Konec provozu vlaků na staré trati Soběslav – Roudná – Doubí u Tábora

Večerní Roudná. (zdroj: D. Adamová)

Dne 2. září 2022 bude ukončen provoz vlaků přes stanici Roudná

Stane se tak po 80 letech fungování stanice a 151 letech existence tratě. Při té příležitosti bude vypraven zvláštní osobní vlak tvořený jednotkou řady 650 – Regiopanter. Bude to první a zároveň poslední příležitost, kdy se tato jednotka objeví v Roudné.

Zvláštní Os 11254 pojede v těchto časech:

  • Veselí n. Lužnicí 7:55
  • Soběslav 8:00
  • Roudná 8:05 – 9:12
  • Planá n. Lužnicí 9:17
  • Tábor 9:22

V 9:45 začne výluka Tábor – Veselí n. Lužnicí (Č. Budějovice), po které dojde 11. září ke zprovoznění jedné traťové koleje nové přeložky Soběslav – Planá n. Lužnicí. Stará trať přes Roudnou bude snesena. Její historie sahá až k roku 1868, kdy se trať začala stavět. Provoz na ni byl zahájen 3. září 1871. Dnem 15. listopadu 1885 byla na žádost okolních obcí, zřízena v místě křížení se státní silnicí zastávka.

ODKAZ
80 let historie stanice Roudná

Ke zvýšení propustnosti tratě byla 28. října 1942 postavena dvoukolejná stanice s dřevěnou výpravní budovou. Ta pak byla v roce 1977 nahrazena novou moderní výpravní budovou.

V roce 1979 byl úsek Veselí n. Lužnicí – Soběslav elektrizován, dále do Roudné a Plané n. Lužnicí elektrizace postoupila v roce 1984. Také došlo k nahrazení dosavadního zabezpečovacího zařízení reléovým.

Mezi léty 2013-2015 proběhla modernizace tratě z Veselí n. Lužnicí do Soběslavi. Na ni navázalo v roce 2019 její pokračování do Plané n. Lužnicí, které se právě nyní dokončuje. Téměř celý úsek je veden přeložkou v nové stopě a po propojení s již hotovým koridorem od Prahy se historie železnice v Roudné uzavře.

Díky velkému fandovy do železnice p. Štěpničkovi, se můžeme podívat na fotografie ze 70. let.

Roudná v 70. letech

Na závěr ještě několik fotografií  a diapozitivů s vlaky v tomto úseku, které jsem v dětství náhodou vyfotil.

Vlaky na rušené trati Soběslav - Doubí u Tábora
ODKAZ
Duch místa železničního - Doubí u Tábora
Roudenské parte.
(zdroj: D. Adamová)
Upozorni mě
Upozornit na
guest
11 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře
Marci
Marci
29.8.2022 20:08

Já nostalgii cítím, protože tu trať mám spojenou s dětstvím u babičky u Nového rybníka a v Klenovicích. Navíc děda i praděda u dráhy pracovali, praděda na strážním domku u Klenovic.

Rob
Rob
29.8.2022 12:19

Všechny diskutující srdečně zdravím!
Samozřejmě plně chápu novou stavbu a určitě přinese hodně dobrého do dopravy na této trati.
Musím se však přiznat, že určitou nostalgii cítím, protože k této stanici mám mnoho hezkých vzpomínek od časného mládí – začali jsme sem jezdit od roku 1961, takže to je opravdu dost dlouhá doba. Určitě budu rád fotit třeba i na nové Myslkovické zastávce – ve stáří se lze učit novým věcem (::: Je to sice zastávka trochu v pustině, i když jak Janov, tak Myslkovice jsou blízko. Holt dříve chodívali lidé od vlaku do těchto obcí z Roudné, teď to budou mít u nosu. Snad opravdu to budou i využívat, ale nejsem v tomto ohledu moc optimista. Do Roudné to je skoro dva kiláky, takže odtamtud už asi žádná klientela nebude. To už jsou opravdu jen vzpomínky, kdy jezdilo do práce do Soběslavi a Tábora dost lidí – no jasně, byla jiná doba, aut tolik nebylo a vlaky jezdily…

Přál bych si ale, aby staniční budova nebyla zdemolována, ale aby sloužila nějakému účelu ( místní úřad snad měl zájem) a z úseku mezi Soběslaví a Doubím vznikla třeba pěkná cyklostezka, která by procházela krásným krajem Lužnice.
No, byl jsem teď v Roudné několikrát, takže myslím, že loučení stačilo, na ten poslední vlak se nedostanu.

Rád bych poděkoval za tento článek, za článek k 80.letům stanice a taktéž za článek o Doubí!!! Myslí, že takové místo po 80 letech činnosti si to zaslouží – no vlastně po 150 letech od vzniku trati.

Děkuji, že jste dočetli až do konce.

Rob
Rob
Reakce na  Martin
1.9.2022 13:58

Pokud byste ještě chtěl článek doplnit, tak pár fotek, které by se tam hodily mám. Ale jsou to většinou čb ze sedmdesátých let, něco z devadesátek. Napište.

Marci
Marci
Reakce na  Rob
30.8.2022 08:22

Lidé z Roudné to budou mít na novou zastávku Myslkovice necelé 2 km? To je stejná vzdálenost, jakou mají lidé z centra města Veselí nad Lužnicí na nádraží a také tam chodí nebo jezdí na kole. Na zastávku Myslkovice to budou mít blízko také lidé z Janova a ze Sedlečka, tak snad využívaná bude.

Vlada
Vlada
26.8.2022 19:43

Ja bych to tak tragicky nevidel. Naopak. Jsem rad za novy, rychlejsi a bezpevnejsi koridor.

Vlada
Vlada
Reakce na  Martin
28.8.2022 00:15

Ja nostalgii necitim. To neni arogance nebo opovrhovani, ale v Cesku bych zrusil klidne spoustu lokalek a ztratovych trsti za moderni koridory jako je ted ten na jihu. Nostalgie nenostslgie, jinak se v nadi zemi nikdy zeleznicni doprava nerozvine a neposune dal. Pritom je to treba. Proc studenti a pracujici musi jezdit po zastaralych pomalych tratich, kdyz by mohli usetrit desitky minut…

Hubert
Hubert
Reakce na  Martin
28.8.2022 09:48

Berte to tak, že dráha jako taková měla a má svá specifika. Od počátku železničního provozu strojvedoucí, přednostové, výpravčí… to byla elita. Z toho se pak odvíjely i různé „rituály“ – otáčení strojvedoucích do důchodu, oslavy výročí, otevírání tratí… a dnes i konce tratí. Trať to není jen násep, koleje, vlak. To je kus života všech lidí na trati zúčastněných.
Pro tyto lidi je zrušení provozu na trati i z velké většiny i konec kariéry, konec nějaké životní etapy. A ano, je to nostalgie, pro hodně lidí i osobně těžká situace, obzvlášť v určitém věku, v určitém regionu.