Když jsme nedávno psali o plánované rekonstrukci silničního mostu z roku 1895 nad železniční tratí ve Střezimíři, zvěstovali jsme své obavy, že by mohlo dojít k narušení jeho konstrukce a tím definitivnímu zániku, až budou stavební práce zahájeny. Bohužel jsme ani netušili, jak dalece nejsme od pravdy. Osud mostu se díky náhlému narušení jeho konstrukce naplnil mnohem dříve a místo rekonstrukce jej pravděpodobně čeká demolice. Muselo to opět dojít tak daleko Středočeský kraji? Právě teď, když dráha brzy svou původní trasu opustí?
Z důvodu závažné havárie kamenného mostu přes železniční trať u Střezimíře v pátek 29. května 2020 došlo obratem k jeho úplnému uzavření, a to jak pro motoristy tak i pro chodce. Objízdná trasa a výlukový jízdní řád autobusů se připravuje. S ohledem na rozsah poškození se předpokládá, že provoz na této komunikaci bude obnoven až po demolici a výstavbě nového mostu. Do čtrnácti dnů bude podána žádost o stavební povolení.
Více informací pak bylo uvedeno na oficiálních stránkách města Votice:
V pátek 29.května byla oznámena dispečerovi letní pohotovosti Krajské správy údržby silnic havárie kamenného mostu přes železniční trať u Střezimíře. (padající kameny z mostu do kolejiště). Most byl obratem uzavřen pro veškerou dopravu.
Na základě provedeného místního šetření byla konstatována přítomnost kaverny v poprsní kamenné zdi o velikosti 1 m2, ze které padají kameny cca 1 m od kolejiště a trakčního vedení železniční trati 220. Na mostě bude provedena další mimořádná prohlídka a dle jejího doporučení budou přijata další opatření. Předpokládá se ale jeho úplně uzavření až do doby výstavby nového mostu na totožném místě. Záležitost bude konzultována i se Správou železnic, aby došlo k patřičné reakci na tuto mimořádnou situaci. Obec Střezimíř tímto vyzývá všechny občany Voticka, aby v zájmu vlastní bezpečnosti na most do dalších relevantních informací od statika nevjížděli a ani nevstupovali! Mimořádná situace se bude řešit i s dopravci ČSAD Benešov a Comett plus a na návrhu výlukového opatření budoucích linek 567 a 568 již pracují odpovědní pracovníci Integrované dopravy Středočeského kraje.
Dopravně-inženýrská opatření (mapka)
Opatření obecné povahy
Juj… taková škoda..chodili jsme tam každou chvilku, koukat na vláčky…hlavně když jezdila Vindobona a Pára..to byl zážitek
Celý je hezký.
Ty mosty jsou kouzelně nostalgické. Stejně jako ty nádražní domky. Teď místo nich jsou čisté, bezúdržbové betonové „rampy“. Škoda, že mladší generace to tak nevidí.
Neúdržba a nadměrné zatěžování se projevilo v plné šíři. Jde samozřejmě o běžný kamenný most, ale co si budeme povídat, jednoznačně historicky spojená s tímto místem a oblíbeným objektem fotografů. Škoda, že nevydržel do připravované opravy a půjde k zemi.
Vedlejší most u Mezna taky časem zanikne, tak toho moc ze starých časů nezůstane.
Škoda hezkého mostu.
Co je na něm hezkého?
U mě nejde ani o to, jestli je nebo není most hezký. Jde o něco jiného: o um a těžkou práci našich předků. Vždy když přijedu třeba na nějaký hrad a vidím, jak je to složitá stavba a hrady jsou na kopcích, kam se každý kámen, trám, malta… ručně vytahat, mechanizace primitivní. Strašná dřina.
A já měl možnost vidět hodně fotek ze stavby nejen mostů, ale i třeba tunelů ve 20. letech minulého století při zdvoukolejňování této tratě. Na fotkách jsou vidět často celé rodiny, které se na stavbě podílely. Lidé tam bydleli v dřevěných barácích a od nevidím do nevidím dřeli. A to už byla 20. léta 20. století, kdy jakás takás mechanizace byla, ale stále byla pro stavitele nejlevnější mechanizace lidská, tedy obrovská dřina.
Dovedu si vážit lidské práce, i proto je mi líto třeba tohoto mostu, který třeba nějaký prapředek i někoho z nás stavěl.