Novostavba trati Praha-Smíchov – Beroun získala kladné stanovisko EIA

Novostavba trati mezi pražským Smíchovem a Berounem získala od ministerstva životního prostředí kladné stanovisko EIA. Ambiciózní projekt výrazně zrychlí cesty z metropole na západ Čech a do Bavorska, zároveň uleví přetížené příměstské trati kolem Berounky.

Posudek EIA důkladně prověřil vliv stavby na životní prostředí a zdraví obyvatel, a to jak během výstavby, tak i budoucího provozu. Všechny hodnocené aspekty, včetně hlukové zátěže, kvality ovzduší i vod, splňují zákonné limity. Dodržování těchto parametrů bude navíc průběžně kontrolováno pomocí monitoringu.

Aktuálně se zpracovává dokumentace pro povolení stavby. Nyní do ní budou zapracovány podmínky stanovené závazným stanoviskem EIA, následně Správa železnic požádá o vydání žádosti o povolení záměru. V letech 2025–2027 by měla být vypracována dokumentace pro stavební povolení a pro provedení stavby a zahájeny výkupy pozemků a majetkoprávní vypořádání.
Stavba by měla odstartovat přípravnými pracemi v roce 2028, se samotnou ražbou tunelu se začne v roce 2031. První cestující by se pak po zcela nové trati měli svézt v roce 2038.

Berounský tunel o délce 24,7 km bude nejvýznamnějším stavebním objektem na novostavbě trati mezi Prahou a Berounem. Je navržený pro rychlost vlaků až 200 km/h. Svým rozsahem jde o ojedinělý projekt v rámci celé historie Správy železnic. Umožní odklon dálkové osobní i nákladní dopravy ze stávající frekventované trasy podél Berounky.

Nová dvoukolejná koridorová trať začne úpravou výjezdu ze stanice Praha-Smíchov a úpravou a zkapacitněním stávající trati až k portálu tunelu v Praze Hlubočepech, v oblasti Barrandovské spojky. Z Hlubočep vede její trasa převážně v tunelu, který vyústí až za 24,7 km u Berouna. Dále bude nový koridor pokračovat estakádou přes údolí Berounky. Na pražské straně tunelu bude vybudována odbočka na Branický most ve směru Praha-Krč a na berounské straně tunelu bude umožněno realizovat v budoucnu odbočení pro navazující plánovanou vysokorychlostní trať ve směru Hořovice/Plzeň.

Z důvodu provozu jak osobní, tak i nákladní dopravy v tunelu je návrhová rychlost 200 km/h, se snížením před stanicí Praha-Smíchov na 100–120 km/h a před stanicí Beroun na 160 km/h. Z důvodu požární bezpečnosti jsou navrženy dva jednokolejné tunely s propojkami a záchranným místem u Tachlovic. Pro realizaci stavby jsou navrženy šachty na povrch ve třech lokalitách – Slivenec, Tachlovice a Svatý Jan pod Skalou. Šachty budou využívány i pro následný provoz jako technologické a i pro revizní přístup.

Většina ražby tunelů bude prováděna plnoprofilovými tunelovacími stroji TBM v hloubce cca 150 m pod povrchem. Tento způsob ražby se osvědčil na jiném úspěšném tunelovém projektu Správy železnic – tunelu Ejpovice na 3. tranzitním železničním koridoru mezi Ejpovicemi a Plzní. Pro Berounský tunel se předpokládá ražba až čtyřmi stroji TBM, pravděpodobně z jednoho nebo dvou stavenišť v oblasti šachet Tachlovice a Slivenec. Oblasti portálů, záchranný objekt v Tachlovicích, úsek šachta Slivenec – portál Hlubočepy a tunelová odbočka do Krče budou raženy konvenčními metodami tunelování. Zahájení realizace stavby se předpokládá v roce 2028 a dokončení 2036. Celkové odhadované investiční náklady stavby jsou 46 mld. Kč bez DPH.

Nové spojení zrychlí a zkvalitní regionální dopravu v úseku Praha – Beroun. Po zhotovení bude cesta z Prahy-Smíchov do Berouna trvat přibližně 13 minut. Po zrychlení dopravy v tomto úseku se očekává nárůst poptávky obyvatel Berouna po železniční dopravě, což umožní zvýšení frekvence rychlíkových spojů do Prahy. Nové spojení dále zrychlí a zkvalitní regionální dopravu z celé jihozápadní části Středočeského kraje ve vazbě na Prahu (například z Hořovic, Zdic a Příbrami).

Cestovní doba přímé vnitrostátní železniční dopravy v úseku Praha-Smíchov – Plzeň se zkrátí pod 45 minut a tím se zatraktivní železniční spojení metropole a Plzeňska.

Novostavba trati Praha-Smíchov - Beroun


 

ODKAZ
Nový železniční most u Červené nad Vltavou prošel zatěžovací zkouškou
Upozorni mě
Upozornit na
guest
2 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře
jedeme !!!!
jedeme !!!!
4.1.2025 18:42

Už aby se začalo razit!!!!!!!

Emil Zenáhlík
Emil Zenáhlík
27.12.2024 10:27

Utopie