Blíží se den, kdy skončí provoz vlaků na trati č.170 z Prahy do Plzně a Chebu přes železniční stanici Chrást u Plzně, ležící v traťovém km 97,883.
Ve čtvrtek 15.listopadu 2018 přibližně kolem 16 hodiny bude zahájen železniční provoz po 1.traťové koleji vedoucí jižním tunelem, jedním ze dvou, vyražených pod vrchem Chlum u Ejpovic. Zahájení provozu bude realizováno dle platného výlukového jízdního řádu (jízda tunelem bude realizována jako objízdná trasa).
Se zahájením platnosti nového jízdního řádu 2018/19 od 9.prosince 2018 dojde ke zkrácení tarifní vzdálenosti mezi Prahou a Plzní o 6 km, jízdní doba se díky tunelům v celkové hodnotě 6,8 mld.korun (více než 3,5 mld. korun věnuje EU) zkrátí o 9 – 10 minut. Ražba jižního tunelu začala v únoru roku 2015 a byla dokončena o 15 měsíců později, ražba severního tubusu pak byla zahájena v září roku 2016 a dokončena o přibližně 13 měsíců později. V novém úseku bude od 15.11.2018 možno provozovat drážní dopravu pouze hnacími vozidly vybavenými funkční radiovou stanicí GSM-R. Z důvodu použití pevné jízdní dráhy je také v tomto úseku zakázáno provozování drážních vozidel bez uzavřeného okruhu WC (ve vlaku vybaveném WC bez uzavřeného okruhu je dopravce povinen zajistit nepoužívání WC po dobu jízdy tunelem). Jízdy parních lokomotiv v tomto úseku je povolen s provozuschopným kotlem a ohněm na roštu pouze za podmínky, že nebude vyvíjet tažnou sílu a za podmínek stanovených pro dopravu parní lokomotivy v čl. 5 směrnice SŽDC č. 71 „Protipožární opatření při provozování parních lokomotiv na železniční dopravní cestě, kterou provozuje státní organizace Správa železniční dopravní cesty“.
Nové ejpovické tunely budou trvale osvětleny. V tunelech jsou volné schůdné a manipulační prostory o šířce 3,5 m od osy koleje. Pro pohyb osob jsou v tunelech chodníky o šířce 1,1 m od ostění tunelu. Tunely jsou propojeny osmi spojovacími chodbami ve vzdálenosti 500 m od sebe (první je v km 96,339). Zábradlí jsou na straně tubusu, kde ústí spojovací chodby. Portály tunelů jsou v km 95,850 a 100,000. V tunelu ve směru do Plzně jsou tři oddílová návěstidla autobloku, poslední oddílové návěstidlo v km 98,440 je zároveň předvěstí vjezdového návěstidla do železniční stanice Plzeň hl.n. Ve směru z Plzně jsou v tunelu dvě oddílová návěstidla autobloku, poslední oddílové návěstidlo v km 96,360 je zároveň předvěstí vjezdového návěstidla do dopravny Ejpovice. Dopravna „Portál Chlum“ má vjezdová návěstidla v km 100,110.
Opouštěný úsek trati mezi stanicemi Chrást u Plzně a Plzeň hl.n. bude přeměněn na cyklostezku. Úsek trati mezi Ejpovicemi a Chrástem bude zjednokolejněn a připojen k regionální trati č.176 Plzeň – Radnice s možností přestupu na hlavní trať v nově vybudované stanici v Ejpovicích.
V souvislosti s převedením provozu do nových tunel byly (či budou) realizovány následující kroky:
- dne 7. října 2018 byla zahájena výluka 1.traťové koleje mezi stanicemi Ejpovice a Chrást u Plzně. Jízdy vlaků probíhaly po stávající 2.traťové koleji podle výlukového jízdního řádu,
- dne 26. října 2018 byla zahájena výluka 1.traťové koleje mezi stanicemi Chrást u Plzně a Plzeň hl.n. Jízdy vlaků probíhaly (probíhají) po stávající 2.traťové koleji podle výlukového jízdního řádu a to až do 15. listopadu 2018 přibližně 16.hodiny,
- ve dnech 7. až 13. listopadu 2018 bude probíhat seznamování dopravců se situací v jižním tubusu tunelu s možností provedení seznání pro strojvedoucí,
- dne 15. listopadu 2018 přibližně po 16. hodině pak bude zahájen již výše avizovaný provoz jižním tubusem tunelu. Délka tunelu je 4 150 m,
- dne 17. listopadu 2018 bude zahájena výluka 2.traťové koleje mezi stanicemi Chrást u Plzně a Plzeň hl.n.,
- ve dnech 2. až 7. prosince 2018 bude veden provoz v úseku Plzeň hl.n. – Ejpovice – Rokycany pouze jednokolejně jižním tunelem po 1.traťové koleji,
- dne 7. prosince 2018 opět přibližně kolem 16.hodiny bude zahájen provoz i druhým severním tunelem po 2.traťové koleji v úseku Ejpovice – Plzeň hl.n. podle výlukového jízdního řádu, platného do půlnoci dne 8. prosince 2018. Délka tunelu je 4 176 m,
- dne 9. prosince 2018 začíná platit nový jízdní řád 2018/2019.
Výlukový jízdní řád ve dnech 26.10. až 16.11.2018
Výlukový jízdní řád ve dnech 17.11. až 8.12.2018
Jízdní řád 2018/19 trati č.170 platný od 9.12.2018
Jízdní řád 2018/19 trati č.176 platný od 9.12.2018
VIDEO: Rekonstrukce trati Rokycany – Plzeň 3.11.2018 (zdroj: YouTube):
Zdroje:
- SŽDC, s.o.
- YouTube
Odkazy:
Co ten fous z Ejpovic bude s i nadále zadratovan? To velkolepé kolejiště v Chrastu asi projde dramatickou redukcí což?