11.12.1970

Kdy:
11.12.2020 celý den
2020-12-11T00:00:00+01:00
2020-12-12T00:00:00+01:00
Kde:
Řikonín

11.12.1970 Řikonín

Při železniční nehodě u Řikonína na železniční trati Brno – Havlíčkův Brod došlo v ranních hodinách 11. prosince 1970 k pádu dvou osobních vozů mezinárodního expresu č. 57 Pannonia z 36 metrů vysokého viaduktu do údolí říčky Libochovky. Počtem 31 mrtvých (převážně z řad cestujících Poláků) jde o pátou nejtragičtější nehodu na české železnici a vůbec nejtragičtější od té doby.

Samotné nehodě mezinárodního expresu č. 57 Pannonia předcházela v pátek 11. prosince 1970 ráno srážka lokomotivy s nákladním vlakem, k níž došlo na jižním okraji viaduktu. Ze směru od Havlíčkova Brodu projel Níhovem nákladní vlak (46 vozů, celková hmotnost 1203 tun, lokomotiva S 499.0015 z depa Bratislava), který byl o několik minut později nucen zastavit před vjezdovým návěstidlem následující železniční stanice Řikonín. To nepředpokládala hláskařka z hlásky Níhov, která nevyčkala na odhlášku tohoto vlaku z Řikonína a vpustila na jím obsazenou kolej lokomotivní vlak tvořený strojem S 489.0041. Tato lokomotiva na začátku viaduktu narazila do konce stojícího nákladního vlaku. Následkem nárazu došlo k vykolejení posledních osmi vozů stojící soupravy, které se dostaly do průjezdného profilu sousední traťové koleje.

Strojvedoucí nákladního vlaku sice vyslal pomocníka k zadní části vlaku, aby zjistil příčinu nárazu, sám však nevaroval návěstím „Stůj, zastavte všemi prostředky“ v protisměru (od Řikonína) po sousední koleji právě přijíždějící mezinárodní expres č. 57 Pannonia. Expres, který místem projížděl s 20minutovým zpožděním a skládal se z 12 vozů o celkové hmotnosti 315 tun, vedených bratislavskou lokomotivou S 499.0117, tak v plné rychlosti narazil do vykolejených nákladních vozů, které blokovaly jeho kolej. Při srážce spadla z viaduktu do údolí Libochovky skříň polského lůžkového vozu (do hloubky 36 m) a celý jídelní vůz ČSD (do hloubky 12 m), což byly první dva vozy expresu, řazené hned za lokomotivou.

Odkaz na podrobnější článek

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*