
Tunely Mezno a Deboreč
Časopis České tunelářské asociace č. 2/2021 přinesl v květnu tyto informace:
K 15. 4. 2021 byly oba tunely vyraženy a v ražených úsecích bylo vybetonováno sekundární ostění. U tunelu Mezno je vybetonován hloubený tunel na výjezdovém portálu a provádí se betonáž hloubeného tunelu na vjezdovém portálu. Dále je prováděna betonáž dna tunelu a pokládka středové drenáže. U tunelu Deboreč je naopak vybetonovaný hloubený tunel na vjezdovém portálu a provádí se betonáž hloubeného tunelu na výjezdovém portálu. V tomto tunelu je již dokončeno i dno včetně chodníků.
Vybavení obou tunelů je shodné. V pravém i levém chodníku jsou umístěny kabelovody složené z 12 průchodek DN 100 mm, kabelové šachty jsou kryty betonovými poklopy. V pravém chodníku je navíc umístěn požární suchovod DN 100 mm, který je v případě potřeby automaticky zavodněn z požární nádrže objemu 108 m3 umístěné při vjezdovém portálu. V tunelu jsou v šachtách v tunelových výklencích krytých ocelovým poklopem umístěny požární hydranty po max. vzdálenosti 72,0 m. Po obou stranách tunelu je navrženo nouzové osvětlení umístěné ve výšce 0,9 m, vybrané výklenky jsou opatřeny osvětlením a zásuvkovou skříní.
Mezi záchrannými výklenky je umístěno po obou stranách tunelu madlo z ocelové trubky ve výšce 1,1 m. Portály jsou opatřeny ochrannými protidotykovými zábranami.
Oba tunely by měly být stavebně dokončeny v polovině tohoto roku (2021).
Aktuálně (červen 2021) je již tunel Deboreč prakticky hotov, v tunelu Mezno je dokončena primární klenba (betonáž horní klenby včetně části protiklenby sekundárního ostění), základové pasy a hotová je výjezdová část hloubené části tunelu. Pokládka kolejí by měla být zahájena ještě tento měsíc (Deboreč), resp. v červenci (Mezno).
Tunel Mezno je ražený železniční dvoukolejný tunel celkové délky 840 m, z toho ražená část tvoří 768 m, navazující hloubená část u vjezdového portálu má délku 48 m a u výjezdového portálu 24 m.
Tunel Deboreč je ražený železniční dvoukolejný tunel celkové délky 660 m, z toho ražená část tvoří 562 m a navazující hloubené části u obou portálů mají délku 49 m.
Mosty a mostní estakády
První zátěžové zkoušky mostních konstrukcí mají proběhnout v říjnu/listopadu tohoto roku. Na části mostních konstrukcí celého úseku je již plně dokončená nosná konstrukce mostů včetně říms, izolace a její ochrany, na zbylých se dokončuje. Kolem Heřmaniček na mostních dílech probíhá montáž protihlukových stěn (z větší části z polykarbonátových prvků). Proveden byl i výjezd z druhé koleje železniční stanice směrem do stavby (na novou trať) a zejména kvůli provedení zátěžových zkoušek probíhá pokládka kolejového svršku již nyní. Od poloviny července bude zahájena pokládka kolejí v úseku Lipiny – Červený Újezd.
Zastávky a stanice
V plné výstavbě jsou všechny nové zastávky (Mezno, Střezimíř, Červený Újezd, Ješetice a Heřmaničky) i železniční stanice Červený Újezd.
Ukončení provozu na původní trati je plánováno k 2. dubnu 2022. Poté bude následovat téměř tříměsíční výluka, při které budou dokončeny úseky, kde nová trať přetíná starou – v tzv. kříženích obou tratí. Zprovoznění nové trati je naplánováno k 30. červnu 2022 (dvoukolejný provoz v úseku Sudoměřice u Tábora – Červený Újezd a jednokolejný po 2.TK v úseku Červený Újezd – Votice). K 31. srpnu 2022 pak má být zahájen dvoukolejný provoz v celé délce (zprovoznění 1.TK v úseku Červený Újezd – Votice).






Mam dotaz. Predem dekuji za odpoved. Jak nyni vlak vjizdi ve smeru od Prahy do stanice Sudomeric u Tabora, tak je tam jen 1 kolej. Sice pokladaji i druhou a budou tam dve, ale jen urvitem useku asi 100 metru je tam furt jen jedna kolej a nevypada to, ze by se tam kdy melo kopnout. To tam bude 1 kolej furt? To se mi nechce vubec verit.
V tomto a následujícím příspěvku je celá stavba podrobně popsaná, včetně plánků
Mirkku, mě ten člověk neskutečně baví 🙂 A nemohl by si něco zkusit udělat s tím, aby se ty emotikony objevovaly v komentářích?
No a odpoved kloudna zadna. 🙁
Diky. V současnosti dvoukolejná trať v Odbočce Sudoměřice přechází na jednokolejný úsek. V rámci této stavby bude Odb. Sudoměřice zrušena.
Ty „protihlukovky“ opět příliš krásy nepobraly – SŽ dál jede v tomtéž trendu co před patnácti, dvaceti lety (co bychom zde měnili projekt). O jejich nepochopitelném (alibistickém) umístění u Heřmaniček raději nehovořím vůbec.
Díky moc za aktuální fotky ze stavby. Nedávno jsem procházel úsek mezi Heřmaničkami a tunelem Mezno a převážná většina pláně je opravdu hotová a připravená k pokládce. Je zajímavé, jak ta stavba docela pěkně zapadá do zdejší krajiny a až náspy zarostou zelení, už skoro nebude znát, že je to novostavba (možná až na ty estakády). Jedná se o první takto ucelený úsek nové tratě u nás a je zajímavé sledovat, jak kapacitní dvoukolejka na 160 (+) působí v krajině mnohem lépe než většina silnic, o dálnicích nemluvě. Po nějakém ozelenění náspů by sem měli zvát exkurze z obcí, v jejichž blízkosti se plánuje VRT, aby viděli, co v praxi novostavba tratě znamená.
Docela mě také potěšilo, že se projektant konečně ponaučil a navrhnul podél zářezů jakési cca 2 m vysoké valy zeminy, které zabrání průniku splachu ornice z přilehlých polí do kolejiště. To je bolest, kterou jinak docela trpí například úsek mezi Benešovem a Bystřicí, kde se poblíž styku stejnosměru a střídaviny po bouřce bahno z kolejí těžilo již několikrát.
Zářezy u Lipin a u Mezna nedokáži nějak smysluplně uchopit – ptám se proč ne taky tunelové řešení ?
Diky moc za detailni info. Cerven 2022 zni hodne optimisticky, tak fandim. Snad to vyjde