Hostivař – Hlavní
Jak patrno ze snímků Správy železnic, stavební práce, i díky mírné zimě, pokračují v celé délce stavby /tj. od km 177,570 (za žst. Praha-Hostivař) až do km 183,640 (před jižními portály Vinohradských tunelů)/.
Po rekonstrukci 7. až 17. koleje a prosincovém otevření 4. nástupiště v roce 2019 budou i v letošním roce ve Vršovicích práce pokračovat a to ve dvou pracovních postupech. Nejprve se bude rekonstruovat střední část obou zhlaví stanice s mosty přes Bartoškovu a Vršovickou ulici, poté i 3. a 5. kolej s přilehlými nástupištními hranami (v r. 2021 pak bude stejným způsobem následovat poslední část modernizace stanice – 1. a 2. kolej s přilehlými částmi obou zhlaví, mostů a nástupišť).
Informace o přestavbě vršovické stanice jsou pro běžné cestující nejdůležitější. Kromě pokračujících prací na novém 3. nástupišti nejrelevantnější informací pak je, že během května započne demolice stávajícího 2. nástupiště a od dubna bude probíhat výstavba provizorní lávky, aby byl umožněn přístup k výpravní budově. V průběhu od 1. května do 11. června 2020 má být z důvodu výstavby podchodu vyloučena z provozu i 1. kolej.
Ve zbylých částech stavby jsou z dopravního hlediska nejzajímavější změny kolejového propojení do ONJ a DKV, na nichž mají práce začít přibližně od 24. dubna. Ze zbylých záležitostí pak výstavba 3. nástupiště na Zahradním Městě, která má probíhat od 30. dubna do do 9. července 2020.
V zimě 2020/21 pak bude provoz převeden na novou trať a opuštěn stávající úsek přes zastávku Praha-Strašnice (v budoucnu má na tělese dráhy vzniknout městská drážní „promenáda“, rozšířena má být i ulice V Korytech v místě, kde bude po ukončení provozu na staré trati demolován původní železniční nadjezd, který již dnešnímu silničnímu provozu svými parametry nevyhovuje). V roce 2021 pak zbude už jen dokončit železniční stanici na Zahradním Městě, kde probíhá zejména náročná stavba rozšíření a zahloubení Průběžné ulice a kde budou nově zastavovat vlaky dálkové dopravy namísto Vršovic. Budou zde proto čtyři nástupištní hrany délky 350 m. Přístup na nástupiště bude z nového podjezdu od zastávky tramvaje pomocí schodišť, eskalátorů, výtahů a chodníků. Severně od mostu bude umístěna zastávka autobusů, pod mostem pak bude i podzemní objekt pro odbavení cestujících. Na zastávce Eden budou rovněž čtyři nástupištní hrany, ale délky 220 m, ve Vršovicích sedm nástupištních hran délek 220 až 300 m. Na Zahradním Městě pak vzniká i nová trakční měnírna, která nahradí rušenou měnírnu Třešňovka z roku 1953, jejíž objekty budou po opuštění demolovány.
Ukončení celé stavby je plánováno na říjen 2021.
I když většina z Vás zmíněné snímky na FB Správy železnic již viděla, byla by škoda, aby časem zapadly v přívalu nových příspěvků, proto odkazy na ně rádi uveřejňujeme i zde. Také proto, že se nejedná o nepřecezený tomatový protlak, neboť fotografie jsou roztříděny a skvěle popsány i pro ty, kteří jsou z jiných koutů republiky (nebo i z ciziny) a nejsou tudíž tak znalí místopisu.
Odkazy na fotogalerie z FB Správy železnic:
Praha – Zahradní Město
Praha – Eden
Praha – Vršovice
Praha-Vršovice
1.3. až 22.6.2020 – výluka 3. koleje (SK), zhlaví a záhlaví vršovické žst. a 103. koleje – práce na mostech v km 183,602 (Otakarova, ∗1972) a v km 183,792 (Botič, ∗1983)
Březen – pažení, montáž pomocných konstrukcí, demontáž stávajícího trakčního vedení, stavba trolejových bran
Duben – úpravy stávajícího 2.nástupiště, montáž nosníků mostu Bartoškova, montáž stojky 2.nást. + stavba lávky
Květen – úpravy 2.nástupiště, demontáž přístřešků, betonáž dilat. závěrů mostu Bartoškova, pokračování stavby lávky, demontáž a montáž trolejových bran, pažení podchodu, demolice 2.nástupiště (do 11.6.), konsolidace mostu Bartoškova
(Změny vyhrazeny. Za připomínky předem děkujeme. Další informace v průběhu roku)
Redaktorský doslov a poděkování
Doba se mění, dnes fotí kdekdo a kdeco, fotoaparát je součástí každého mobilního telefonu. Jen málokdo si ale dá tu práci i fotografie roztřídit a popsat (a my víme, co je s tím za práci) a tím danou lokalitu přiblížit i zájemcům z jiných koutů republiky (neřku-li i ciziny) místopisu málo nebo zcela neznalých. Pochvala tak patří Správě železnic, která se „pochlapila“ a ve fotodokumentaci nejzajímavějších staveb a především jejich veřejné prezentaci zvolila jiný přístup než tomu bylo ještě před pár lety, kdy tak nějak bylo všechno „geheim“. Budeme věřit, že těm, co to mají na starosti, ten elán vydrží. I my přineseme rádi od kohokoliv jakékoliv fotografie, budou-li popsány. Tento web kvůli tomu kdysi také proto vznikl. Od fandů pro fandy, zdarma a beze zisku (proto zde nejsou žádné reklamy). Bohužel někteří nevydrželi a opustili nás (roli v tom hrály bůhvíproč i osobní averze, což je v souvislosti s webem zcela nepochopitelné), jiné jsme naopak přivítali a jsme za ně rádi a děkujeme jim i všem fanouškům za přízeň (bohužel původní idea – a to zejména po přejmenování webu – se nenaplnila zcela podle představ a počet přispěvatelů v době největší slávy nikdy nepřekročil počet prstů jedné ruky). Poděkování patří samozřejmě i všem lidem z archívů a lidem kolem (dotyční už vědí).
Tento web existuje takřka 15 let, nejvíce práce na něm udělal jeho zakladatel a zpočátku jediný přispívající a patří mu za to největší dík. A tak jak něco začíná, tak i jednou to něco skončí. A věřte, že ta nechuť pokračovat tu byla nesčetněkrát. Zatím nějak fungujeme, ale nemládneme přátelé, bylo by velmi pěkné, kdyby jsme pomalu a jistě našli nějaké spolehlivé mladší nástupce, kteří rádi převezmou štafetu, byť mediální sféra je dnes zaplněna mnohem větším počtem různorodých dopravních webů než tomu bylo ještě před několika lety. Věřte, že bychom neradi jednou psali nekrolog těchto stránek.
Nadpis „Hostivař – Hlavní“ působí dojmem, jako by mělo jít o železniční trať od Hostivaře kamsi na Spořilov (kde se nachází ulice i zastávka Hlavní). Označovat hlavní nádraží samotným slovem „Hlavní“ je velmi nestandardní a tedy zavádějící. Asi jako když venkovani chtějí mluvit světácky a řeknou Karlovu mostu „Karlák“.
Tak nějak nevím, ale my, rodilí Pražáci, žijící na venkově, říkáme „Karlák“ odjakživa Karlovu náměstí 🙂 Ale díky za rozšíření obzoru. Že je v Práglstadtu nějaká ul. Hlavní, to jsem doposud netušil 🙂 Každopádně to berte logikou věci – u železniční stavby to asi bude myšleno vždy jako žst.
Na Vršovickém nádraží se začíná stavět lávka přes kolejiště!
Po druhé koleji již jezdí el.trakce ve směru Malešice. Na jižním mostě sneseno TV. 3.5.začala demontáž nosníků TV, na kolejích jsou namalovány místa řezání kolejnic. Na SŽ(DC) jsem vznesl dotaz na termín snesení celého jižního mostu.
Pochvala za zapracování nákladního „bypassu“ v Praha-Zahradní město a zpřesnění napojení ONJ u zastávky Praha – Eden do kolejového schématu.
Zahradní Město jako rychlíková stanice dává smysl. Návaznost MHD – 2 páteřní linky tramvají s intervaly cca 2 minuty (průměr, špička), 2 linky metrobusů, minimálně 4 linky busu 1 stanice od Metra A Skalka. Přestupní vzdálenost do 100 m. I když se se zprovozněním stanice dojde k úpravě vedených linek busů, přesto bude spíše posílena. Do oblasti Vršovic ze ZM bude jezdit 22 cca co 3 minuty. Dosažitelnost metra z Vršovic je 10 – 15 minut (C a A), Zahradní Město – Skalka 2 minuty.
1.4.2020 Zahradní Město. Nástupiště u středního a jižního mostu mají namontovány eskalátory (aspoň jsem viděl východní část k Hostivařskému zhlaví)a schodiště. Nad eskalátory a schodišti probíhá montáž konstrukce zastřešení.
Pak už mne Ukrajinec bez roušky vyhodil 🙂
Na které nástupiště povede provizorní lávka!
Není zač 😉
Plánek vidím v článku.
Pokud vím, most pojmenován není… „Příhradový silniční most přes kolejiště nádraží v Praze-Vršovicích mezi ulicemi Moskevskou a Bohdaleckou.“
Jj, darmo mluvit…
Aktuální stav na stavbě k 1.3.2020
Kácelo se všude možně…
Patky TV jsou v podstatě v celé délce stavby, kde jim něco nebrání.
Střední a Jižní most Průběžná vypadá dokončeně, na východní opěře dokončován základ zastřešení 3. nástupiště. Východní část 3. nástupiště nasypána.
Na západní opěře dokončují schodiště, za dva týdny by měli předávat kolejářům.
Na severním mostě je ukládána výztuž.
Technologická budova opláštěna. Uvnitř montáž technologií.
Trakční měnírna vypadá zvenku téměř dokončeně.
Pro její napájení položí PRE jako svou investici zcela nový kabel 110 kV mezi rozvodnami Bohdalec a Malešice. Pak zmizí i jedny z nejstarších stožárů v této trase.
Kabel přichází Dubečskou ulicí k měnírně a dále na okraji stavby až na Eden, kde ji kolmo kříží směr Bohdalec.
Do 102. koleje byla složena další várka kolejnic.
Kácí stožáry původní spojovací trati, kabel byl konečně převěšen.
Na výhybky u řídícího stavědla i na Edenu namontovali přestavníky a eov.
Nad 302. kolejí visí trolej, upravena trolej na krčském zhlaví.
Trolej visí i od perónu nad 201. kolejí až za vjezdový krakorec od Edenu.
Na Edenu pokročila pokládka 203. koleje až k výhybce 204.
Pláň je připravena až k propoji a pokračuje i za ním okolo podchodu a mostu, ale tam už je to kolej 207a.
Práce na pláni pokračují i mezi Modrým mostem a propojem do lokodepa.
Kolem lokodepa stojí stožáry TV.
Před mostem byly zkráceny brány nad hostivařskou tratí.
Na mostě Bartoškova byla zabetonována východní opěra, takže zbývá už jen jeden pilíř.
Na 4. nástupišti pokračuje vystrojování zastřešení – obložení sloupů, podhledy…
Finišují práce na technologické budově – střecha, zateplení…
Začala výluka 3. – 103. koleje na mostech Otakarova a Botič.
Pod mostem Otakarova přesunut silniční Merkur pod tři východní nosníky.
Pod mostem Botič je komunikace opět uzavřena.
Fotky na rajčeti, výběr možná někdy příště… 😉
Jako díky, i když se v těch kolejích bez aktuálních plánků jeden úplně ztratí. Blue Bridge? Oni Železný nebo také Bohdalecký most přejmenovali? Tak v Práglu pod vedením Pirátů by nebylo divu a tady je to přejmenovávání ulic, náměstí, měst a bourání a stavění soch a pomníků už taková národní tradice 🙂 Oproti hrůzám na koridorech, vč.aktuálních staveb na „čtverce“ je vidět, že nástupiště s přístřešky mohou vypadat i lépe – a to je tak jediné, co běžného cestujícího zajímá. Prostě když na to obec nese.e, že. Zlepšovat je však stále co – říká někomu ještě něco přívětivé prostředí a také pravidelná údržba? Vzhledem ke stavu za pár let po dokončení jinde, darmo mluvit.
Tuší někdo kdy se vrátí vlaky Praha Vršovice – Turnov zpět do Vršovic z Masarykova nádraží kam jsou dočasně přesunuty? Plus bude pak předpokládám z Vršovic začínat i Arriva na Tanvald tak jak dříve ČD.
Nechci strašit, ale je možné, pokud vůbec, tak za několik roků. Z Vršovic se s cestujícími začalo jezdit, protože České dráhy teď mají zázemí ve Vršovicích, takže z Vršovic na Hlavní nádraží museli jezdit tak jako tak. Arriva má zázemí v Malešicích, takže může na Hlavní přijet jak přes Vršovice tak přes Libeň. Vršovice mají kvůli rekonstrukci omezenou kapacitu, tudíž se tam Tanvaldy/Turnovy teď ani nevejdou. Jenže je tu jeden háček, následovat totiž bude několikaletá rekonstrukce Vinohradských tunelů a jižního zhlaví Hlavního nádraží, čili kapacita trati do Vršovic bude nadále omezena. Tudíž návrat se může dále odsunout. Ale je to jen má hypotéza.
„kde budou nově zastavovat vlaky dálkové dopravy namísto Vršovic“
Co to je za nesmysl? Přeci nebudou dálkové vlaky stavět na Zahradním městě místo Vršovic..
Před několika roky prezentovaný plán MD počítá s rychlíky na Zahradním městě i ve Vršovicích, expresy z různých důvodů jen na Zahradním městě.
Je to logické. Expresy by neměly zastavovat jako MHD. Stejné je to v Libni. Alespoň ob jednu stanici.
bydlim u nadrazi vrsovice a musim tedy dost zoufale rict ze prace se u nas v prosinci zcela zastavily. koleje jsou jak byly a nedeje se nic. co povazuji za absolutne nehorazne je ze neprorazili skrz ten podchod. pritom spojit stary s novym by bylo extremne jednoduche jelikoz na sebe navazuji a je to jen diletantsvi a arogance ze to neprovedli. samozrejme pri nastupu na vlak musime prebihat koleje protoze odmitame obchazet cele nusle (sel jsem to jednou a nikdy vice)
Taky si myslím, že na zimu mohli oba podchody propojit pomocí nějakého ochranného bednění. Přes zimu (prosinec až únor) se kvůli počasí standardně na většině staveb dělá technologická přestávka, tudíž zemní práce v kolejišti se obvykle nekonají čili ani ty koleje se nedělají.
Už v zimě 2020/21 po nové trase? Hustý. Jsem zvědavej
V neděli jsem se byl podívat na stanici Zahradní Město od Mitasky. Je to úžasná stavba, kde se maká od rozednění do setmění a je to vidět na výsledku. Mostní konstrukce nejbližší k Zahradnímu Městu je dobetonovaná a čas propojení nových kolejí Krč – Malešice se blíží.
Z praktického hlediska mne zajímá, tak jako vloni, kdy budou aktuálně provozované mosty zbourány? Doufám v letošní prázdniny.
Správa železnic odvedla super práci s popisky fotek.
Na Zahradním městě se takhle intenzivně maká až letos (možná kvůli mírné zimě a volným kapacitám). Loni to byl neskutečný salámismus a oddechové pracoviště.
Jediná škoda je, že Správa železnic místo standardního webu používá Facebook. To je nástroj pro klepy ukecaných celebrit a podobné vrstvy, ne pro seriózní informace.
Stejně jako ČT apod. Je to stejné jako by úřad vydal rozhodnutí a řekl lidem, že si ho můžou stáhnout z fejsbůčku…