3. září 2021 tomu bude právě 150 let, co do Soběslavi přijel první vlak. V průběhu let se kolejiště nádraží rozšiřovalo a výpravní budova několikrát přestavovala, aby vyhověla potřebám provozu. Tuto historii jsem popsal v článku Proměny Soběslavského nádraží. Letos čeká nádraží další proměna, a to při stavbě dopravního terminálu.
V posledních dvaceti letech vlivem technického pokroku většina služeb poskytovaných dříve na nádraží zanikla. Ještě na přelomu tisíciletí byla personální obsazenost ve stanici šest pracovníků pod vedením přednosty. To už je dnes historie. Při nedávné modernizaci koridoru byla dokonce odstěhována technologie zabezpečovacího zařízení spolu s obsluhou do nové, k tomuto účelu postavené budovy. Ve staré budově tak dnes funguje už jen osobní pokladna. Budova má sice novou střešní krytinu a dveře, ale jinak je značně zanedbaná. Fasáda na mnoha místech odpadává.
Vedení města proto přišlo s myšlenkou jejího odkupu a opravy pro potřeby budoucího dopravního terminálu. Poslouží jako zázemí pro zaměstnance autobusového i železničního dopravce. Zároveň v opravené budově najdou cestující moderní toalety a možnost občerstvení. V roce 2016 vznikla v ateliéru OTA s.r.o. první studie nového autobusového nádraží na místě nevyužívaného drážního skladu. Staré autobusové nádraží ruší a na jeho místě navrhuje parkoviště P+R pro více jak padesátku automobilů. Pro cyklisty, kteří při modernizaci koridoru přišly o kolostavy, se počítá s jejich obnovou.
Problémem autobusové dopravy v Soběslavi je, že se tříští do tří různých míst, a autobusové nádraží je z nich tím nejméně využívaným. Slouží v podstatě jen k obsluze okolních vsí a hlavní průjezdné linky ho míjejí. Rovněž jízdní řády autobusů nenavazují na vlaky jezdící celodenně v taktu. Tady je Jihočeský kraj oproti jiným dost pozadu. Třeba právě vznik terminálu bude tím impulzem, jež povede ke zlepšení v návaznostech jízdních řádů hromadné dopravy v Soběslavi. Propojení veřejné železniční, autobusové a individuální automobilové dopravy do jednoho terminálu je trendem současnosti a funguje již v řadě měst.
V současné době Správa Železnic vybírá zhotovitele projektové dokumentace dopravního terminálu pro stavební povolení. Rovněž město chce letos začít s opravou výpravní budovy.
Nějak jsem nepochopil – mesto mělo zájem o odkup, ale nakonec tu proměnu provede SZ za své?
SŽ jen vypracuje projekt na terminál, město opraví budovu, která je už jeho. Asi se tak dohodli.
Musím říct že o tom terminálu už jsem pár článků četl ale tak dobře lidsky popsaný jsem to ještě neviděl. Všude jen kolik to bude stát a podobně, tady je to opravdu čtivé.
Jezdím do Soběslavi už asi 40 let celkem pravidelně a vím o čem je řeč.
Děkuju
Děkuji za pochvalu.