ETCS získá už příští rok modernizovaná část koridoru z Prahy-Uhříněvsi do Votic

Zavádění jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS na české železnici začíná nabírat na obrátkách. Už příští rok jej získá také významná část čtvrtého koridoru. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes slavnostně zahájila instalaci moderního vlakového zabezpečovače na traťovém úseku Praha-Uhříněves – Votice. Zhotovitelem prací je společnost AŽD Praha.

„Na koridoru z Prahy na jih Čech se už několik let jezdí maximální možnou rychlostí na naší síti, tedy 160 km/h. K tomu, aby byl takový provoz ještě bezpečnější a zároveň plynulejší, přispěje už od příštího roku systém ETCS,“ náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

Zavedení jednotného evropského zabezpečovacího systému v uvedeném úseku bude kromě umístění balíz pro přenos informací zahrnovat také zřízení reflexních nepřenosných neproměnných návěstí okolo trati a na vybraná současná návěstidla. Stávající skříně dálkově ovládaného zabezpečovacího zařízení se doplní o nový software, který rozšíří jejich funkcionalitu i o ETCS.

Technologie ETCS bude integrována do jednotlivých pracovišť tzv. jednotného obslužného pracoviště (JOP), a to bez nutnosti zřízení dalších obslužných prvků v podobě monitorů, klávesnic nebo myší.

Přenos jednotlivých informací do železničních stanic bude řešen centralizovaně formou traťového zabezpečovacího zařízení. Z nich bude pomocí technologie dálkově ovládaného zabezpečovacího zařízení přenášen stav jednotlivých prvků na Centrální dispečerské pracoviště (CDP) Praha.

V samostatné místnosti CDP Praha bude zřízeno obslužné pracoviště dispečera ETCS. Z něj se budou provádět veškeré zásahy do tohoto systému včetně administrátorských, které budou možné pouze zde na základě patřičného oprávnění. Na tomto pracovišti bude docházet i k zadávání jednotlivých provozních dat do systému ETCS. Bude zde rovněž dotykový terminál vybavený pro vstup do sítě GSM-R.

Čtěte také  Po zimní přestávce pokračuje stavba Ševětín - Dynín

V souvislosti s výstavbou ETCS bude zajištěno pokrytí odbočných tratí systémem GSM-R ve vzdálenostech, které jsou určeny systémem ETCS od zaústění do hlavní trati.

Součástí stavby je i úprava železniční stanice Říčany. Dojde zde ke zrušení jedné výhybky, která je v současnosti zabezpečena elektromotorickým přestavníkem, a stejně ovládané výkolejky. Dojde i ke zrušení některých návěstidel.

Projekt s názvem ETCS Praha-Uhříněves – Votice je spolufinancovaný EU z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava. Celkové plánované náklady projektu činí 211 273 444 Kč bez DPH. Maximální výše podpory EU může činit až 137 930 503 Kč. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Akce by měla být po stavební stránce dokončena v závěru února příštího roku.

České dráhy vybaví 453 lokomotiv evropským zabezpečovacím systémem
Zabezpečení ETCS zatím na české železnicí chybí, má zpoždění
Za rok z Přerova do České Třebové s ETCS, slibuje SŽDC
ETCS na Wikipedii


Zdroj: tisková zpráva SŽDC

10 komentářů

    • To snad ani ne, ale z Votic až do Hostivaře je od modernizace v rámci IV. koridoru v celé trati takové zabezpečovací zařízení, které je pro ETCS připraveno. Je splněna i další podmínka: traťový úsek Votice – Praha-Uhříněves (mimo) je dálkově řízen z CDP Praha

      • Víte, jak je to s právě modernizovaným úsekem Votice – Sudoměřice? Z pohledu technika je jednodušší instalovat ETCS v době, kdy se staví, než za provozu.

    • Mirekk: podle me Michal chtel napsat,ze ETCS se bude instalocat jiz nyni behem vystavby Votice-Sudomeri e,nez az po skonceni.s tim souhlasim.

    • Podle vás se tedy mají koleje nejdřív postavit, pak na ně pustit vlaky a nakonec zase spustit výluky, aby se ETCS instalovalo?

      • No asi takhle – ono pro instalaci ETCS, alespoň tak, jak se to teď dělá, je potřeba projet všechny koleje několikrát měřicím vozem AŽD. Naměřená data se zpracují a vzniknou podklady pro projekt – ASW do RBC, tabulky rozmístění balíz atd. To nějakou dobu trvá. Takže potřebuju mít hotový sjízdný svršek ve finální geometrické poloze včetně izoláků apod., projet se po něm a pak minimálně několik týdnů (možná spíš měsíců) na zpracování projektu, než by šlo vůbec začít třeba instalovat balízy. Třeba u kompletní novostavby by šla data získat z výkresů – u starších staveb byly výkresy od skutečného provedení dost vzdáleny.

  1. Trochu se divim,ze namestek v clanku tvrdi,ze vlaky na jiznim koridoru jezdi 160km. Sice v urcitych usecich mohou,ale ja si vsiml maximalni rychlosti jen 140km. Vlakem se 160km jsem jeste nejel.

  2. jojo plíží se to jak šnek..kdeže 160.
    Japonci tuším nedávno testovali cestovní rychlost 400 na novém šinkansenu, dokážete si představit že Praha – Ostrava do jedné hodiny , sci fi že:-)

  3. jirka: Dokážu si představit páteřní evropské tratě na 400 km/h, ale ne to, že by nějaká taková vedla přes ČR.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*