Na kole či pěšky ve stopě císařské dráhy

Ve středu 14. září 2022 byla slavnostním poklepem zahájena stavba cyklostezky Olbramovice – Votice po tělese zrušené železniční trati. Na den přesně 130 měsíců od ukončení provozu.

Cyklostezka povede po bývalém drážním tělese a investici o celkové hodnotě takřka 26 miliónů korun z 90% spolufinancují Státní fond dopravní Infrastruktury (SFDI) a Středočeský kraj (předpokládaná cena činila 46,4 milionu korun). Projekt realizuje DSO Mikroregion Voticko, zhotovitelem je firma Eurovia. Součástí výstavby cyklostezky bude i výstavba chodníku na Veselce, která začala začátkem října 2022 a měla by být hotova do prosince téhož roku. Po cyklostezce se budou moci cyklisté projet až v létě roku 2023.

Na cyklostezku pak budou časem navazovat další úseky tak, aby se cyklisté dostali bezpečně z Prahy přes Konopiště u Benešova až do Tábora a případně se mohli napojit další síť cyklostezek u Sedlčan.
Na budovaný úsek cyklostezky bude navazovat krajské P+R v Olbramovicích, které bude zahrnovat i zázemí pro cyklisty a i zde je součástí výstavba chodníku k nádraží; zbylé části chodníku pak vybuduje obec Olbramovice.

Cyklostezka začíná u bývalého (původního) traťového kilometru 116,465 pod pražským zhlavím žst. Votice a končí v místě bývalého traťového kilometru 118,825 v Olbramovicích na Veselce (zbořený železniční nadjezd nad silnicí I/18). Cyklostezka povede po dvoukolejném traťovém tělese, vystavěném v letech 1919 až 1923 v rámci nouzové stavby zdvojkolejnění traťového úseku mezi tehdejšími železničními stanicemi Votice-město (včetně) a Benešov u Prahy. V rámci této stavby došlo k rozšíření původního jednokolejného tělesa někdejší Dráhy císaře Františka Josefa (s několika místními směrovými úpravami), včetně všech propustí a rovněž byla zrušena všechna úrovňová cestní křížení výstavbou nadjezdů a podjezdů, z nichž se jich do dnešních dnů dochovalo pouhých dva a půl mostu (ta půlka je před dnes již zbořeným strážním domkem č. 96 s hradlem Jírovice). Dráha císaře Františka Josefa (KFJB) byla dána do užívání 3. září 1871 (úsek Gmünd/České Velenice – Benešov). Na trase budoucí cyklostezky se nachází dva bývalé strážní domky (č. 85 a 86), jeden služební domek (č. 86a), několik železničních mostů, včetně jednoho kamenného cestního nadjezdu z roku 1900, kdy tento nahradil původní dřevěný. Kilometrovníky se bohužel nedochovaly, byly nesmyslně vytrhány krátce po ukončení provozu.

ODKAZ
Na kole či pěšky ve stopě císařské dráhy II.

Ačkoli na mnoha místech byla druhá kolej i fyzicky položena, z dopravní nepotřebnosti (slabý provoz) byl nakonec všechen železniční svršek (včetně štěrku) snesen a odvezen na jiné, v době první republiky významnější železniční dopravní stavby.

Poslední vlaky projely původním úsekem mezi Voticemi a Olbramovicemi 14. listopadu 2011 ráno. Úplně posledními vlaky byly rychlík R 201 (tažený lokomotivou 363.086-0) a nákladní Pn 68500 (dvojice lokomotiv 363.045-6 + 363.058-9). Po nové trati pak projel první vlak 25. listopadu 2011 v 16:09 hodin (Os 8272; opět lokomotiva 363.086-0).

Cyklostezka Votice - Olbramovice; stav prací v říjnu 2022

Video:

Vlakem z Prahy do Grazu před modernizací (7/43, úsek Tomice až Heřmaničky; 24.11.2006): 

Vlakem po původním traťovém úseku mezi žst. Votice a Olbramovice; říjen 2011:

 


 

Upozorni mě
Upozornit na
guest
8 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře
Vlada
Vlada
21.10.2022 19:45

Super. Cyklostezky jsou dulezity a tohle je idealni vyuziti puvodni trati.

Vlada
Vlada
Reakce na  simba
24.10.2022 22:14

Vubec jsem medtudoval,kdo to plati. Obecne ale cyklotezky podppruji

Zvědavý cestující
Zvědavý cestující
21.10.2022 18:54

V článku píšete: „Na cyklostezku pak budou časem navazovat další úseky tak, aby se cyklisté dostali bezpečně z Prahy přes Konopiště u Benešova až do Tábora“.
Pěkné shrnutí dalších plánů na opuštěné trati je zde:
https://zdopravy.cz/suvo-misto-koridoru-cyklostezka-naves-i-zeleznicni-skanzen-sz-pujcila-obcim-koleje-103281/?comments=1#comments

Rob
Rob
Reakce na  simba
23.2.2023 12:26

Při soustředění na detail člověk přehlédne, že při vylepšování vlastních formulací slepil dohromady věty, které k sobě původně nepatřily. O češtině poučují na odborném webu většinou ti, co ji sami rádi zvládli. Namísto aby sami dobrovolně něco kloudného vytvořili.
Vaše příspěvky o železniční historii určitě rády četli nejen s ní dříve spojení a jistě jim chybí.
Nevšímejte si urážek od těch, co nic jiného nedokáží.

Dennyšák
Dennyšák
19.10.2022 10:01

„… byly zrušeny všechna úrovňová cestní křížení …“

Poslyšte, určitě jste chodil do školy a učil se česky?

Zvědavý cestující
Zvědavý cestující
Reakce na  Dennyšák
21.10.2022 18:48

@“grammar nazi“ Dennyšák. Na chybu lze upozornit i bez zbytečných invektiv…