
Ve středu 14. září 2022 byla slavnostním poklepem zahájena stavba cyklostezky Olbramovice – Votice po tělese zrušené železniční trati. Na den přesně 130 měsíců od ukončení provozu.
Cyklostezka povede po bývalém drážním tělese a investici o celkové hodnotě takřka 26 miliónů korun z 90% spolufinancují Státní fond dopravní Infrastruktury (SFDI) a Středočeský kraj (předpokládaná cena činila 46,4 milionu korun). Projekt realizuje DSO Mikroregion Voticko, zhotovitelem je firma Eurovia. Součástí výstavby cyklostezky bude i výstavba chodníku na Veselce, která začala začátkem října 2022 a měla by být hotova do prosince téhož roku. Po cyklostezce se budou moci cyklisté projet až v létě roku 2023.
Na cyklostezku pak budou časem navazovat další úseky tak, aby se cyklisté dostali bezpečně z Prahy přes Konopiště u Benešova až do Tábora a případně se mohli napojit další síť cyklostezek u Sedlčan.
Na budovaný úsek cyklostezky bude navazovat krajské P+R v Olbramovicích, které bude zahrnovat i zázemí pro cyklisty a i zde je součástí výstavba chodníku k nádraží; zbylé části chodníku pak vybuduje obec Olbramovice.
Cyklostezka začíná u bývalého (původního) traťového kilometru 116,465 pod pražským zhlavím žst. Votice a končí v místě bývalého traťového kilometru 118,825 v Olbramovicích na Veselce (zbořený železniční nadjezd nad silnicí I/18). Cyklostezka povede po dvoukolejném traťovém tělese, vystavěném v letech 1919 až 1923 v rámci nouzové stavby zdvojkolejnění traťového úseku mezi tehdejšími železničními stanicemi Votice-město (včetně) a Benešov u Prahy. V rámci této stavby došlo k rozšíření původního jednokolejného tělesa někdejší Dráhy císaře Františka Josefa (s několika místními směrovými úpravami), včetně všech propustí a rovněž byla zrušena všechna úrovňová cestní křížení výstavbou nadjezdů a podjezdů, z nichž se jich do dnešních dnů dochovalo pouhých dva a půl mostu (ta půlka je před dnes již zbořeným strážním domkem č. 96 s hradlem Jírovice). Dráha císaře Františka Josefa (KFJB) byla dána do užívání 3. září 1871 (úsek Gmünd/České Velenice – Benešov). Na trase budoucí cyklostezky se nachází dva bývalé strážní domky (č. 85 a 86), jeden služební domek (č. 86a), několik železničních mostů, včetně jednoho kamenného cestního nadjezdu z roku 1900, kdy tento nahradil původní dřevěný. Kilometrovníky se bohužel nedochovaly, byly nesmyslně vytrhány krátce po ukončení provozu.
Ačkoli na mnoha místech byla druhá kolej i fyzicky položena, z dopravní nepotřebnosti (slabý provoz) byl nakonec všechen železniční svršek (včetně štěrku) snesen a odvezen na jiné, v době první republiky významnější železniční dopravní stavby.
Poslední vlaky projely původním úsekem mezi Voticemi a Olbramovicemi 14. listopadu 2011 ráno. Úplně posledními vlaky byly rychlík R 201 (tažený lokomotivou 363.086-0) a nákladní Pn 68500 (dvojice lokomotiv 363.045-6 + 363.058-9). Po nové trati pak projel první vlak 25. listopadu 2011 v 16:09 hodin (Os 8272; opět lokomotiva 363.086-0).
Video:
Vlakem z Prahy do Grazu před modernizací (7/43, úsek Tomice až Heřmaničky; 24.11.2006):
Vlakem po původním traťovém úseku mezi žst. Votice a Olbramovice; říjen 2011:
Super. Cyklostezky jsou dulezity a tohle je idealni vyuziti puvodni trati.
Ale nikoli z peněz SFDI. Oni do něj cyklisté nějak přispívají? A už jste viděl stav tamních silnic ?
Vubec jsem medtudoval,kdo to plati. Obecne ale cyklotezky podppruji
V článku píšete: „Na cyklostezku pak budou časem navazovat další úseky tak, aby se cyklisté dostali bezpečně z Prahy přes Konopiště u Benešova až do Tábora“.
Pěkné shrnutí dalších plánů na opuštěné trati je zde:
https://zdopravy.cz/suvo-misto-koridoru-cyklostezka-naves-i-zeleznicni-skanzen-sz-pujcila-obcim-koleje-103281/?comments=1#comments
Tak nějak nevím, když nás má Jenda tak „rád“ …
Při soustředění na detail člověk přehlédne, že při vylepšování vlastních formulací slepil dohromady věty, které k sobě původně nepatřily. O češtině poučují na odborném webu většinou ti, co ji sami rádi zvládli. Namísto aby sami dobrovolně něco kloudného vytvořili.
Vaše příspěvky o železniční historii určitě rády četli nejen s ní dříve spojení a jistě jim chybí.
Nevšímejte si urážek od těch, co nic jiného nedokáží.
„… byly zrušeny všechna úrovňová cestní křížení …“
Poslyšte, určitě jste chodil do školy a učil se česky?
@“grammar nazi“ Dennyšák. Na chybu lze upozornit i bez zbytečných invektiv…