Stavbu tohoto úseku 4.koridoru jsme sice navštívili nedávno, ale dostal jsem aktuální fotografie, takže je škoda nevyužít. A navíc se dost věcí změnilo. Například to, že už byl proražen Sudoměřický tunel.
Asi nejvíc je viditelný pokrok stavby v úseku z Tábora do Čekanic a k dálničnímu mostu. Tady začala ve směru od Tábora pokládka pražců a montáž kolejových pasů. O tom si povíme víc.
Protože na žádné fotografii není vidět, jak pokládka pražců probíhá, něco si o tom povíme. Na prvních fotkách v galerii je vidět jen vagon, na němž jsou naložené pražce a jakási konstrukce kolem vagonu.
Nemám obrázky přímo z pokládky touto technologií, ukážeme si tento způsob na trošku jiném stroji. Ale princip je stejný. Na vagoně jsou pražce naložené těsně vedle sebe, v několika vrstvách. Pokladač najede vedle vagonu, jakoby ho podél „obkročí“. Spustí podélné rameno, na němž jsou řetízky. Tyto řetízky se zaháknou za šrouby pražců a rameno se i s pražci zvedne. Stroj se zavěšenými pražci poté jede (v našem případě po připravených kolejových pasech, na obrázcích je stroj pásový) na místo pokládky. Tady spustí rameno na štěrkové lože, mezi pasy kolejnic po kterých přijel a pražce se (ručně) ob jeden vyháknou z řetízků. Rameno se opět zvedne a se zbylými pražci popojede na konec v předešlém kroku položených pražců. A položí i zbylé. Jednoduché. Tím je zajištěno, že bude dodržena přesná a stejná vzdálenost mezi nimi.
Ilustrační fotografie z pokládky Bystřice-Benešov u Prahy – zdůrazňuji, že stroj je jiný, princip stejný
Na položené pražce se poté postupně položí a upevní kolejové pasy, které dosud sloužily pro pohyb pokladače. A hned po nové koleji popojede i souprava s pražci. Potom následuje zaštěrkování a podbíjení. Ale to až v některé další reportáži, kdy bude i toto téma aktuální.
Celkovou představu o postupu prací z Tábora do Sudoměřic si asi nejlépe uděláte z fotogalerie.