Ač se to nezdá, od zahájení prací na stavbě koridoru Soběslav – Doubí u Tábora už uplynul rok.
V tomto úseku je naprojektováno:
- 6 mostů
- 8 propustků
- 2 železniční zastávky
- 1 podchod
- 1 tunelový most
- 1 tunel
- 3 silniční nadjezdy
- 3 silniční propustky
- 1 nadjezd polní cesty
Mnohé z těchto inženýrských staveb jsou již v pokročilé fázi. Především tunel, estakáda a silniční nadjezdy. Rovněž náspy a zářezy jsou patrné a dávají tak představu o budoucím vedení tratě v krajině.
Minule jsme podrobněji popsali Zvěrotický tunel, dnes se zaměříme na stavbu největšího mostního objektu – přemostění údolí Černovického potoka.
Nová trať po opuštění Zvěrotického tunelu pokračuje zářezem za severním portálem tunelu a po náspu přechází k 854 metrů dlouhé estakádě. Ta je vedena v těsném souběhu s dálnicí D3. Překonává přeložku silnice III/13527 Soběslav – Sedlečko, bývalý náhon Zárubova mlýna a Černovický potok. Další pole estakády umožňují volný pohyb zvěře a případně zaplavování nivy potoka. Most končí na okraji lesa u obce Sedlečko a trať dále pokračuje po krátkém náspu a dále zářezem k přemostění rybníka Kamenný.
002_Situace_2018_ZTechnická data mostu:
- Délka: 854,9 m
- Šířka mostu: 10,840 – 11,620mm (v místě stožárů TV)
- Sklon trati: stoupá ve směru staničení 11,78
- Směrové vedení: levostranný oblouk R1 = 3400 m s převýšením D0 = 50 mm
Konstrukce mostu: spřažená ocelobetonová trámová konstrukce délky 832,1 m s horní železobetonovou deskou mostovky, která je společná pro obě převáděné koleje. Jedná se o konstrukci o 27 mostních otvorech s rozpětím polí 26,35 + 38,00 + 26,35 + 33,70 + 41,00 +41,00 + 33,70 + 6x (27,25 + 34,00 + 27,25) + 23,85 + 23,85 m.
Spodní stavba je konstruována ze železobetonu, s hlubinným založením na velkoprůměrových pilotách Ø1200mm. Celkem bude provedeno 100 vrtů o hloubce 11 – 30 metrů pro opěry a pilíře.
Opěry
Obě opěry jsou navrženy jako masivní, obsypané, založené na pilotách vetknutých do základu tl. 1,7 m, šířky 5,0 m a délky 11,7 m. Horní povrch základu je v příčném směru v místě pracovní spáry vodorovný, v místě základového výstupku je z důvodu odvodnění proveden ve spádu směrem k okraji základu.
Křídla opěr jsou v v délce 6,6 m založena na pilotách vetknutých do základů tl. 1,7 m, šířky 3,7 m.
Pilíře
Dříky všech 26 pilířů jsou navrženy s konstantním průřezem, rozlišeným svými rozměry vzhledem k počtu umístěných ložisek, funkci a výšce pilířů. Rozměry dříků jsou navrženy 4 typy:
- typický vnitřní pilíř mostu či nižší brzdný pilíř: 3,0 x 1,8 m,
- typický brzdný pilíř mostu 3,5 x 1,8 m,
- atypický brzdný pilíř mostu 4,0 x 1,8 m,
- typický sdružený pilíř mostu 4,0 x 1,5 m
Ocelová část nosné konstrukce
Nosná konstrukce je tvořena devíti samostatnými nosnými konstrukcemi, které budou na opěry a pilíře nasouvány.
- MOST 1 – třípolový
- MOST 2 – čtyřpolový
- MOST 3 až 8 – identické třípolové
- MOST 9 – dvoupolový
Nosné konstrukce všech mostů jsou tvořeny dvojicí hlavních nosníků, které jsou vzájemně spojeny železobetonovou deskou mostovky, společnou pro obě koleje a příčným příhradovým ztužením. Výška hlavního nosníku je po celé délce mostů stejná, a to 2,85 m.
Kolejový rošt bude na mostovce uložen na průběžném štěrkovém loži.
Zhotovitelem jsou divize 5 Metrostavu a Eurovia
(Zdroj: technická dokumentace stavby – podklad pro VŘ)
Tady je vidět, co se dá stihnout za jediný rok. Když si uvědomím jen ty tisíce a tisíce kubíků materiálu, provedených vrtů, vyrobení armatur a bednění… Martine díky
Taky ti chlapi tam jsou od 7 do 17 hodin každej den a moc se neflákaj.
díky za super reportáž!