1. září 2022 krátce před 13:30 hodin byla zprovozněna i 1. traťová kolej (TK) mezi Červeným Újezdem u Votic a Voticemi. Úsek Sudoměřice – Červený Újezd (obě traťové koleje) a Červený Újezd – Votice (2. TK) byl uveden do provozu 30.6.2022.
4. železniční koridor je tedy od 1. září zmodernizován a dvoukolejný od odbočky Doubí u Tábora až do Prahy, na jihu Čech od Ševětína do Soběslavi. Zahájení dvoukolejného provozu na úseku Soběslav – Doubí u Tábora je plánovaný od 1. listopadu 2022.
1. září o půlnoci také končí náhradní přeprava autobusy za vlaky osobní dopravy mezi Táborem a Benešovem u Prahy. Vyhlídková jízda autobusem kolem trati začala 2. dubna, cesta trvala asi hodinu a 25 minut, o více než 20 minut déle než vlakem.
V říjnu bude mezi Sudoměřicemi a Voticemi následovat třetí podbití (konečná úprava geometrické polohy koleje), v listopadu potom rychlá pantografová zkouška na 160 km/h a od nového GVD v prosinci bude povolena rychlost 160 km/h. Rychlost až 200 km/h pro soupravy s naklápěcí skříní (pro ostatní až 170 km/h) bude umožněna se zprovozněním ETCS.
Správa železnic ve své tiskové zprávě uvádí, že se zkrátí od prosince jízdní doba vlaků kategorie Ex mezi Českými Budějovicemi a Prahou ze 122 minut na 100 minut a z Tábora do Prahy dorazí za 59 minut, o 17 minut rychleji, než před začátkem modernizace tohoto úseku.
Stavba Sudoměřice – Votice na 4. železničním koridoru byla zahájena v květnu 2018 a definitivní termín ukončení všech prací je v příštím roce. Zhotovitelem stavby je OHLA ŽS a celkové náklady po úpravách v průběhu stavby, kdy se rozhodlo o zvýšení rychlosti na 200 km/h dosáhnou 6,7 miliardy Kč.
Stavba v běhu času
18. 4. 2011 | přerušeno územní řízení o vydání územního rozhodnutí o umístění stavby: „ Modernizace trati Sudoměřice u Tábora – Votice“ |
17. 9. 2011 | územní řízení pokračuje |
1. 2. 2016 | ČTK přináší informaci tiskového mluvčího SŽDC o plánovaném zahájení stavby v srpnu 2016, s ukončením v roce 2020. Předpokládaná cena – téměř 5,4 mld Kč |
22. 12. 2016 | Ministerstvo životního prostředí vydává souhlasné závazné stanovisko k vlivům prioritního dopravního záměru na životní prostředí dle přílohy č. 1 k nařízení vlády č. 283/2016 Sb., o stanovení prioritních dopravních záměrů, k záměru „Modernizace trati Sudoměřice – Votice“ |
18. 5. 2017 | vyhlášeno výběrové řízení na zhotovitele stavby „Modernizace trati Sudoměřice – Votice“ v hodnotě 6,237 miliardy korun |
13. 12. 2017 | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace, učinila oficiální oznámení, že výběrové řízení na zakázku „Modernizace trati Sudoměřice u Tábora – Votice“ vyhrála dle předpokladů firma OHL ŽS s nejnižší nabídkovou cenou 4,378 miliardy korun |
20. 3. 2018 | po stažení stížnosti neúspěšného uchazeče o zakázku „Modernizace trati Sudoměřice – Votice“, firmy Strabag u antimonopolního úřadu (ÚOHS) už nic nebránilo podpisu smlouvy o dílo mezi zadavatelem, SŽDC s.o. a vítězem tendru, firmou OHL ŽS |
5. 6. 2018 | byla v železniční stanici Heřmaničky symbolickým poklepáním na kolejnici slavnostně zahájena stavba „Modernizace trati Sudoměřice – Votice“. Stavba v té době již dva měsíce probíhala rozsáhlými přípravnými pracemi |
13. 12. 2018 | zahájení ražby tunelu Deboreč |
30. 3. 2019 | ukončena dopravní služba na Hr. Mezno |
24. 7. 2019 | byl proveden první odstřel u výjezdového (severního) portálu tunelu Mezno |
11. 9. 2019 | zahájena ražba tunelu Mezno, kdy byla u severního portálu, odkud se bude tunel razit, slavnostně uložena soška sv. Barbory, patronky horníků |
11. 2. 2020 | prorážka tunelu Deboreč |
14. 8 2020 | prorážka tunelu Mezno |
11. 1. 2021 | Evropská komise schválila dotaci přes 160 milionů eur (více než 4,2 miliardy Kč) na modernizaci železničního úseku mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi |
12. 2020 | změna projektu na rychlost 200 km/h |
30. 6. 2022 | zahájen provoz na nové přeložce Sudoměřice – Červený Újezd (obě koleje 110 km/h) a Červený Újezd – Votice (pouze 2. TK 50 km/h) |
1. 9. 2022 | dokončena 1. TK Červený Újezd – Votice, obě TK 110 km/h |
Oprava: V tiskové zprávě SŽ byla mylná informace, že se trať zkrátí o 20 km a tuto informaci jsme i my převzali a uvedli v článku. SŽ informaci upravila takto: „…Původní trať nahradila téměř 20 kilometrů dlouhá přeložka“
Jen by mě zajímalo proč bude tak dlouho trvat zprovoznění 2. koleje v úseku Souběslav Doubí? Podle mě chybí jenom napojení stávající koleje do nové….
Odpověď je v tomto článku
Není jen napojení koleje. Je to montáž nových návěstidel v Soběslavi, oživení a přezkoušení úprav staničního zabzař. v Soběslavi, úprav a přezkoušení zařízení v Plané, montáž, oživení a přezkoušení kolejových obvodů na trati, oživení a přezkoušení autobloku… Je toho tolik, že ta výluka, která se zdá být zbytečné dlouhá, se dlouhá zdá jen cestujícímu. Pro zasvěceného se zdá být na hraně možností
Díky za informace. Z lajckého pohledu by se zdálo, že to jde udělat i během provozu tratě přes Roudnou. Ale chápu, že to není jednoduché
Zaměstnanci AŽD mi říkali, že to mají spočítaný na 9 dní práce a jeden den mají v záloze.
U Doubí je potřeba pro druhou kolej dosypat násep v místě, kudy vedla stará kolej směr Budějice.
Díky. Jsem si myslel, že to výškově vychází v pohodě.
Nová trať je o dost výš než původní. Až se na první pohled zdá, že se netrefili o nějaký ten výškový metr. Z nové trati je dolů v místě napojení pěkný sešup, který se musí dost dosypat novým náspem
Nepřebývá vám v předposlední odstavci „0“? Zkrácení o 2 km je reálnější než o 20 km.
TO číslo je za celý 4. koridor. Jen u SudoVo je zkrácení o 2 190 metrů. To číslo je převzato ze zprávy SŽ
I za celý 4. koridor je 20 km moc. SuVo je novostavba a přinesla zkrácení o 2 km. Další větší přeložky jsou mezi Bystřicí a Olbramovicemi, mezi Chotovinami a Sudoměřicemi (zkrácení 448 m), SoDo (zkrácení 765 m) a Hostivař – Vršovice. Pochybuji, že dají dohromady dalších 18 km. Nebo jinak. Z Benešova do ČB to před začátkem modernizací bylo 120 km. Opravdu je cílový stav Benešov – ČB 100 km?
Tak nějaké zkrácení přinese nový úsek Nemanice – Ševětín – teda, až bude.
15 km? Pochybuji.
Je tam slovo „téměř“ to může být ve skutečnosti i třeba 17km za celý koridor 🙂