Po více jak sedmi měsících (a zimní technologické přestávce) se opět podíváme na stavbu in-line cyklostezky, budované na bývalém dvoukolejném tělese původní železniční trati mezi stanicemi Votice (Beztahov) a Olbramovice (Veselka), kde byl ukončen provoz vlaků v roce 2011 v souvislosti s přeložkou trati v rámci výstavby čtvrtého železničního koridoru (článek z října 2022 naleznete zde).
Přiložená fotogalerie vypoví vše a názor na budované dílo za 26 miliónů korun si po jejím zhlédnutí může udělat každý sám; přesto mi dovolte několik osobních dojmů a pocitů:
- vedení komunikace cyklostezky středem dvoukolejného tělesa bývalé trati znemožňuje v budoucnu jakékoliv rozšíření, např. v podobě umístění železničních artefaktů, jako tomu bude kupř. na drážní promenádě v Praze,
- součástí stavby není oprava cestního kamenného nadjezdu z roku 1900. Ten i tak nadále může ohrozit cyklisty či pěší padajícími kameny z jeho konstrukce,
- nevyřezané zářezy hrozí tím, že při prvním vichru skončí náletové dřeviny (zejména mělce zakořeněné břízy) v trase cyklostezky, v horším případě na něčí hlavě. Nezpevněné stěny zářezu, zejména pak u kamenného nadjezdu, hrozí sesuvy nestabilní horniny (sedlčanský graniorit),
- nulové úpravy přístupových cest k začátku cyklostezky pod silem na Beztahově (jeden větší déšť a přístup bude připomínat bahenní koupele),
- úrovňový přechod silnice první třídy na Veselce (daň za pozdní záměr vybudování cyklostezky – nekoordinace s projekčními pracemi stavby koridoru – došlo tak k likvidaci původního železničního dvoukolejného nadjezdu nad silnicí č. I/18. Pozitivní stránkou stavby cyklostezky je naopak to, že tu minimálně po čtvrtstoletí nějaký přechod vůbec vznikne).
Bližší informace, zda se ještě něco zásadního změní na daném stavu či nikoliv, mi nejsou známy. Předpokládám, že však k žádným významným změnám již nedojde.
Zajímalo by mne, jak to vypadá s dalším úsekem koridoru Votice-Sudoměřice, který byl otevřen minulý rok. Resp. s bývalou tratí v tomto dalším úseku, kde s má dle útržkovitých a skromných informací v médiích stavět stezka též. Případně s přípravou muzea v Střezimíři.
Idealne si zavolejte starostovi Strezimire, bude vedet hodne.
Odkopávat zasypané zářezy opravdu nikde nikdo nebude. A než vůbec dojde k realizaci nějakých dalších částí zamýšlené cyklostezky po čemsi, co z větší části bylo úspěšně zlikvidováno, proteče ještě hodně vody v Mastníku.
K likvidaci původního mostu přes sil. I/18: Jak je z přiloženého zřejmé, původní most zde působil jako nebezpečné zúžené místo, nevím, jak by zde mohl zůstat v kombinaci s novým mostem a hlavně s novým tělesem dráhy před a za novým mostem. Nicméně mohla zde být navržena souběžná lávka přes sil. I/18, ale to již jako součást stavby cyklostezky, nikoliv jako součást stavby koridoru.
https://www.google.cz/maps/@49.6627305,14.622874,3a,75y,257.49h,95.25t/data=!3m7!1e1!3m5!1siowAflqVGTFcjHb5kMq0IA!2e0!5s20110901T000000!7i13312!8i6656?entry=ttu
To je pravda, mohlo se to udělat hned při stavbě. Jenže v té době nikdo nad nějakou cyklostezkou vážně nepřemýšlel. Až po stavbě, kdy byly hotové terénní úpravy, se začalo plánovat. Z Votic do Olbra je to ještě v pohodě, ale třeba mezi Tomicemi a 2. Tomickým tunelem se těleso zavedlo, v části i velkými balvany jakože tam budou žít hadi (jichž na tom úseku tratě až za Hr. Opřetice bylo opravdu hodně), osázely dřeviny a teď se tam plánuje cyklostezka.
Holt si vzpomněli pozdě ale naštěstí těleso ještě tolik nezarostlo takže se to dá.
Jiná otázka je, kdo, odkud a kam po ní bude kromě pár domácích na vlak, jezdit. V okolí není nicpro turisty, až Benešov.
Uvidíme
Já ano. A většina kolem z toho měla srandu. Mohla z toho být i běžná silnice na Beztahov (to zase mistní remcali. Ono je holt lepší, když vše jezdí skrz město). A kdo po tom bude jezdit? Pár místních a chvíli to bude zajímavé pro „lufťáky“, co se sem přiženou v multimiliónových kárách ověnčenými koly min. za desetitisíce.