Stavba byla zahájena 2. září 2019 a kompletní dokončení je plánované 30. dubna 2023. Je rozdělena do deseti stavebních postupů (SP) + 0. SP – přípravné práce. Na konci listopadu 2020 je stavba na konci 3. SP, který je naplánován od 31.8. do 29.11.2020.
V souhrnu si představme hlavní objekty stavby s termíny jejich výstavby:
- přeložky a spojky komunikací 16.09.19 – 13.10.22
- stavební práce novostavba železnice 02.01.20 – 27.11.22
- Zvěrotický tunel 02.01.20 – 12.06.22
- Černovická estakáda 02.03.20 – 12.06.22
- estakáda Kamenný rybník 30.03.20 – 03.09.21
- tunelový most 02.03.20 – 27.09.20
- železniční svršek traťový úsek a žst. Soběslav 13.06.22 – 27.11.22
- dokončovací práce 28.11.22 – 30.04.23
- opuštění staveniště 30.04.2023
29.11.2020 skončil 3. stavební postup (viz. odkaz níže) a stavba pokračuje zimní přestávkou.
Zimní přestávka 30.11.2020 – 28.2.2021
I během zimní přestávky budou v závislosti na počasí pokračovat některé práce. Výkopy, zajišťování stěn a svahů, a zejména Zvěrotický tunel a Černovická estakáda budou klíčové pro plnění celkového harmonogramu stavby. Na stavbě tunelu bude pokračovat zřizování kotvení, a stavbaři při nepříznivém počasí a poklesu teplot pod 5°C použijí „stany“ s vytápěním. Na estakádě bude pokračovat výsun ocelové konstrukce. Tempo rychlosti postupu se zde sice zpomalí na 70% běžné rychlosti, ale nezastaví se.
Při zvětšení mapky na konci příspěvku je vidět poloha obou estakád, Černovické a přes rybník Kamenný. Dále jsou zde zakresleny železniční přeložka a dotčené komunikace čárkovanou dvojitou linií. Obě vznikající estakády je také možné vidět v sousedství dálnice D3 ve směru jízdy do Českých Budějovic.
4. SP 1.3.2021 – 30.5.2021
Hlavní náplň 4. SP: komunikace, zemní práce
V tomto SP budou probíhat zemní práce, protierozivní úpravy výkopů a náspů, a jejich zatravnění. Ve Zvěrotickém tunelu budou prováděny práce na 4. úrovni, budou pokračovat práce na spodní stavbě Černovické estakády a výsunu ocelové konstrukce horní stavby, začne výsun ocelové konstrukce horní stavby i na estakádě Kamenný rybník.
Zvěrotický tunel | 4. úroveň kotev, výkopové práce |
Černovická estakáda km 65,422 | stavba pilotů, základů a pilířů, výsun ocelové konstrukce |
Estakáda Kamenný rybník km 67,130 | stavba pilotů, základů a pilířů, výsun ocelové konstrukce |
Přeložka silnice III/13528 | v polovině SP zprovoznění |
Spojka Klenovice – Sedlečko | na konci SP zprovoznění |
Spojka silnice I/3 s polní cestou v km 70,271 |
5. SP 31.5.2021 – 15.8.2021
Hlavní náplň 5. SP: tunel, estakády
Na náspech a v zářezech již bude probíhat jejich konsolidace. Ve Zvěrotickém tunelu pokračují práce na dobírce spodku pro základovou desku, zřízení pasů, protiklenby a začne budování horní klenby. Na estakádě Kamenný rybník proběhne betonáž desky horní stavby na ocelovou konstrukci, říms a budou prováděny izolace. Na Černovické estakádě budou souběžně dokončeny práce na spodní stavbě a výsun ocelové konstrukce horní stavby.
Zvěrotický tunel | dobírka spodku, zřízení pasů, budování protiklenby a horní klenby |
Černovická estakáda km 65,422 | dokončení spodní stavby a výsuvu ocelové konstrukce |
Estakáda Kamenný rybník km 67,130 | betonáž desky, říms, izolace |
6. SP 16.8.2021 – 28.11.2021
Hlavní náplň 6. SP: tunel, estakády
Pokračuje proces konečné konsolidace zářezů a náspů drážního tělesa, budou započaty práce na napojení 2. TK směrem na Planou n. Lužnicí. Bude dokončována horní klenba Zvěrotického tunelu, hydroizolace rubu tunelu a práce na drenáži. Černovická estakáda bude mít dokončeny obě opěry, náspy, horní stavbu včetně izolací, zábradlí a protihlukových stěn.
Na estakádě Kamenný rybník bude dokončena betonáž desky, říms, provedeny izolace, montáž zábradlí a přibližně v polovině tohoto SP začne napouštění rybníka.
Zvěrotický tunel | dokončení horní klenby, hydroizolace, drenáže |
Černovická estakáda km 65,422 | dokončené opěry a náspy, dokončena horní stavba a PHS |
Estakáda Kamenný rybník km 67,130 | dokončena betonáž desky a říms, izolace, zábradlí, napouštění rybníka |
Zimní přestávka 29.11.2021 – 27.2.2022
Popis pokračování stavby v roce 2022 si necháme opět až na listopad příštího roku.
Stavba pokračuje rychlým tempem. Včera jsem jel autem služebně do Třeboně, prázdná dálnice, mohl jsem jet pomaličku a prohlédnout si aspoň to co je vidět z dálnice. Za rok se to tam změnilo k nepoznání. Klobouk dolů před stavbaři.
P.S.: nemohli byste aspoň naznačit postup na rok 2022? Bude asi klíčový hlavně v Soběslavi – přestavba zhlaví, zprovoznění tratě… Na to se těším.
U nás Na hale už před týdnem skončila Výroba posledních kusů. Snad to dotahly do konce ještě letos a nebudou se takk chlapi vracet kvůli 2-3 stykům.
Zajímala by mě kilometráž úseku – ve schématické mapě stavebních postupů nemůžu najít nějaký ten „mimořádný“ hektometrovník, nebo jak se to jmenuje. Nový úsek bude kratší než původní…. Díky za upřesnění.
Zlom kilometráže bue v Soběslavi na záhlaví, kde po hektometrovníku 62,6 bude následovat 73,5
Martine, opravdu 73,5? Není to spíše 63,5?
Ano, jistě. Martin se jen ukliknul. Skok ve staničení: km 63,464 = km 62,669 (zaokrouhleno)
Díky za upozornění
Jsem to ale trubka:-)
Na Zvěrotickém tunelu nejsou 4 úrovně kotev, ale pouhé 3. 4 byla vypuštěna
Díky za upřesnění. Vycházel jsem z veřejně dostupné dokumentace na EZAK, jinou nemám k dispozici. Nemám tedy podle čeho text upravit.
Diky moc za informace 👍 Byl by i obdobny plan useku Sudomerice – Votice?
To se s tím ještě další tři roky budou babrat? No to je teda fofr…
Ono je rozdíl opravit stávající trať ve stejné stopě, nebo postavit komplet novou trať terénem přes údolí i tunelem zkrz kopec. Opravdu se pracuje každý den od rána do večera.
čínani nebo turci staví v Africe přes 500 km trasy 5x rychleji