Správa železnic pokračuje v zavádění celoevropského zabezpečovacího systému ETCS na své síti. Tato stavba se týká úseku na trati 4. železničního koridoru z Votic do Říčan, která naváže na předchozí etapu Český Brod (včetně) – Praha-Běchovice – Praha-Uhříněves (včetně).
Konkrétně se jedná o stanice Olbramovice (včetně Votic), Benešov u Prahy, Čerčany, Senohraby, Strančice, Říčany. (Pozn.: Tato stavba byla slavnostně zahájena již v červnu 2019, teď už jde o fyzickou realizaci).
Dojde k úpravám stávajících staničních i traťových zabezpečovacích zařízení, které zajistí přenos informací o volnosti úseků, stavu jízdních cest, přejezdů a dalších do radioblokových centrál RBC.
Traťové a staniční koleje budou vybaveny nepřepínatelnými eurobalízami, které slouží k předávání informací mezi traťovou částí ETCS a palubními vysílačkami umístěnými na stanovišti strojvedoucího.
Stavba se dotkne i Centrálního dispečerského pracoviště (CDP) v Praze, kde budou instalovány zadávací PC s novým software pro ETCS.
Ve všech dotčených stanicích budou instalovány nové zadávací, technologické a servisní počítače, v případě technologických budou zřízeny tzv. horké zálohy.
Výstavba začala již 4. ledna 2021 přípravnými pracemi v jednotlivých žst., (příprava návěstních obvodů a návěstidel, příprava technologie na zřízení „horkých záloh“ technologických počítačů), které je možné provádět za plného provozu a jen s krátkodobými omezeními v případě, že práce zasáhnou do provozované dopravní cesty.
Hlavní práce se ale již neobejdou bez omezení vlakové dopravy
Celá trať z Votic do Prahy-Uhříněvsi (mimo) je řízena z CDP Praha, v Čerčanech je zřízeno pracoviště pohotovostního výpravčího (PPV), které může být v případě potřeby řídit buď jednotlivé stanice nebo celý úsek a nahradit tak dispečera na CDP. V Čerčanech bude navíc zřízeno druhé PPV, odkud bude řízen provoz trati po dobu výluk, současně bude probíhat výměna SW na CDP Praha pro jednotlivé stanice. Po skončení výluk bude řízení opět postupně předáváno na CDP.
Výluky zabezpečovacího zařízení pro hlavní práce budou probíhat v nočních hodinách od 23:30 do 4:00. Při nich bude v dotčených stanicích vypnuto zabezpečovací zařízení a provoz bude řízen z tzv. „desky nouzových obsluh“ ve stanici a budou umožněny jen jízdy po 1. a 2. staniční koleji, bez možnosti ovládání výhybek a návěstidel (vjezdy vlaků budou prováděny na přivolávací návěst, odjezdy písemnými rozkazy), vypnuto bude i traťové zabezpečovací zařízení a jízdy budou uskutečňovány v mezistaničním úseku.
Na noční výluky vždy navazuje denní výluka do 18:00, v které budou dotčené stanice ovládány místně výpravčím, ale již obsluhou z Jednotného obslužného pracoviště (JOP). Po dobu této výluky budou prováděny kompletní zkoušky zabezpečovacího zařízení s možnými krátkodobými omezeními.
Automatické informační systémy (rozhlas, tabule) budou po dobu obou výluk mimo provoz, hlášení pro cestující budou zajištěna manuální obsluhou).
Protože je dnes výpravčí pouze na PPV Čerčany, bude nutné obsadit výpravčími i ostatní stanice, kterých se jednotlivé výluky dotknou (více v popisu výluk dále).
Termíny a popis výluk
Olbramovice + Votice
- 9./10.2.2021
- Výpravčími budou obsazeny stanice Votice, Olbramovice a Benešov u Prahy
- V Olbramovicích i Voticích budou vlakové cesty umožněny jen po 1. a 2. SK nouzovým způsobem, v Olbramovicích jízdy do/ze Sedlčan pouze ze/na 3. kolej
Benešov u Prahy
- 13./14.2.2021
- Výpravčími budou obsazeny stanice Olbramovice a Benešov u Prahy
- Ovládání žst. Olbramovice, Benešov u Prahy a Čerčany bude předáno z CDP do jednotlivých stanic výpravčím. V žst. Benešov u Prahy budou vlakové cesty umožněny jen nouzovým způsobem po 1. a 2. SK v přímém směru, směrem do /z Postupic jen na/z 8. koleje
Čerčany
- 20./21.2.2021
- Výpravčími budou obsazeny stanice Benešov u Prahy, Čerčany dvěma výpravčími a Senohraby
- Ovládání žst. Benešov u Prahy, Čerčany a Senohraby bude předáno z CDP do jednotlivých stanic výpravčím. V Čerčanech budou umožněny jen jízdy nouzovým způsobem po 1. a 2. SK v přímém směru, směrem do/z Týnce nad Sázavou na/z koleje č. 5, do/z Hvězdonic na/z 6. koleje
- V Čerčanech bude znemožněna obsluha depa, bude vypnuty z činnosti přejezdové zabezpečovací zařízení přejezdu P5665 (Čtyřkoly)
Senohraby
- 22./23.2.2021
- Výpravčími budou obsazeny stanice Čerčany, Senohraby a Strančice
- Ovládání Čerčan, Senohrab a Strančic bude z CDP předáno výpravčím do jednotlivých stanic. V Senohrabech budou umožněny jen jízdy nouzovým způsobem po 1. a 2. koleji
Strančice
- 25./26.2.2021
- Výpravčími budou obsazeny stanice Senohraby, Strančice a Říčany
- Ovládání žst. Senohraby, Strančice a Říčany bude z CDP předáno výpravčím do stanic. Ve Strančicích budou umožněny jen jízdy nouzovým způsobem po 1. a 2. SK bez možnosti ovládání výhybek
Říčany
- 4./5.3.2021
- Žst. Strančice a Říčany budou obsazeny výpravčími, bude jim předáno z CDP řízení stanic
- V Říčanech budou umožněny pouze nouzové cesty po 1. a 2. SK bez možnosti ovládání výhybek
- Budou vypnuty z činnosti přejezdová zabezpečovací zařízení P5668 (Svojšovice), P5669 (Světice přechod na zastávce), P5670 (Světice cyklostezka)
V Říčanech bude v průběhu stavby zrušena vlečka ze 4. staniční koleje. Bude vyjmuta výhybka č. 7, zrušena seřaďovací návěstidla Se7 a Se10, provedeny úpravy zabezpečovacího zařízení a SW.
K větě „Traťové a staniční koleje budou vybaveny nepřepínatelnými eurobalízami, které slouží k předávání informací mezi traťovou částí ETCS a palubními vysílačkami umístěnými na stanovišti strojvedoucího.“
Pojem palubní vysílačka zní tady fakt divně. Volil bych souhrnně „palubní (příp. mobilní) část“ (OBU – on board unit). Jinak pokud se bavíme přímo ve vztahu k protikusu k balíze (BTM), tak ta opravdu není umístěna na stanovišti strojvedoucího. Na stanovišti je „jen“ displej DMI.
Díky za vložené video ze kterého jsem si dokázal i jako naprostý laik udělat aspoň základní predstavu o tom jak ETCS funguje
Nějak mi není jasné co na výměně pár počítačů trvá na dráze skoro celou noc. Odpojím starý, připojím nový (maximálně nainstaluju nový SW a jede se dál. Dá se to stihnout mezi osobákem a rychlíkem s prstem v nose a né na to mít výluku jako hrom a okolo spoustu dalších výpravčích ne? Kdyby se takto rychle pracovalo v IT firmách které mají na starosti stovky počítačů i v jediné firmě, k tomu i serverovny a hospodářství by se zastavilo.
Měl jsrm asi před 2 roky možnost se díky známému podívat do jedné stanice s Esa s opravdu odborným výkladem. Kdybyste takovou exkurzi měl i vy možnost absolvovat poznal byste že vubec nevíte o cem tady tlachate.
Jajo.. ja te zamestnam v moji IT firmne! Budes hlidat na brane OK? 😀 na nic jineho se asi hodit nebudes..
Soudě podle tvých znalostí gramatiky (firmně) se na o moc významnější pozice než na vrátnici také nehodíš.
Toto ale neni jen výměna „pár počítačů.“ Jestli jsem to dobře pochopil, jedná se o komplet výměnu zabezpečení s tím, že se nějaké části starého systému použijí v tom novém (určitě se s tím už při stavbě počítalo, ETCS se skloňuje posledních 10 možná 20 let ve všech pádech a koridorové tratě jím mají být vybavené). Někdy se mluvilo o tom, že není možné mít v jedné stanici trať s ETCS a bez (mluvilo se o tom jako o konci lokálek, pokud jim nechceme stavět nová nádraží mimo původní, což by nikdo nezaplatil), jak to tedy je s Vlašimkou (v Benešově) a Posázavskými tratěmi (v Čerčanech); nebo se už našlo řešení či to byla nějaká dezinterpretace.
„Mezi osobákem a rychlíkem“ nenainstalujete ani obyčejné kancelářské PC. A to ani když jde všechno dobře. Základní funcki možná, ale komplet těžko (kancelářské PC se dá naštěstí bez nějaké úhony doladit za pochodu).
A opravdu je rozdíl mezi počítačem, který řídí turniket na vrátnici (o kancelářském PC nemluvě) a počítačem, který hlídá, aby se nesrazily vlaky. To si snad dovede představit i lajk.