Sudoměřice – Votice: tunel Mezno proražen. Slavnostní ukončení proběhlo za minimálního zájmu

Ďura jako ďura - pohled do útrob tunelu Deboreč (foto: Správa železnic)

(aktualizace 15.8.2020)

V pátek 14. srpna 2020 od 9:30 hod. proběhlo krátké slavnostní zakončení u severního vjezdového portálu tunelu Mezno při příležitosti jeho prorážky 767 m dlouhé ražené části, ke které došlo přibližně v 9:50 hod.

Celý tunel, jehož ražba byla zahájena se zpožděním v září 2019, bude dlouhý 840 m. Samotný přímý přenos proběhl za minimálního zájmu – kolem 120 sledujících (v době vydání článku se už u zhruba hodinu starého videa psalo, že je staré již 46 hodin a že jej shlédlo 4400 lidí).

ODKAZ
Popis stavby Sudoměřice - Votice (1. část)

První fotky na serveru ČTK.

Tisková zpráva SŽ:

V Mezně se dnes uskutečnila slavnostní prorážka nového tunelu

Modernizace čtvrtého tranzitního železničního koridoru v úseku Sudoměřice – Votice postupuje do další fáze. Za účasti vicepremiéra a ministra dopravy Karla Havlíčka a generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody byla dnes slavnostně ukončena prorážka tunelu Mezno.

Ražba 840 metrů dlouhého tunelu začala vloni v září z výjezdového (pražského) portálu. Ražen byl tzv. Novou rakouskou tunelovací metodou. Ta spočívá v mechanickém rozpojování horniny a jejím následném jištění primárním ostěním, kterým se aktivují základní vlastnosti horninového masivu.

Tunel Mezno je delším ze dvou budovaných na trati Sudoměřice – Votice. Součástí modernizace je i tunel Deboreč s délkou 660 metrů, který byl slavnostně proražen letos v únoru.

„Čtvrtý koridor z Prahy na jih Čech je ukázkou toho, jak vypadá v praxi zrychlování na české železnici. Díky budování dlouhých přeložek s tunely a estakádami můžeme napřimovat koleje, což se pozitivně odráží ve zvyšování traťové rychlosti. Cesta vlakem z Prahy do Českých Budějovic tak potrvá méně než hodinu a půl,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

„Trať ze Sudoměřic do Votic bude po dokončení prací vedena téměř v celé délce po přeložce. Díky narovnání oblouků po ní budou vlaky v budoucnu jezdit rychleji než 160 km/h, což je v současnosti maximum na české železnici,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Modernizace trati Sudoměřice – Votice je jednou z posledních součástí souboru staveb na čtvrtém tranzitním koridoru, který spojuje Německo a Rakousko přes Děčín, Prahu a České Budějovice. Kromě dvou jmenovaných tunelů přibude na dosud jednokolejném úseku druhá kolej a také nová železniční stanice Červený Újezd. Dokončení projektu se předpokládá v roce 2022.

Trasa, která z velké části vybočí ze stávající stopy, bude o dva kilometry kratší než dosud. Zhotovitelem stavby je společnost OHL ŽS, která realizovala i předešlý úsek Tábor – Sudoměřice se Sudoměřickým tunelem.

Celkové investiční náklady akce s názvem Modernizace trati Sudoměřice – Votice dosahují 6 734 886 294 Kč bez DPH. Žádost o spolufinancování tohoto projektu v rámci Operačního programu Doprava 2014–2020 z Fondu soudržnosti Evropské unie byla předložena Evropské komisi (EK), v současné době probíhá její hodnocení. V případě schválení EK může příspěvek EU činit až 3 966 814 702 Kč. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Úsek ze Sudoměřic u Tábora do Votic je součástí čtvrtého tranzitního železničního koridoru, jehož modernizace začala v roce 2005. V současné době jsou již dokončeny ucelené úseky ze Ševětína do Soběslavi, z Doubí u Tábora do Sudoměřic u Tábora, z Votic do Prahy-Hostivaře a také koleje v železničním uzlu České Budějovice. V plném proudu jsou práce v pražském železničním uzlu, kde vzniká čtyřkolejná trať mezi stanicemi Praha-Hostivař a Praha-Vršovice, a na modernizaci úseku ze Soběslavi do Doubí u Tábora. Jako poslední přijde na řadu připravovaná přestavba části koridoru z Nemanic do Ševětína.

Průměrné cestovní rychlosti Ex Praha – Tábor – České Budějovice

2005/06 2016/17 2019/20 výhled 2022
Ex 533 Ex 533 Ex 533 Ex
Průměrná cestovní rychlost; jízdní doba Praha – Tábor (103 km) 68,7 km/h (90 min) 87 km/h (71 min) 79,2 km/h (78 min) 100 km/h (60 min, vzdál. 100 km – odhad po zkrácení)
Průměrná cestovní rychlost; jízdní doba Praha – Č.Budějovice (169 km) 71,9 km/h (141 min) 84,5 km/h (120 min) 79,8 km/h (127 min) 120 km/h; 106,7 km/h; 96 km/h (80 min; 90 min; 100 min, vzdál. 160 km – odhad po zkrácení). 80 min je reálných po dokončení tunelů u Budějovic.
Praha hl.n. odj. 15:23 15:02 15:01
Tábor příj. 16:53 16:13 16:19
Č.Budějovice příj. 17:44 17:02 17:08

Záznam přibližně dvacetiminutového slavnostního okamžiku (bůhvíproč snímaného na výšku):

 

Zveřejnil(a) Správa železnic, státní organizace dne Pátek 14. srpna 2020

6 komentářů

  1. Pobavila me kresba Pendolina.
    To je prorokovani ci prosba aby na teto trati CD nasadilo Pendolino???

    Bojim se, ze se tak nestane.
    Ackoliv profil trati je sitej na miru jednotkam s naklapecim podvozkem okolo 180-200Km/h

    • Nemluve o schopnosti vagonu regulovat tlak v tunelech. Uz jsem ztral prehled kolik jiz jich tam mezi Taborem a Prahou

      • Tak, tak, devět tunelů, resp. jedenáct (6 v provozu, 3 ve výstavbě, 2 v přípravě):

        Hosínský dl. 3120 m a Chotýčanský dl. 4775 m (v přípravě, stavba Nemanice I – Ševětín), Zvěrotický dl. 370 m (ve výstavbě, stavba Soběslav – Doubí); Sudoměřický dl. 444 m (v provozu, stavba Tábor – Sudoměřice); Mezno dl. 840 m a Deboreč dl. 660 m (ve výstavbě, stavba Sudoměřice – Votice); Votický dl. 590 m, Olbramovický dl. 480 m, Zahradnický dl. 1044 m, Tomický I dl. 324 m, Tomický II dl. 252 m (v provozu, stavba Votice – Benešov).
        V případě realizace všech 11 tunelů bude jejich úhrnná délka činit 12,9 km (v případě 9 pak jen 5 km).

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*