Rychlost 200 km/h bude i na dalším rozestavěném úseku 4. koridoru

Trať 4. železničního koridoru (Autor: mirekk, koridory.cz)

Správa železnic vypsala výběrové řízení na zakázku s názvem Modernizace trati Veselí n. L. – Tábor – II. část, úsek Veselí n. L. – Doubí u Tábora, 2. etapa Soběslav – Doubí, Zvýšení rychlosti nad 160 km/hod. Po nedávném rozhodnutí o zvýšení rychlosti na 200 km/h v úseku Sudoměřice – Votice jde o další úsek, kde změny zasáhnou do projektu již ve stádiu stavby.

Stavba Soběslav – Doubí byla zahájena v září 2019, slavnostní poklepání na kolejnici proběhlo o měsíc později. Začátek stavby je v km 62,262 v žst. Soběslav, na původní stopu se napojí v km 71.880 (konec stavebních úprav je v km 71,939). Protože stavbou dojde ke zkrácení tratě o 765 metrů, na záhlaví stanice Soběslav bude použit skokový staničník 63,463 = 62,669. Délka stavebního úseku je 8,8 km a jeho součástí je Zvěrotický tunel o délce 370 metrů.
Stavba je projektovaná na traťovou rychlost 160 km/h.

Předmětem zakázky v hodnotě 5 400 000 Kč bez DPH, kterou Správa železnic vypsala, je projekt na zvýšení traťové rychlosti ze 160 na 200 km/h ve třech rychlostních profilech v úseku od začátku mezistaničního úseku Soběslav – Planá n. L. km 62,669 do konce stavebních úprav v km 71,939:

  • V130=175 – 180 km/h (175 km/h do km 63,956, 180 km/h do km 70,738, dále 175 km/h),
  • V150=180 km/h (v celé délce)
  • Vk=200 km/h (v celé délce)

Úpravy železničního spodku

Geometrické parametry koleje se nezmění, požadované parametry pro rychlost 200 km/h budou dosaženy úpravou železničního spodku a částečně i svršku.
Pro návrh konstrukce pražcového podloží pro rychlost 161-200 km/h je stanovena minimální požadovaná únosnost na zemní pláni 70 MPa a na pláni tělesa železničního spodku 90 MPa. Oproti tomu pro rychlost 120 až 160 km/hod minimální hodnotu na zemní pláni 30MPa a na pláni tělesa železničního spodku min. hodnotu 50MPa.

Zastávky

Nutné budou úpravy obou zastávek (Myslkovice a Doubí), kde je potřebné podle ČSN 73 4959 zvětšit šířku bezpečnostního pásu na 1,3 m a dále tím, že do vzdálenosti 2,9 m od hrany nesmí být na nástupištích žádné překážky. Budou také upraveny všechny související objekty – přístřešky, osvětlení a další mobiliář. Těmito opatřeními dojde k rozšíření nástupišť tak, aby byla zachována normovaná šířka nástupiště (tj. za bezpečnostním pásem) a související požadavek minimální vzdálenosti přístřešků 2,9 metru od hrany nástupiště.

Čtěte také  Soběslav - Doubí: harmonogram prací do konce roku 2019

Mostní objekty

Na všech mostních objektech bude z důvodu nárůstu aerodynamických účinků prověřeno kotvení (včetně konstrukcí, do kterých bude kotveno) všech doplňujících prvků jako například protihlukových stěn, trakčních podpěr, návěstidlel, zábradlí atd.
U objektů, v jejichž blízkém okolí se nachází protihlukové stěny, budou upraveny konstrukce tak, aby bylo možné protihlukové stěny dodatečně osadit, bez nutnosti většího stavebního zásahu než je provedení kotvení.

Úpravy zabezpečovacího zařízení

Co se týká zabezpečovacího zařízení, bude prověřena odolnost návěstidel proti aerodynamickým vlivům při průjezdu vozidla rychlostí nad 160 km/h. Nebude se měnit poloha žádných venkovních prvků zabezpečovacího zařízení (návěstidel, návěstních krakorců a lávek, kolejových obvodů), protože rychlost nad 160 km/h je podmíněna výhradním provozem v režimu ETCS. A to je nemilá zpráva pro ty, kdo se již těšili, jak se budou prohánět magickou „dvoustovkou“. A pokud jste četli pozorně, rychlost 200 km/h zde bude jen a pouze pro vozidla s naklápěcí skříní, kterou jako jediné v ČR provozované mají soupravy řady 680 – Pendolino.

Vliv zvýšení rychlosti na životní prostředí

Vzhledem k úpravě technického řešení pro pouhou připravenost na zvýšení rychlosti nad 160 km/hod (OPD je 100m) nedojde k výrazné změně vlivů na životní prostředí.
Bude vypracována nová hluková studie pro posouzení, zda při zvýšení rychlosti nad 160 km/h dojde k rozšíření rozsahu a umístění protihlukových stěn. Zvláštní důraz bude kladen na protihluková opatření na mostních objektech, aby pro takové zásahy byly mostní objekty i další části stavby připraveny.

 

8 komentářů

  1. Media se převedla 😀 samé disformace
    TV Nova prezentovala tuto stavbu jako vysokorychlostní trať 😀
    200 km/h je v Evropě lepší lokálka. Limit rychlosti je asi bych řekl nad 250 km/h.
    A také TV Nova říkala že úsek pro 200 km/h povede od Soběslavi do Votic 😀

    To se vyplatí rozjést se na 200 mezi Planou a Soběslaví? Sotva se dosáhne maxima bude se muset brzdit

    Čím větší rychlost, tím musí trvat co nejdéle. Bez rychlostních propadů. 5-10km je k smíchu.
    Od Veselí až do Budějek musí stát zapracovat na 200-230 Km/h.
    Od Prahy do Benešova by to chtělo nové koleje také nad 200 Km/h.

    • Byť VRT do Brna povede severně na Kolín
      Prej studie VRT doporučuje místo VRT do Benešovat tam postavit koleje o menší rychlosti, které by ale do Brna nevedly 😉
      Výpadovka na jih z Prahy si již nyní zaslouží 4 koleje… už nyní je přehlcena
      4 koleje do Hostivaře je už ted k smíchu…
      Samé nehody a vlaky PID nalepené za sebou a plus expresy a nákladní vlaky :/

      Nebylo to tak drahé postavit nové koleje zatím do Poříčan atd

  2. O kolik tedy dražší celkově stavět na 200km/h než na 160km/h?
    Bude to jen o 1-3% že?

    A prej normy na 200 jsou stejné jako na 230?

  3. O významu v přepravě cestujících sice můžeme pochybovat, ale já tuto změnu vítám proto, že se sníží hysterie z rychlostí nad 160 km/h. Jak tak čtu různé zprávy o vysokorychlostních tratích, tak mi připadá, že by tím mohly některé problémy zcela zmizet.

    Kdysi jsem dostal knihu Rychlá železnice i v České republice z roku 2012. Tam se píše, že úsek z Veselí nad Lužnicí do Benešova se má modernizovat jen na 160 km/h (vyjma kličky u Tábora, kde se nestyděli přiznat, že tam má zůstat 85 km/h). Vzhledem k tomu, že většina tratí, které jsou v té knize popsány, ještě nestojí a ani se nezačala stavět, tak je zvláštní, že tady se staví trať, která má uvedené parametry překonat.

  4. Chápu, ýe pro některé je 10 km malá vzdálenost, ale doufejme, že v brzké době se ty úseky nějak poslepují a dá to jeden delší úsek. Musíme si také uvědomit, že moderní lokomotivy a jednotky mají výkon trochu jinde než řady 362, 371 nebo 350. Přestože se bude jednat o zkrácení jízdní doby řádově v desítkách vteřin nebo v dolních jednotkách minut, berme to spíše jako akt, že se KONEČNĚ něco děje a snad se prolomí hysterie, že 200 nemá v ČR cenu jezdit. Musíme si uvědomit, že 200 by mělo být standardem a ne pořád uvažovat, k čemu, je to v našich podmínkách zbytečné apod. Takto bychom se nikdy nikam neposunuli!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*