Konec Hr. Praha-H.Měcholupy

Aktualizace 3.9.2007

Před třinácti lety skončila služba na hradle Praha – Horní Měcholupy. Dnes již známe jen zastávku bez hradla. Dobový tisk přinesl reportáž o posledních dnech této dopravny a o důvodech jejího zrušení. Tuto reportáž vám nabízím k přečtení v doslovném znění (pouze jsou vynechány odkazy na fotografie).

Malá železniční reportáž

Stalo se ve středu 28.září 1994. Ten den jsem v Benešově u Prahy téměř hodinu čekal na rychlík 271 z Prahy do Českých Budějovic. Když jsem pak o den později zjišťoval příčinu tohoto zpoždění, bylo mi řečeno, že pravým důvodem bylo neobsazené hradlo Praha-Horní Měcholupy. Na to, jak je to vůbec možné, jsme se zeptali přednosty železniční stanice přepravní Praha Hostivař Ing. Petra Nickmanna: „Noční z úterý na středu sloužil zaměstnanec, který je po dlouhé nemoci a z tohoto důvodu odmítá dělat přesčasy.Pracovnice, která ho měla střídat, musela se synem k lékaři a tím pádem on si odsloužil 12,5 hodiny a zamknul to. Situace je taková, že v den jízdy tohoto rychlíku jsem měl dva zaměstnance nemocné a jednoho na dodatkové dovolené. Takže do doby, než přišel přednosta, se situace řešila tak, že se zálohou převážel signalista ze stavědla na hradlo v Horních Měcholupech, ale bohužel se již tomuto zpoždění nepodařilo zabránit.“

Co děláte pro to, aby se situace neopakovala?

„Zítra, (tj. v pátek 30.září – pozn.autora) v 6 hodin zavíráme hradlo Horní Měcholupy, protože již nejsme schopni jej personálně obsadit. Plánovaný stav na hradle Horní Měcholupy a Rybník je celkem 9,7 člověka, skutečný stav je ale pouze pět pracovníků. Provozní přednosta žst. Praha Hostivař pan Dvorský si dal podmínku, že převezme stanici Uhříněves po provozní stránce za předpokladu, že bude řešena personální situace na hradlech. Je možné dokumentovat, že nebylo neobvyklé, že na obou hradlech sloužilo až 16 lidí měsíčně – doslova kdo měl ruce a nohy (poznámka autora: tuto skutečnost mohu potvrdit. V době naší návštěvy totiž sloužil na hradle Praha-Horní Měcholupy strojvedoucí z vršovického depa).

Takže po konzultaci s provozním ředitelstvím dal pan Dvorský souhlas s uzavřením jednoho ze dvou „uhříněveských“ hradel. Po dopravní stránce by bylo sice výhodnější uzavřít hradlo Rybník, ale to není možné z důvodu, že jsou tam závory.“

Pokud vím, tak je GVD postaven tak, jako by bylo hradlo v provozu. Nedojde v této souvislosti k prodloužení jízdních dob?

„Odnesou to patrně některé vlaky, ale osobní dopravy se to naštěstí netýká. Ta je vedená tak, že jí to nevadí. Jedná se v podstatě o minutové časy. Je jasné, že v návaznosti na tuto změnu musíme přepracovat technologii práce obou stanic, obsazení kolejí a podobně.“

Myslíte si, že uzavření hradla bude definitivní?

„Obávám se, že ano. Ale stejně děláme taková opatření, aby v případě potřeby se mohlo hradlo aktivovat. Okna sice zazdíme a dveře zajistíme ocelovou závorou, ale v případě potřeby se kdykoliv vytlučou cihly, osadí se klika, dodá se nábytek. Jediné, co tam tedy nyní zůstane, je zabezpečovací zařízení.“

Musím konstatovat, že se tak také skutečně stalo. Sice ne hned v šest ráno, ale nakonec byla přece jen u hradla Horní Měcholupy zazděny okna a hradlo tak bylo definitivně zrušeno. Pokud by někdo z vás chtěl zabezpečovací znovu ovládat, obdrží za to od Českých drah almužnu ve výši 3380 korun.

-mmč-

-konec článku


Hradla, která byla na trati 220 mezi Táborem a Prahou v posledních letech zrušena: (Aktualizováno 3.9.2007, datumy dodal Leoš)

Moraveč 1994/1995
Arnoštovice 5.1997
Opřetice 12.1989
Jírovice 1994/1995
Tužinka 20.4.2007
Bedrč 22.4.2007
Mirošovice 1994/1995
Říčany-Les 7./8.1997
Na Výšinách 1994
Praha-Horní Měcholupy 30.9.1994
Praha-Strašnice 15.12.1992

Již brzy budou zrušena i další hradla: Mrač, Čtyřkoly, Mnichovice, Svojšovice, Kolovraty-Rybník

Jestliže jsem na některé zapomněl, nebo znáte datum uzavření některého hradla, doplňte mě.