(aktualizace 15.8.2020)
V pátek 14. srpna 2020 od 9:30 hod. proběhlo krátké slavnostní zakončení u severního vjezdového portálu tunelu Mezno při příležitosti jeho prorážky 767 m dlouhé ražené části, ke které došlo přibližně v 9:50 hod.
Celý tunel, jehož ražba byla zahájena se zpožděním v září 2019, bude dlouhý 840 m. Samotný přímý přenos proběhl za minimálního zájmu – kolem 120 sledujících (v době vydání článku se už u zhruba hodinu starého videa psalo, že je staré již 46 hodin a že jej shlédlo 4400 lidí).
První fotky na serveru ČTK.
Tisková zpráva SŽ:
V Mezně se dnes uskutečnila slavnostní prorážka nového tunelu
Modernizace čtvrtého tranzitního železničního koridoru v úseku Sudoměřice – Votice postupuje do další fáze. Za účasti vicepremiéra a ministra dopravy Karla Havlíčka a generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody byla dnes slavnostně ukončena prorážka tunelu Mezno.
Ražba 840 metrů dlouhého tunelu začala vloni v září z výjezdového (pražského) portálu. Ražen byl tzv. Novou rakouskou tunelovací metodou. Ta spočívá v mechanickém rozpojování horniny a jejím následném jištění primárním ostěním, kterým se aktivují základní vlastnosti horninového masivu.
Tunel Mezno je delším ze dvou budovaných na trati Sudoměřice – Votice. Součástí modernizace je i tunel Deboreč s délkou 660 metrů, který byl slavnostně proražen letos v únoru.
„Čtvrtý koridor z Prahy na jih Čech je ukázkou toho, jak vypadá v praxi zrychlování na české železnici. Díky budování dlouhých přeložek s tunely a estakádami můžeme napřimovat koleje, což se pozitivně odráží ve zvyšování traťové rychlosti. Cesta vlakem z Prahy do Českých Budějovic tak potrvá méně než hodinu a půl,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.
„Trať ze Sudoměřic do Votic bude po dokončení prací vedena téměř v celé délce po přeložce. Díky narovnání oblouků po ní budou vlaky v budoucnu jezdit rychleji než 160 km/h, což je v současnosti maximum na české železnici,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Modernizace trati Sudoměřice – Votice je jednou z posledních součástí souboru staveb na čtvrtém tranzitním koridoru, který spojuje Německo a Rakousko přes Děčín, Prahu a České Budějovice. Kromě dvou jmenovaných tunelů přibude na dosud jednokolejném úseku druhá kolej a také nová železniční stanice Červený Újezd. Dokončení projektu se předpokládá v roce 2022.
Trasa, která z velké části vybočí ze stávající stopy, bude o dva kilometry kratší než dosud. Zhotovitelem stavby je společnost OHL ŽS, která realizovala i předešlý úsek Tábor – Sudoměřice se Sudoměřickým tunelem.
Celkové investiční náklady akce s názvem Modernizace trati Sudoměřice – Votice dosahují 6 734 886 294 Kč bez DPH. Žádost o spolufinancování tohoto projektu v rámci Operačního programu Doprava 2014–2020 z Fondu soudržnosti Evropské unie byla předložena Evropské komisi (EK), v současné době probíhá její hodnocení. V případě schválení EK může příspěvek EU činit až 3 966 814 702 Kč. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Úsek ze Sudoměřic u Tábora do Votic je součástí čtvrtého tranzitního železničního koridoru, jehož modernizace začala v roce 2005. V současné době jsou již dokončeny ucelené úseky ze Ševětína do Soběslavi, z Doubí u Tábora do Sudoměřic u Tábora, z Votic do Prahy-Hostivaře a také koleje v železničním uzlu České Budějovice. V plném proudu jsou práce v pražském železničním uzlu, kde vzniká čtyřkolejná trať mezi stanicemi Praha-Hostivař a Praha-Vršovice, a na modernizaci úseku ze Soběslavi do Doubí u Tábora. Jako poslední přijde na řadu připravovaná přestavba části koridoru z Nemanic do Ševětína.
Průměrné cestovní rychlosti Ex Praha – Tábor – České Budějovice
2005/06 | 2016/17 | 2019/20 | výhled 2022 | |
Ex 533 | Ex 533 | Ex 533 | Ex | |
Průměrná cestovní rychlost; jízdní doba Praha – Tábor (103 km) | 68,7 km/h (90 min) | 87 km/h (71 min) | 79,2 km/h (78 min) | 100 km/h (60 min, vzdál. 100 km – odhad po zkrácení) |
Průměrná cestovní rychlost; jízdní doba Praha – Č.Budějovice (169 km) | 71,9 km/h (141 min) | 84,5 km/h (120 min) | 79,8 km/h (127 min) | 120 km/h; 106,7 km/h; 96 km/h (80 min; 90 min; 100 min, vzdál. 160 km – odhad po zkrácení). 80 min je reálných po dokončení tunelů u Budějovic. |
Praha hl.n. odj. | 15:23 | 15:02 | 15:01 | — |
Tábor příj. | 16:53 | 16:13 | 16:19 | — |
Č.Budějovice příj. | 17:44 | 17:02 | 17:08 | — |
Záznam přibližně dvacetiminutového slavnostního okamžiku (bůhvíproč snímaného na výšku):
Pobavila me kresba Pendolina.
To je prorokovani ci prosba aby na teto trati CD nasadilo Pendolino???
Bojim se, ze se tak nestane.
Ackoliv profil trati je sitej na miru jednotkam s naklapecim podvozkem okolo 180-200Km/h
Nemluve o schopnosti vagonu regulovat tlak v tunelech. Uz jsem ztral prehled kolik jiz jich tam mezi Taborem a Prahou
s dvěma na této novostavbě plus jeden na novostavbě soběslav doubí jich bude 9
Tak, tak, devět tunelů, resp. jedenáct (6 v provozu, 3 ve výstavbě, 2 v přípravě):
Hosínský dl. 3120 m a Chotýčanský dl. 4775 m (v přípravě, stavba Nemanice I – Ševětín), Zvěrotický dl. 370 m (ve výstavbě, stavba Soběslav – Doubí); Sudoměřický dl. 444 m (v provozu, stavba Tábor – Sudoměřice); Mezno dl. 840 m a Deboreč dl. 660 m (ve výstavbě, stavba Sudoměřice – Votice); Votický dl. 590 m, Olbramovický dl. 480 m, Zahradnický dl. 1044 m, Tomický I dl. 324 m, Tomický II dl. 252 m (v provozu, stavba Votice – Benešov).
V případě realizace všech 11 tunelů bude jejich úhrnná délka činit 12,9 km (v případě 9 pak jen 5 km).
11- nejvíce zatunelovaný koridor nebo i trať v čr?
Anebo vytunelovaný 🙂 Však to cálují daňoví poplatníci přes fondy domácí i evropské.