E 407.001 – první elektrická lokomotiva ČSD uvedená do provozu (1926)

Pokusná jízda E 407.001 se dvěma čtyřosými vozy na trati Libeň - Nusle (Český svět 1926).
E 407.002 (Wikipedia)

V polovině května roku 1926 byla dána do provozu první elektrická lokomotiva československých státních drah (ČSD), čímž byl zahájen rozsáhlý, ministerstvem železnic pečlivě vypracovaný elektrizační program pražských a předměstských nádraží se spojovacími tratěmi v obvodu Velké Prahy.

Nová lokomotiva po zařazení do služby třídila, sestavovala a posunovala osobní vlakové soupravy na Wilsonově nádraží a tím částečně nahradila posun parní trakcí. Akumulátorová lokomotiva mohla též dopravovat pomocné osobní i nákladní vlaky na kratší vzdálenosti. V roce 1926 byla největší akumulátorovou lokomotivou světa. Lokomotivu navrhly a dodaly Českomoravské elektrotechnické závody František Křižík, sídlící na tehdejší Královské třídě č.80 (dnešní Sokolovské ulici) v pražském Karlíně, kde byla namontována její elektrická část na mechanickou, kterou dodala lokomotivka Akc. spol. strojírna Breitfeld, Daněk a spol. ve Slaném, samotné olověné baterie pocházely z produkce firmy Pražská akumulátorka. Akumulátory byly složeny z 238 článků s kapacitou 392 Ah při hodinovém vybíjení, a kapacitou 630 Ah při pětihodinovém vybíjení.

Lokomotiva vážila 67 tun a při zkouškách utáhla na háku 400 tun, rychlostí 5,7 km/hod na trati o stoupání 11‰  v oblouku o poloměru 284 metrů nebo 300 tun rychlostí 12 km/hod na téže trati. Na jedno nabití baterie bylo možno ujet se samotnou lokomotivou na rovné trati asi 290 km.

Čtěte také  Opravné práce na sedlčanské lokálce zdárně pokračují

Technické parametry:

  • uspořádání dvojkolí – Bo´Bo´
  • hmotnost – 67,4 t
  • nejvyšší rychlost – 40 km/hod
  • délka přes nárazníky – 12 200 mm
  • hmotnost na nápravu – 16,85 t
  • výkon hodinový – 208 kW
  • tažná síla hodinová – (6600 kp) 66 kN
  • baterie: počet článků/kapacita – 238 ks/392 Ah
  • převod – 1:5,118
  • průměr kol – 1045 mm
  • počet a uložení trakčních motorů – 4 tlapové
  • rok výroby – 1926
  • počet vyrobených kusů – 1 (v roce 1928 pak ještě dodán druhý kus E 407.002)

 

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*