Nádražním budovám správa SŽDC svědčí

Hradec Králové hl.n. | Foto: wikipedia

V červenci 2016 proběhl dlouho plánovaný převod nádražních budov a pozemků od Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Za 1 569 budov a 1,385 milionu metrů čtverečních pozemků SŽDC Českým drahám zaplatila 3,31 miliardy korun. ČD tyto budovy a pozemky připadly v rámci rozdělení tehdejších Českých drah s.o. na ČD a.s. a SŽDC s.o. k 1. lednu 2003.

SŽDC nemovitosti spravuje prostřednictvím šesti Správ osobních nádraží – v Praze, Plzni, Ústí nad Labem, Brně, Hradci Králové a Olomouci. Tyto Správy za první rok od převodu vynaložily na opravy, stavební úpravy a projektovou přípravu téměř 110 milionů korun. Za tyto peníze byly opraveny například nádražní budovy v Rakovníku více než 4 mil. Kč), Kostomlatech nad Labem (3,2 mil. Kč), Dobříši (2,7 mil. Kč), výměny oken, dveří, přístřešků, opravy fasád, střešních krytin, prostor pro cestující a dalších oprav menšího rozsahu.

V letošním roce bude dokončena poslední etapa rekonstrukce nádraží v Náchodě za přibližně 14 milionů korun, zahájeny budou práce na rekonstrukci nádraží například v Břeclavi, Hradci Králové, Přerově, Sokolově, Kuřimi, Turnově či Lipníku nad Bečvou. Celkové investiční náklady na tyto rekonstrukce SŽDC předpokládá ve výši 211 milionů korun.

Čtěte také  Roční plán výluk na rok 2018

To je ale teprve začátek. Zatím se opravy a rekonstrukce prováděly tam, kde již byla v nějakém stádiu projektová příprava z minulých let, kterou nový vlastník odkoupil od ČD. V roce 2018 odstartují v rámci Programu rekonstrukcí a revitalizací osobních nádraží pro rozmezí let 2018–2022 rekonstrukce ve větším rozsahu, na které je zpracovaná nová projektová dokumentace.

V minulých letech České dráhy do oprav neinvestovaly téměř žádné prostředky, prováděly jen nejnutnější údržby a havarijní opravy, což se negativně projevilo na stavu budov a pocítili to i cestující, kterým mnohde doslova padala omítka na hlavu. Způsobeno to bylo i tím, že ČD záměrně neinvestovaly do oprav a očekávaly dlouho plánovaný prodej.

Zdá se tedy, že pod novým vlastníkem se konečně dočkáme důstojnějšího prostředí jak pro cestující, tak i pro personál v těch staních, které mají štěstí a budou opraveny.