Sudoměřice – Votice: zprovozněna i 1. traťová kolej, končí NAD

Zastávka Ješetice u výjezdu z tunelu Deboreč (Autor: Správa železnic)

1. září 2022 krátce před 13:30 hodin byla zprovozněna i 1. traťová kolej (TK) mezi Červeným Újezdem u Votic a Voticemi. Úsek Sudoměřice – Červený Újezd (obě traťové koleje) a Červený Újezd – Votice (2. TK) byl uveden do provozu 30.6.2022.

4. železniční koridor je tedy od  1. září zmodernizován a dvoukolejný od odbočky Doubí u Tábora až do Prahy, na jihu Čech od Ševětína do Soběslavi. Zahájení dvoukolejného provozu na úseku Soběslav – Doubí u Tábora je plánovaný od 1. listopadu 2022.

1. září o půlnoci také končí náhradní přeprava autobusy za vlaky osobní dopravy mezi Táborem a Benešovem u Prahy. Vyhlídková jízda autobusem kolem trati začala 2. dubna, cesta trvala asi hodinu a 25 minut, o více než 20 minut déle než vlakem.

V říjnu bude mezi Sudoměřicemi a Voticemi následovat třetí podbití (konečná úprava geometrické polohy koleje), v listopadu potom rychlá pantografová zkouška na 160 km/h a od nového GVD v prosinci bude povolena rychlost 160 km/h. Rychlost až 200 km/h pro soupravy s naklápěcí skříní (pro ostatní až 170 km/h) bude umožněna se zprovozněním ETCS.

Správa železnic ve své tiskové zprávě uvádí, že se zkrátí od prosince jízdní doba vlaků kategorie Ex mezi Českými Budějovicemi a Prahou ze 122 minut na 100 minut a z Tábora do Prahy dorazí za 59 minut, o 17 minut rychleji, než před začátkem modernizace tohoto úseku.

Stavba Sudoměřice – Votice na 4. železničním koridoru byla zahájena v květnu 2018 a definitivní termín ukončení všech prací je v příštím roce. Zhotovitelem stavby je OHLA ŽS a celkové náklady po úpravách v průběhu stavby, kdy se rozhodlo o zvýšení rychlosti na 200 km/h dosáhnou 6,7 miliardy Kč.

Stavba v běhu času

18. 4. 2011 přerušeno územní řízení o  vydání územního rozhodnutí  o umístění stavby: „ Modernizace trati Sudoměřice u Tábora – Votice“
17. 9. 2011 územní řízení pokračuje
1. 2. 2016 ČTK přináší informaci tiskového mluvčího SŽDC o plánovaném zahájení stavby v srpnu 2016, s ukončením v roce 2020. Předpokládaná cena – téměř 5,4 mld Kč
22. 12. 2016 Ministerstvo životního prostředí vydává souhlasné závazné stanovisko k vlivům prioritního dopravního záměru na životní prostředí dle přílohy č. 1 k nařízení vlády č. 283/2016 Sb., o stanovení prioritních dopravních záměrů, k záměru „Modernizace trati Sudoměřice – Votice“
18. 5. 2017 vyhlášeno výběrové řízení na zhotovitele stavby „Modernizace trati Sudoměřice – Votice“ v hodnotě 6,237 miliardy korun
13. 12. 2017 Správa železniční dopravní cesty, státní organizace, učinila oficiální oznámení, že výběrové řízení na zakázku „Modernizace trati Sudoměřice u Tábora – Votice“ vyhrála dle předpokladů firma OHL ŽS s nejnižší nabídkovou cenou 4,378 miliardy korun
20. 3. 2018 po stažení stížnosti neúspěšného uchazeče o zakázku „Modernizace trati Sudoměřice – Votice“, firmy Strabag u antimonopolního úřadu (ÚOHS) už nic nebránilo podpisu smlouvy o dílo mezi zadavatelem, SŽDC s.o. a vítězem tendru, firmou OHL ŽS
5. 6. 2018 byla v železniční stanici Heřmaničky symbolickým poklepáním na kolejnici slavnostně zahájena stavba „Modernizace trati Sudoměřice – Votice“. Stavba v té době již dva měsíce probíhala rozsáhlými přípravnými pracemi
13. 12. 2018 zahájení ražby tunelu Deboreč
30. 3. 2019 ukončena dopravní služba na Hr. Mezno
24. 7. 2019 byl proveden první odstřel u výjezdového (severního) portálu tunelu Mezno
11. 9. 2019 zahájena ražba tunelu Mezno, kdy byla u severního portálu, odkud se bude tunel razit, slavnostně uložena soška sv. Barbory, patronky horníků
11. 2. 2020 prorážka tunelu Deboreč
14. 8 2020 prorážka tunelu Mezno
11. 1. 2021 Evropská komise schválila dotaci přes 160 milionů eur (více než 4,2 miliardy Kč) na modernizaci železničního úseku mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi
12. 2020 změna projektu na rychlost 200 km/h
30. 6. 2022 zahájen provoz na nové přeložce Sudoměřice – Červený Újezd (obě koleje 110 km/h) a Červený Újezd – Votice (pouze 2. TK 50 km/h)
1. 9. 2022 dokončena 1. TK Červený Újezd – Votice, obě TK 110 km/h
ODKAZ
Mezi Sudoměřicemi a Voticemi byla částečně zprovozněna nová trať 4. koridoru

Oprava: V tiskové zprávě SŽ byla mylná informace, že se trať zkrátí o 20 km a tuto informaci jsme i my převzali a uvedli v článku. SŽ informaci upravila takto: „…Původní trať nahradila téměř 20 kilometrů dlouhá přeložka“

Upozorni mě
Upozornit na
guest
13 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře
Petr
Petr
2.9.2022 11:33

Jen by mě zajímalo proč bude tak dlouho trvat zprovoznění 2. koleje v úseku Souběslav Doubí? Podle mě chybí jenom napojení stávající koleje do nové….

Petr
Petr
Reakce na  mirekk
7.9.2022 13:38

Díky za informace. Z lajckého pohledu by se zdálo, že to jde udělat i během provozu tratě přes Roudnou. Ale chápu, že to není jednoduché

Martin
Martin
Reakce na  Petr
3.9.2022 18:16

Zaměstnanci AŽD mi říkali, že to mají spočítaný na 9 dní práce a jeden den mají v záloze.

Alibaba
Alibaba
Reakce na  Petr
4.9.2022 10:25

U Doubí je potřeba pro druhou kolej dosypat násep v místě, kudy vedla stará kolej směr Budějice.

Petr
Petr
Reakce na  Alibaba
7.9.2022 13:37

Díky. Jsem si myslel, že to výškově vychází v pohodě.

Michal
Michal
2.9.2022 10:31

Nepřebývá vám v předposlední odstavci „0“? Zkrácení o 2 km je reálnější než o 20 km.

Michal
Michal
Reakce na  mirekk
5.9.2022 10:54

I za celý 4. koridor je 20 km moc. SuVo je novostavba a přinesla zkrácení o 2 km. Další větší přeložky jsou mezi Bystřicí a Olbramovicemi, mezi Chotovinami a Sudoměřicemi (zkrácení 448 m), SoDo (zkrácení 765 m) a Hostivař – Vršovice. Pochybuji, že dají dohromady dalších 18 km. Nebo jinak. Z Benešova do ČB to před začátkem modernizací bylo 120 km. Opravdu je cílový stav Benešov – ČB 100 km?

rory2k
rory2k
Reakce na  Michal
5.9.2022 14:48

Tak nějaké zkrácení přinese nový úsek Nemanice – Ševětín – teda, až bude.

Michal
Michal
Reakce na  rory2k
6.9.2022 09:54

15 km? Pochybuji.

Petr
Petr
Reakce na  Michal
7.9.2022 13:45

Je tam slovo „téměř“ to může být ve skutečnosti i třeba 17km za celý koridor 🙂