E 407.001 – první elektrická lokomotiva ČSD uvedená do provozu (1926)

Pokusná jízda E 407.001 se dvěma čtyřosými vozy na trati Libeň - Nusle (Český svět 1926).
E 407.002 (Wikipedia)

V polovině května roku 1926 byla dána do provozu první elektrická lokomotiva československých státních drah (ČSD), čímž byl zahájen rozsáhlý, ministerstvem železnic pečlivě vypracovaný elektrizační program pražských a předměstských nádraží se spojovacími tratěmi v obvodu Velké Prahy.

Nová lokomotiva po zařazení do služby třídila, sestavovala a posunovala osobní vlakové soupravy na Wilsonově nádraží a tím částečně nahradila posun parní trakcí. Akumulátorová lokomotiva mohla též dopravovat pomocné osobní i nákladní vlaky na kratší vzdálenosti. V roce 1926 byla největší akumulátorovou lokomotivou světa. Lokomotivu navrhly a dodaly Českomoravské elektrotechnické závody František Křižík, sídlící na tehdejší Královské třídě č.80 (dnešní Sokolovské ulici) v pražském Karlíně, kde byla namontována její elektrická část na mechanickou, kterou dodala lokomotivka Akc. spol. strojírna Breitfeld, Daněk a spol. ve Slaném, samotné olověné baterie pocházely z produkce firmy Pražská akumulátorka. Akumulátory byly složeny z 238 článků s kapacitou 392 Ah při hodinovém vybíjení, a kapacitou 630 Ah při pětihodinovém vybíjení.

Lokomotiva vážila 67 tun a při zkouškách utáhla na háku 400 tun, rychlostí 5,7 km/hod na trati o stoupání 11‰  v oblouku o poloměru 284 metrů nebo 300 tun rychlostí 12 km/hod na téže trati. Na jedno nabití baterie bylo možno ujet se samotnou lokomotivou na rovné trati asi 290 km.

Čtěte také  Výměna ocelové konstrukce viaduktu hlubočepského (1925)

Technické parametry:

  • uspořádání dvojkolí – Bo´Bo´
  • hmotnost – 67,4 t
  • nejvyšší rychlost – 40 km/hod
  • délka přes nárazníky – 12 200 mm
  • hmotnost na nápravu – 16,85 t
  • výkon hodinový – 208 kW
  • tažná síla hodinová – (6600 kp) 66 kN
  • baterie: počet článků/kapacita – 238 ks/392 Ah
  • převod – 1:5,118
  • průměr kol – 1045 mm
  • počet a uložení trakčních motorů – 4 tlapové
  • rok výroby – 1926
  • počet vyrobených kusů – 1 (v roce 1928 pak ještě dodán druhý kus E 407.002)

 

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*