Každoročně v průběhu měsíce června SŽDC, krajské úřady a koordinátoři vlakové dopravy zveřejňují první „nástřely“ jízdních řádů. Letos si dávají na čas, ale redaktorům ze serveru Želpage se podařilo na základě Zákona o svobodném přístupu k informacím získat i ty návrhy, které dosud zveřejněny nebyly (zde si stáhnete celý Návrh).
A jako každoročně v krátkosti k trati 220 a 221.
Regionální doprava na trati 221 (Benešov u Prahy – Praha)
V regionální dopravě došlo jen k mírným úpravám odjezdů v obou směrech, dá se říct, že až na výjimky v nočních hodinách se odjezdy z Prahy i Benešova vrátily do polohy z JŘ 2015/16. Z Prahy hl.n. odjezd v x:06 a x:36, z Benešova v x:22 a x:52 (+ vlaky ve špičkách).
Podle zveřejněného Návrhu ale dochází ke změně u vlaků dopravce Arriva. Jejich odjezdy z Prahy by už neměly být pravidelné (stále vidím jejich klamavé reklamy Jezdíme každé 2 hodiny), ale mění se v řádu jednotek až desítek minut a navíc by měly přibýt vlaky i po hodině. Ve směru Praha – Benešov mimo špičku vynechávají i Prahu-Hostivař.
Ke stažení v PDF: Návrh JŘ trať 221
Trať 220 (Č.Budějovice – Tábor – Benešov u Prahy – Praha)
Tady by mělo, alespoň podle návrhu, dojít ke změnám velkým. Plánuje se zavedení další vrstvy devíti párů dálkových vlaků kategorie Ex s tím, že zůstanou zachovány vlaky kategorie R. Rychlíky navíc budou zastavovat v Plané nad Lužnicí. Vlaky kategorie Ex mají zastávky jen
- České Budějovice
- Tábor
- Praha hl.n.
Z vlaků Ex budou 4 páry vedeny až do/z Lince a jeden pár do/z Českého Krumlova. Dopravce Arriva navíc přidává jeden pár expresů z Prahy do Nové Pece.
Tady je změn tolik, že by vydaly na samostatný článek. Potěšitelné je, že konečně po dlouhých letech jede z Prahy poslední noční rychlík až ve 23:16 (z Prahy-Holešovic).
A co nepotěšilo? Osobní vlaky z Benešova ve směru Tábor. Ve špičce mají odjezdy z Benešova takto:
- 13:45 (Heřmaničky)
- 14:14
- 16:15
- 17:20
Věřím, že vlak kolem 15. hodiny jen nedopatřením není v Návrhu uveden a jezdit bude. O tříhodinové díře dopoledne nemluvě.
Ke stažení v PDF: Návrh JŘ trať 220
A jako každoročně, tak i letos připomínám, že uvedené jízdní řády jsou návrhy, které budou dále připomínkovány. Připomínky můžete mít i vy, u regionálních vlaků se obracejte na příslušné krajské úřady, u dálkových je objednatelem Ministerstvo dopravy. U soukromých dopravců kontaktujte přímo dopravce.
Nechápu, proč je vyšší vrstva označována za expresy, když se stále mluvilo i EC/IC. Snad časem.
Expres (Ex) – vlaky pro cestování na dlouhé vzdálenosti v rámci České republiky i do zahraničí zastavující pouze v nejvýznamnějších stanicích, bez příplatku, vozy 1. a 2. třídy, ve vybraných expresech jsou řazeny restaurační vozy nebo je poskytováno občerstvení formou roznáškové služby (občerstvení není zahrnuto v ceně jízdenky), možnost rezervace míst
InterCity (IC) – vlaky pro pohodlné cestování na dlouhé vzdálenosti v rámci České republiky i do zahraničí zastavující pouze v nejvýznamnějších stanicích, bez příplatku, vozy 1. a 2. třídy, ve vlacích jsou řazeny restaurační vozy, možnost rezervace míst
EuroCity (EC) – vlaky pro pohodlné cestování na dlouhé vzdálenosti především do zahraničí zastavující pouze v nejvýznamnějších stanicích, bez příplatku, vozy 1. a 2. třídy, ve vlacích jsou řazeny restaurační vozy, možnost rezervace míst