Podle UNESCO se má vyšehradský most zachovat

Památkově chráněný železniční most přes Vltavu pod Vyšehradem z roku 1901 (foto: koridory.cz)

Železniční most pod Vyšehradem se má zachovat a opravit. V případě nutnosti stavby dalšího mostu kvůli železniční dopravě má být nový most vzhledově nenápadný. Napsal to ředitel kulturní sekce Centra světového dědictví Lazare Eloundou Assoma. Informoval o tom deník Právo, který má jeho dopis českému státu z dubna k dispozici.

Památkově chráněný most je ve vlastnictví Správy železnic, která usiluje o jeho nahrazení mostem jiným. Podle dopisu z UNESCO je však třeba most zachovat kvůli říčnímu panoramatu Prahy, které je součástí toho, proč je Praha zapsaná na unikátní seznam světového kulturního dědictví. „Pokud je potřeba postavit nový železniční most vedle stávajícího mostu, měl by to být plochý deskový most, který se stávajícím mostem vizuálně nekoliduje ani jej nenarušuje,“ uvedl v dopise ředitel Eloundou Assomo.

Mostní konstrukce je nyní silně zasažená korozí kvůli desítkám let neobnovovanému nátěru, vedou se proto spory o to, zda je most opravitelný. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) k tomu svolal odbornou skupinu, včetně mezinárodních expertů, kteří v závěrečném stanovisku konstatovali, že ačkoliv by to bylo složité, stávající most je opravitelný. Na což už dříve poukázaly posudky švýcarských expertů profesora Eugena Brühwilera a Andrease Galmariniho. Čeští mostní inženýři ale závěry švýcarských expertů odmítají. Doporučují výstavbu nového mostu místo rekonstrukce stávající konstrukce.

Prezident Českého národního komitétu ICOMOS (Mezinárodní rada památek a sídel) Václav Girsa uvedl, že zbourat železniční most a nahradit ho jiným je neakceptovatelné a hrozí mezinárodní ostuda. Nové pražské zastupitelstvo podpořilo rekonstrukci mostu ve stávající podobě.

Jak konkrétně by se most dal opravit? Kde ve světě se podobné nýtované konstrukce povedlo zachovat a zmodernizovat? V čem je dění okolo mostu podivné? To vše a lavírování ministra dopravy Martina Kupky navíc najdete v reportáži Jana Tuny níže. Názor si udělejte sami…


Zdroje:

  • ČTK, Náš region – Jan Štoll, YouTube, Nebourat.cz
ODKAZ
Reakce NPÚ na veřejné vyjádření zástupce Správy železnic a vyjádření Vědecké rady ve věci železničního mostu v Praze
Upozorni mě
Upozornit na
guest
39 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře
Jarda
Jarda
9.6.2023 09:16

Pokud Prahu vyškrtnou z UNESCO, tak to bude ostuda především pro UNESCO a Praha by si asi oddychla že tenhle zbytečný vopruz zmizí (nemuseli bychom, poslouchat knížecí rady nějakého soudruha).

Démon
Démon
Reakce na  Jarda
9.6.2023 10:48

Prahu nikdo nevyšktne z UNESCO kvůli mostu. Se podívejte do Londýna co se tam postavilo, jak to narušilo ráz historických budov a vyškrtl někdo toto krásné město? NE.
Také si myslím, že nový moderní most, plnicí nároky 21.století pouze oživí mostní architekturu Prahy.

Pako
Pako
Reakce na  J.A. Halla
20.7.2023 09:01

Ano. Požadující zcela pomateně provoz z roku 2023 po mostě z roku 1901.

Démon
Démon
7.6.2023 19:11

Nějaký děda od stolu pracující v UNESCO a určitě mostní inženýr, který tam nikdy nebyl řekl: … fakt k smíchu.

Alibaba
Alibaba
Reakce na  J.A. Halla
8.6.2023 21:37

Může. Ale žádnou odpovědnost za bezpečnost nenese, tím pádem se brát vážně nemá.

Démon
Démon
Reakce na  J.A. Halla
9.6.2023 10:44

Pouze chci zrůraznit váhu toho názoru. Až to praskne, protože budeme řešit dokola nějakou památkovou ochranu, tak dají od toho ruce pryč.

Pako
Pako
Reakce na  Démon
20.7.2023 09:06

Přesně tak. Připomíná mi to ten hon na čarodějnice, když jsme poukazovali na nesmyslnost neregulovaného přílivu uprchlíků do Evropy. To bylo nadávek do xenofobů bojících se neznámého, že? To že most je na okamžité zrušení je jasné každému, kdo jen trochu rozumí dopravě a stavařině. Ale absolventi humanitních směrů tu budou bojovat do posledního kousku rezu. A pak se budou tvářit, že v tom nemají prsty, až se to po….

Alibaba
Alibaba
Reakce na  J.A. Halla
8.6.2023 21:40

Tak ono můžete udělat dokumentaci k ledasčemu. Právě z té dokumentace vyplynulo, že oprava pomocí výměny 75 % součástí je nesmyslná a neekonomická (hlavně to nýtování). Nezískáte s tím žádné potřebné parametry jako únosnost, průjezdný profil, snížení hluku, třetí kolej a konečně i novou životnost na(d) 100 let.

Pako
Pako
Reakce na  Alibaba
9.6.2023 18:55

Pozor, to mohou být pro některé přítomné diskutující zcela neznámé pojmy!

Pako
Pako
Reakce na  J.A. Halla
20.7.2023 09:07

Řekl manipulátor.

Jarda
Jarda
29.5.2023 15:09

V zásadě jsou jen 2 možnosti (v obou bude stávající obloukový most zachován): Přistavět ke stávajícímu mostu zcela nový most se spodně podepřenou mostovkou (bez oblouků), což podporuje jedna strana sporu nebo druhá možnost, kdy stávající most opravíme a přesuneme pár set metrů dále (s využitím pro pěší, tedy s malým zatížením) a na jeho místo dáme zcela nový most s oblouky (tj. vítězný návrh arch. soutěže). Pokud tyto dvě možnosti porovnáme, pak ta druhá možnost, která vyhrála soutěž, je nejen více funkční (umožní 3 plnohodnotné koleje, což by první možnost neumožnila – tam se stávající most po drahé opravě navrhuje na nižší zatížení), ale je především krásnější a více respektující stávajíc most bez hnusných přístaveb.

Alibaba
Alibaba
Reakce na  Jarda
31.5.2023 19:57

Myslíte, že most s horní mostovkou (spodně podepřenou jak píšete vy) projde přes povodí Vltavy a přes plavební společnosti? Tenhle most omezí prostor pod sebou (pro velkou vodu a lodě), což taky není žádoucí.

Jarda
Jarda
Reakce na  Alibaba
9.6.2023 09:12

Tak v Praze je řada takových mostů, ale nevím v tomto případě jestli to projde.

Pako
Pako
Reakce na  Jarda
9.6.2023 18:56

Neprojde. Nový most s novým obloukem. Vše ostatní technický a praktický nesmysl.

Alibaba
Alibaba
Reakce na  Jarda
9.6.2023 20:03

Povídejte jaké železniční takové myslíte? Vzhledem k hmotnostem vlaků most potřebuje být tuhý, ale na spodní oblouk nemáte dostatečná prostor.

S niveletou hejbat nemůžete, aby jste do spodní části umístil vystužení (asi oblouk, ale dají se i nějaké tlusté stojky) a splnilo požadavky pro vodu, to by byl architektonický paskvil mít třetí kolej třeba o metr vysoko, prasečina na nájezdech na most.
Když se zvednou všechny tři koleje, tak se to dá sladit, jak je to na vítězném návrhu.

Pako
Pako
22.5.2023 14:37

Švýcarští odborníci mimo záznam připustili, že most nemají dostatečně prohlédnutý. Dále navrhují zcela novou mostovku, čímž se zcela vymění to, co je nejvíce ceněné a co je vidět zespoda z nábřeží. Výsledek bude kočkopes. Imitace původní konstrukce plus nová mostovka. Bude to ošklivé a nefunkční. 5x dražší než nový most. 10 let prací. Mnohaleté výluky. Nákladní doprava se poté nevrátí a i pro osobní bude životnost max 20-25 let a budeme tam, kde jsme.

Pako
Pako
22.5.2023 14:31

Ne, most není opravitelný.
Musela by se udělat téměř 100% kopie. Materiál mostu je prostě 20 let za svou plánovanou životností. Stejně staré mosty a mnohem méně zatížené jsou už dávno vyměněné s jednoznačným konstatováním – neopravitelně poškozená konstrukce, únava materiálu. Opravdu nejde o povrchovou korozi, ale o zkřehlý materiál uvnitř.

sladlu
sladlu
Reakce na  Pako
23.5.2023 13:00

přikláním se k Vašemu názoru, ale jsem lajk
máte podklady a důkazy?

Rob
Rob
Reakce na  sladlu
7.6.2023 09:25

dle vyjádření Správy železnic se ocel Vyšehradského mostu loupe jako šupinky:

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/vysehradsky-most-oprava-sprava-zeleznic-verejnost-protestuje-paidar_2302142221_elev

Alibaba
Alibaba
Reakce na  J.A. Halla
8.6.2023 21:35

Plácáte blbosti. Realita je taková, že bude postupně omezována železniční doprava (například bude podmínkou jeden vlak na mostě), některé kombinace (těžkých) lokomotiv například už na most nemůžou, nákladní vlaky už v podstatě na most nemůžou. Kdyby škodná ve formě památkářů neškodila, tak tam je už dávno nová ocelová konstrukce. Je blbost chránit vyžilou nýtovanou konstrukci s plánovanou životností okolo 100 let.

Pako
Pako
Reakce na  Alibaba
9.6.2023 19:00

Aktuální omezení na mostě dle SŽ, cituji ze stránek SŽ:

Od poloviny února 2023 je Správa železnic nucena přistoupit ke snížení třídy zatížení mostu z C3 na C2, to v konečném důsledku zamezí provozu nákladních vlaků.

Počínaje rokem 2024 se traťová rychlost sníží na 20 km/h a na most nebudou moct vjet těžší drážní vozidla, zároveň bude po stávající konstrukci moct projíždět pouze jeden vlak. Celkové zatížení mostu se pro příští rok musí snížit na 60 procent současného rozsahu.

Alibaba
Alibaba
Reakce na  J.A. Halla
20.6.2023 20:29

Nevím, jestli je to cíl nebo záměr, ale z hlediska životnosti mostu to chápu. Je potřeba snaha udržet most funkční co nejdéle, tím pádem se musí snížit zatížení a množství zatěžovacích cyklů.

Alibaba
Alibaba
Reakce na  J.A. Halla
20.6.2023 20:34

Teď bych řekl, že se to vyhnít musí nechat opravdu. Ono by totiž v normálním stavu se ten most vyměnil. Žádný normální mostař totiž po zjištění, v jakým stavu ten most je, z čeho a ja je vyroben, nepočítá, že se bude opravovat. V tomhle případě tady pro mostaře jsou památkáři škodná.

S jižní spojkou s váma souhlasím, že už dávno mohla být dvoukolejná.

Démon
Démon
Reakce na  sladlu
7.6.2023 19:12

viz. stanovisko ČVUT

Alibaba
Alibaba
19.5.2023 20:45

Most je majetek státu, ve správě Správy železnic.
Na ten případný plochý deskový most při těhlech rozpětích jsem zvědavý.
Kolik UNESCO přispěje na opravu?
Z jakého roku se to dědictví bere?

Alibaba
Alibaba
Reakce na  J.A. Halla
8.6.2023 21:30

Jestli odpovídáte na poslední otázku, tak Praha se nedostala na seznam světového kulturního dědictví v roce 2004, kdy byl památkou vyhlášen nesmyslně tenhle most.

Pako
Pako
Reakce na  Alibaba
9.6.2023 19:02

Tento most nikdy neměl být památkou vyhlášen a už vůbec ve spojitosti s UNESCO. Je to ošklivý nefunkční oblud, zcela ničící panorama pod Vyšehradem.

Alibaba
Alibaba
Reakce na  J.A. Halla
20.6.2023 20:35

o prohlášení mostu za památku odborníci nerozhodovaly, jinak by věděli, že most je na konci své životnosti a pro železniční dopravu přestává být užitečný.

Pako
Pako
Reakce na  Alibaba
20.7.2023 09:16

Bohužel rozmáhá se nám tu takový nešvar:
„o ničem už nerozhodují skuteční odborníci, ale jen ti samozvaní!“
Jsem promovaný mostař, byť se tím neživím. Ale když jsem si pročetl všechny dostupné informace ke stavu mostu, tak znovu říkám, že provozovat dopravu na tomto rozpadajícím se kolosu ze zkřehlé oceli je naprostý hazard a chtít to nějak opravit nebo z nějakých 70% předělat je naprostý nesmysl.