Dopravna Štětkovice – oprava i demolice

Dopravna D3 Štětkovice - oprava nádražní budovy (foto: koridory.cz)

Kromě rekonstrukce výpravní budovy v Sedlčanech byly v tichosti a překvapivě započaty opravné a demoliční práce v dopravně D3 ve Štětkovicích, nacházející se rovněž na trati č. 223 Olbramovice – Sedlčany (v km 9,654).

Dopravna si v uplynulých letech prošla redukcí kolejiště (snesení nakládkové koleje) a byly v ní instalovány samovratné přestavníky, nádražní budova prošla opravou zastřešení, kdy oproti původnímu stavu vznikla zcela odlišná koncepce konstrukce verandy. Nyní se tedy z jedné strany můžeme radovat z (poněkud prapodivné) opravy nádražní budovy, současně ale můžeme smutnit nad demolicí původního skladiště i původních dřevěných záchodů, kdy tak mizí další kus historie zdejší „lokálky“. Je však nutno poznamenat, že originální dřevěné suché záchody byly již poněkud, vzhledem k neudržovanosti, zchátralé. Ne však toliko drážní skladiště (na rozdíl třeba od téhož typu skladiště v Kosově Hoře, které zmizelo na jaře letošního roku).

A proč prapodivná oprava nádražní budovy? Protože to opět vypadá na opravu jen tak „na oko“. Provést opravu fasády na budově, která trpí značnou vlhkostí, bez jakéhokoliv zásadního vyřešení tohoto problému, je poněkud kontraproduktivní. Bohužel se mi nepodařilo zjistit jakékoliv bližší informace o rozsahu oprav. Pokračující práce tedy lze nadále pouze zpovzdálí sledovat, jako zda např. bude provedena výměna dveří a oken či zřízeny nové, dnes tolik oblíbené a populární plastové záchodky v kovové ohrádce či zda bude provedena i rekonstrukce vnitřních prostor, ve kterých se čas zastavil v roce 1894. Nějak ovšem tuším jak to nakonec dopadne (jako vždycky), když se ani při rekonstrukci budovy v Sedlčanech na opravu bytové části nemyslelo – na rozdíl třeba od Písku.

Současnou opravu štětkovické nádražní budovy zřejmě provádí firma Sanex s.r.o. (alespoň podle nápisu na plastové nádrži s vodou).

ODKAZ
Oprava hlubočepských viaduktů dokončena

Ve dvou samostatných fotogaleriích uvidíte nejen nyní probíhající opravu, ale i stav budov dopravny mezi lety 2008 a 2010.

Historické plány a revizní správu o stavu trati v roce 1927 si lze přečíst a shlédnout zde.

Fotogalerie:

Štětkovice - rekonstrukce nádraží
Štětkovice v letech 2008 - 2010

 

8 komentářů

    • Skautíci ale budovu v Kosovce neokupují. Platí řádný nájem. Proslýchalo se, že i barák tam by se měl opravovat. Ale copak nám někdy někdo něco řekl? A co lidí jezdí okolo, že. Se vůbec divím, že v Sedlčanech neudělají tzv. ubourání o patro, jak je dnes dobrým zvykem. Je jasné, že do nerekonstruovaných bytů se nikdo nikdy (za ty požadované nájmy) nenastěhuje. A to neplatí jen o drážních, ale i o bytech ve vlastnictví měst a obcí. Jen ty předvolební kecy jsou tu už 30 let.

  1. Má ta budova ve Štětkovicích v současnosti nějaké využití pro potřeby drážního provozu?

    • Je to budova dopravny D3. Je v ní ohlašovací telefon. A bude-li se opět zavádět provoz dle D1, jak SŽ bez DC plánuje, tak se může stát, že zase bude i obsazená. Jinak budova by měla i jiné využití, kdyby nebyla ve stavu z doby stavby dráhy, např. k bydlení nebo rekreaci – třeba by si sem mohl jezdit „léčit nervy“ někdo z ředitelství státních drah.

      • Já se spíš divím, že na opravu nádraží už dávno nepustil chlup ten pambíčkář, co vlastní půlku Štětkovic.

        • Obec (což je také státní správa) neměla celé roky (ve spolupráci s drahami) zájem jakkoliv situaci stavu majetku republiky a své „vstupní brány“ řešit (stejně jako jiné jinde). Proč by tedy jakýkoliv soukromý subjekt (vč. R.Passera) „pouštěl chlup“ do cizího majetku?

      • Předpokládám, že provoz dle D1 bude na dálkově ovládaní, že kabel, který zatím vede (myslím) k přejezdu přes I/18 u Voračic, bude protažen po celé délce trati.

        • To, že byla trať na seznamu „kandidátů“ SŽ zdaleka neznamená, že tomu tak na 16 km dlouhé trati opravdu bude.
          Do Voračic k PZZ žádný kabel nevede, pouze napájecí z prostoru papírenského komplexu BOBO. Provoz na přejezdu je řízen pouze počítači náprav s kontrolní součinností s přejezdníky (kontrola strojvedoucím). Totéž nově i přejezd u Křešic – sem je veden nový napájecí kabel ze zast. Vrch.Janovice. Žádná jiná kontrola zde není ani návaznost do zab.zař., pokud vím. Proto mohli být zrušeni výpravčí v Olbramovicích.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*