
Železniční most pod Vyšehradem se má zachovat a opravit. V případě nutnosti stavby dalšího mostu kvůli železniční dopravě má být nový most vzhledově nenápadný. Napsal to ředitel kulturní sekce Centra světového dědictví Lazare Eloundou Assoma. Informoval o tom deník Právo, který má jeho dopis českému státu z dubna k dispozici.
Památkově chráněný most je ve vlastnictví Správy železnic, která usiluje o jeho nahrazení mostem jiným. Podle dopisu z UNESCO je však třeba most zachovat kvůli říčnímu panoramatu Prahy, které je součástí toho, proč je Praha zapsaná na unikátní seznam světového kulturního dědictví. „Pokud je potřeba postavit nový železniční most vedle stávajícího mostu, měl by to být plochý deskový most, který se stávajícím mostem vizuálně nekoliduje ani jej nenarušuje,“ uvedl v dopise ředitel Eloundou Assomo.
Mostní konstrukce je nyní silně zasažená korozí kvůli desítkám let neobnovovanému nátěru, vedou se proto spory o to, zda je most opravitelný. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) k tomu svolal odbornou skupinu, včetně mezinárodních expertů, kteří v závěrečném stanovisku konstatovali, že ačkoliv by to bylo složité, stávající most je opravitelný. Na což už dříve poukázaly posudky švýcarských expertů profesora Eugena Brühwilera a Andrease Galmariniho. Čeští mostní inženýři ale závěry švýcarských expertů odmítají. Doporučují výstavbu nového mostu místo rekonstrukce stávající konstrukce.
Prezident Českého národního komitétu ICOMOS (Mezinárodní rada památek a sídel) Václav Girsa uvedl, že zbourat železniční most a nahradit ho jiným je neakceptovatelné a hrozí mezinárodní ostuda. Nové pražské zastupitelstvo podpořilo rekonstrukci mostu ve stávající podobě.
Jak konkrétně by se most dal opravit? Kde ve světě se podobné nýtované konstrukce povedlo zachovat a zmodernizovat? V čem je dění okolo mostu podivné? To vše a lavírování ministra dopravy Martina Kupky navíc najdete v reportáži Jana Tuny níže. Názor si udělejte sami…
Zdroje:
- ČTK, Náš region – Jan Štoll, YouTube, Nebourat.cz
Švýcarští odborníci mimo záznam připustili, že most nemají dostatečně prohlédnutý. Dále navrhují zcela novou mostovku, čímž se zcela vymění to, co je nejvíce ceněné a co je vidět zespoda z nábřeží. Výsledek bude kočkopes. Imitace původní konstrukce plus nová mostovka. Bude to ošklivé a nefunkční. 5x dražší než nový most. 10 let prací. Mnohaleté výluky. Nákladní doprava se poté nevrátí a i pro osobní bude životnost max 20-25 let a budeme tam, kde jsme.
Ne, most není opravitelný.
Musela by se udělat téměř 100% kopie. Materiál mostu je prostě 20 let za svou plánovanou životností. Stejně staré mosty a mnohem méně zatížené jsou už dávno vyměněné s jednoznačným konstatováním – neopravitelně poškozená konstrukce, únava materiálu. Opravdu nejde o povrchovou korozi, ale o zkřehlý materiál uvnitř.
přikláním se k Vašemu názoru, ale jsem lajk
máte podklady a důkazy?
Most je majetek státu, ve správě Správy železnic.
Na ten případný plochý deskový most při těhlech rozpětích jsem zvědavý.
Kolik UNESCO přispěje na opravu?
Z jakého roku se to dědictví bere?