívějšího provozu. To by článek ještě vylepšilo.
Pokud byste ještě chtěl článek doplnit, tak pár fotek, které by se tam hodily mám. Ale jsou to většinou čb ze sedmdesátých let, něco z devadesátek. Napište.
To by bylo skvělé! Přidal bych je do galerie.
Lidé z Roudné to budou mít na novou zastávku Myslkovice necelé 2 km? To je stejná vzdálenost, jakou mají lidé z centra města Veselí nad Lužnicí na nádraží a také tam chodí nebo jezdí na kole. Na zastávku Myslkovice to budou mít blízko také lidé z Janova a ze Sedlečka, tak snad využívaná bude.
Ja bych to tak tragicky nevidel. Naopak. Jsem rad za novy, rychlejsi a bezpevnejsi koridor.
To samozřejmě, však je to jen drážní nostalgie, nic tragického.
Ja nostalgii necitim. To neni arogance nebo opovrhovani, ale v Cesku bych zrusil klidne spoustu lokalek a ztratovych trsti za moderni koridory jako je ted ten na jihu. Nostalgie nenostslgie, jinak se v nadi zemi nikdy zeleznicni doprava nerozvine a neposune dal. Pritom je to treba. Proc studenti a pracujici musi jezdit po zastaralych pomalych tratich, kdyz by mohli usetrit desitky minut…
Berte to tak, že dráha jako taková měla a má svá specifika. Od počátku železničního provozu strojvedoucí, přednostové, výpravčí… to byla elita. Z toho se pak odvíjely i různé „rituály“ – otáčení strojvedoucích do důchodu, oslavy výročí, otevírání tratí… a dnes i konce tratí. Trať to není jen násep, koleje, vlak. To je kus života všech lidí na trati zúčastněných.
Pro tyto lidi je zrušení provozu na trati i z velké většiny i konec kariéry, konec nějaké životní etapy. A ano, je to nostalgie, pro hodně lidí i osobně těžká situace, obzvlášť v určitém věku, v určitém regionu.
Děkuji za trefný popis drážní nostalgie, kterou cítím naprosto stejně a také mne vedla k napsání tohoto článku. Panu Vladovi jsem měl odpovědět jinak, lépe.