
Asi dvacet čtyři kilometrů dlouhý úsek 4. koridoru byl oficiálně uveden do provozu. Slavnostní akce v podobě odhalení pamětní plakety proběhla 11. listopadu ve výpravní budově benešovského nádraží. Nutno ovšem dodat, že výsledky stavby optimalizace tratě z Benešova u Prahy do Strančic za téměř 4 miliardy korun cestující prakticky využívají již řadu měsíců.
Náklady představovaly 3 808 905 725 korun bez DPH, z toho příspěvek EU 2 800 660 283 korun.
Investorem stavby byla Správa železniční dopravní cesty.
Díky optimalizaci úseku na trati mohou projíždět vlaky rychlostí až 135 km/h (pozn.red: a zkrátily se jízdní doby 🙂
Zrekonstruovaný úsek je dlouhý 23,95 km.
Zhotovitelem stavby bylo Sdružení Koridor IV., Benešov – Strančice, jehož členy jsou akciové společnosti Skanska (vedoucí sdružení), EUROVIA CS a Metrostav.
Projektantem stavby byl SUDOP PRAHA.
Co se podařilo vylepšit
Mezi nejobtížnější části ukončené stavby patřil nový most přes Sázavu nedaleko Čerčan. Provoz zde nebyl přerušen, takže se jedna polovina stavěla a na druhé jezdily vlaky. Trámová spřažená ocelobetonová konstrukce o šesti polích s horní železobetonovou mostovkou (v délce 182 m) nahradila asi století starou ocelovou konstrukci. K dalším významným objektům patří nová trakční měnírna a transformovna v Benešově. Dále proběhla modernizace sdělovacího zabezpečovacího zařízení 3. kategorie. Staniční zabezpečovací elektronické zařízení (elektronický autoblok) bylo provedeno ve třech stanicích, traťové zabezpečovací zařízení stejné kategorie bylo realizováno v celé délce stavby. Došlo také ke zvýšení kapacity potřebné pro silnou příměstskou osobní dopravu. Pro nákladní dopravu je důležité zvýšení traťové třídy zatížení a prostorové průchodnosti. Konstrukce nástupišť standardní výšky 550 mm nad temenem kolejnice splňují požadavky na bezpečný pohyb slabozrakých osob a osob se sníženou schopností pohybu. Přístup na nástupiště je nyní zabezpečen bezbariérově, bez přecházení přes hlavní dopravní koleje.
Na úseku firmy zrekonstruovaly 46 železničních mostů a 41 propustků. Práce se dotkly tří přejezdů včetně zabezpečovacího zařízení. Vzniklo pět podchodů pro pěší. Na trati nyní najdete 56 nových výhybek a téměř 18 km protihlukových stěn.
Zdroj: týdeník Železničář 46/2010
Porovnejte si rychlosti v článku Jízdní doby v r.1874 vs. 2007
Pokud se někdo chlubí zvýšením rychlosti, tedy „díky optimalizaci úseku na trati mohou projíždět vlaky rychlostí až 135 km/h,“ může rovnou také dodat, že zvýšená rychlost se projevila na jízdní době obou úseků najednou opravdu třeskutě. Oproti roku 1998 nebo 2003 zrychlení Os o 1-2 min., R o 2-4 min.