Sudoměřice – Votice: Likvidace původního úseku je v plném proudu

Ješetice - přejezd silnice v Horním Borku. Právě odsud 6.4.2022 začala demontáž koleje původní trati (foto: koridory.cz)

Likvidace dalšího původního úseku Dráhy císaře Františka Josefa mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi (otevřeného s celou tratí z dnešních Českých Velenic do Benešova u Prahy, resp. Čerčan dne 3. září 1871) začala v podstatě ihned po zahájení výluky v sobotu dne 2. dubna 2022.

Jako první to ještě týž den schytaly oboje „šraňky“ v Heřmaničkách, následovány demontáží přístrojů elektromechanického zabezpečovacího zařízení. Část zařízení z této železniční stanice skončila ve vlastnictví Národního technického muzea. Doufejme, že i zbytky pohonu z dob KFJB, umně ukrytého pod střechou kůlny na uhlí stavědla č.1. NTM projevilo též zájem o „releovku s mechanikou“ ze žst. Ješetice. Střezimíř jak známo, zůstane (vyjma trakčního vedení, vč. stožárů a jejich základů) takřka nedotčena vč. kolejiště od benešovského zhlaví po km 100,400, tedy k silničnímu nadjezdu u Mezna, který bude demolován a nahrazen zásypem.

Od pondělí 3. dubna pak začalo snášení trolejového vedení, další den následovaly mechanická návěstidla z táborského záhlaví bývalé žst. Heřmaničky. Ve středu 6. dubna byla zahájena demontáž traťové koleje a to v obou směrech od zrušené žst. Ješetice. Tentýž den bylo sneseno i trolejové vedení v žst. Střezimíř. Na trati je k vidění několik pracovních vlaků. Kolejová pole jsou odvážena např. k Milhosticím, kde jsou nedaleko bývalého strážního domku č. 73 autojeřáby vykládány ze železničních vozů. Totéž se děje i severním směrem, pracovní vlak se snesenými kolejovými poli byl zahlédnut před Heřmaničkami. Likvidační práce postupují velmi rychle, v den psaní článku budou zase o notný kus dále.

Sudoměřice - Votice; likvidace staré trati; 3. - 6.4.2022

Autentický dokument pořízený 1.4.2022 z kabiny strojvůdce jednoho z posledních rychlíků, které ještě projely Českou Sibiří po původní dráze před jejím definitivním opuštěním. Výjimečná je i délka vlaku – jedenáct vozů! Honza Lapka s nostalgií vypráví a loučí se s dnes již historickým úsekem dráhy mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora. Dokument byl pořízen za přispění spolku Železnice Česká Sibiř, který má velký podíl na záchraně celého areálu původní železniční stanice Střezimíř. Postupně právě tady bude vznikat železniční skanzen s provozem turistických drezín.

 

 

 


 

Upozorni mě
Upozornit na
guest
11 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře
Milča
Milča
13.4.2022 15:13

já jen nechápu demolice těch krásných kamenných nadjezdů na staré trati, vždyt jsou vždy vázané na nějakou cestu a opravdu si nedovedu představit, jak ty hluboké zářezy v krajině mezi dvěma břehy budou lidi přeskakovat. Nebo je chtějí zasypat? mohl by mně to někdo vysvětlit?

J.A. Halla
Autor
Reakce na  Milča
15.4.2022 19:57

Ano, většina zářezů staré trati bude zasypána. Je to nejjednodušší cesta, jak se zbavit ohromného množství odtěženého materiálu ze stavby trati nové. Na nějakou cyklostezku po tělese trati proto zapomeňte.

Jan Lapka
Jan Lapka
11.4.2022 23:02

Díky za umístění videa z rychlíku 705, jsem potěšen a snad se vám můj komentář líbil. Bylo to opravdu autentické, říkal jsem co mne v danou chvíli napadlo.
Každopádně největší podíl na tom jak video vypadá, že to nejsou nějaké neumělé roztřesené záběry z mobilu má Míra Brdek. Dal si s tím spoustu práce, strávil hodiny nad úpravami a střihem aby to nějak vypadalo. Za to mu opravdu děkuju, snad se podařilo udělat něco, na co se rádi podívají lidi i za dlouhý čas…

MichalM
MichalM
Reakce na  Jan Lapka
15.4.2022 14:49

Ano, pěkné a díky za komentář. 🙂
Jenom Doubí-Sudoměřice bude už letos na podzim a ne za rok.

J.A. Halla
Autor
Reakce na  Jan Lapka
15.4.2022 19:59

Velmi povedené video a osobně si dokáži představit, co za tím je práce. Takže si dovolím za všechny z „redakce“ poděkovat.

rob
rob
9.4.2022 21:31

Díky za pěkný článek, fotoreporáž z likvidace a reportáž z posledního vlaku…
Pokrok se samozřejmě nesmí zastavit, ale loučení po téměř šesti desetiletích mého života spjatých se starou tratí je smutné. Věřím, že Spolek v zachované Střezimíři svůj záměr muzea a drezín opravdu zúročí. Hlavně, aby i nová trať splnila to, co se od ní očekává.

Petr Prouza
Petr Prouza
9.4.2022 15:34

Teď jen tak procházím váš web a nestačím se divit – to už vás opravdu čtu od roku 2006? Uctivě smekám

Petr Prouza
Petr Prouza
9.4.2022 15:31

Ráno jsem zahlíd odkaz na tento článek na webu zdopravy. Teď tam koukám a odkaz je pryč, k tomu několik diskusních příspěvků z kterých mi vyplývá že Sůra vás nějak nemusí. Nevím co v tom je ale jak ten jeho web sleduju od jeho začátku, Sůra bude pěkně arogantní a nadutý člověk. Jen on a nikdo jiný. Často maže jemu nevhodné diskusní příspěvky, manýry si přines ze svého působení u Babiše v idnesu.
Vy máte skoro všechny příspěvky vlastní, nepřevzaté, fotky vyšlapané vlastníma nohama, rád čtu o historii, to jsou zase hodiny a hodiny v archívech.
Držím vám palce ať vydržíte, přestože předpokládám že si provoz webu hradíte z vlastní kapsy, dopravu za fotkama taky, reklamu na stránkách nemáte.
Děkuju za ta dlouhá léta s vámi a na Sůru kašlete, nevšímejte si ho. On nedokáže vypotit nic kloudného, naprostá většina jeho článků je převzatá odjinud.

MichalM
MichalM
Reakce na  Petr Prouza
9.4.2022 18:21

Důvod té řevnivosti je ale zvláštní. Na místě zdopravy.cz bych na články tady s krátkou anotací odkázal, zobrazení stránky dostanou jak oni, tak koridory a většina čtenárů bude ráda za upozornění na zajímavý původní obsah.

george
george
Reakce na  Petr Prouza
26.4.2022 20:46

Sůra a spol, přesně jak píšete – cenzura jak prase!!!

Michal
Michal
8.4.2022 20:24

Díky za krásnou poslední jízdu po staré trati…