NKÚ zkontroloval hospodaření SŽDC

TISKOVÁ ZPRÁVA NKÚ – 29. 10. 2012

 

Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na některé oblasti hospodaření Správy železniční dopravní cesty v letech 2009 až 2011. NKÚ zjistil, že stát prostřednictvím SŽDC v roce 2008 zaplatil téměř 12 miliard korun za odkup majetku Českých drah, a. s. Tento majetek přitom akciová společnost ČD získala o pět let dříve bezplatně. Dalších 41 miliard vyplatil stát v letech 2005 až 2011 na splacení závazků, které na SŽDC přešly z bývalé státní organizace ČD. K jejich úhradě přitom měly podle zákona sloužit výnosy z hospodaření s majetkem bývalých ČD, s. o. Ty na to ale byly příliš malé.

 

Kontroloři také zjistili, že SŽDC špatně hospodařila při pronájmu a nákupech aut, při sjednávání právních služeb nebo při zabezpečování ostrahy některých objektů. NKÚ spočítal, že průměrné roční náklady na opravu a udržování jednoho automobilu byly u ředitelství SŽDC v kontrolovaném období téměř 80 tisíc korun, což je o 241 % víc než u jiných kontrolovaných složek Správy. Ředitelství si také některé vozy pronajímalo – v letech 2009 až 2011 za to zaplatilo tři miliony korun. I u těchto pronájmů kontroloři narazili na zbytečné utrácení. Nájemné se například odvíjelo od počtu dnů. SŽDC tak zaplatila za 436 dnů pronájmu jednoho auta 830 tisíc korun, přestože vůz skutečně jezdil jen 146 dnů. Využití dalších dvou aut s pronájmem za celkem 1,2 milionu korun kontroloři prověřit nemohli, protože příslušné doklady někdo z ředitelství „neúmyslně skartoval“.

 

Ředitelství SŽDC pak čtyři pronajímané vozy v březnu 2010 odkoupilo za 2,3 milionu korun. Za jejich předchozí pronájem přitom už zaplatilo 1,9 milionu. Výhodnost tohoto kroku je pochybná. Například jeden z těchto vozů byl z roku 2008 a měl najeto 113 tisíc kilometrů. Ředitelství za jeho předchozí pronájem zaplatilo 786 tisíc korun, odkoupilo ho pak za 595 tisíc. Ceníková cena tohoto auta přitom byla 905 tisíc korun.

 

Nehospodárně se ředitelství SŽDC podle NKÚ chovalo i při uzavírání smluv na poskytování právních služeb. Na základě rámcové smlouvy jich v letech 2009 až 2011 podepsalo dvacet šest. Jedenáct z nich přitom ředitelství uzavřelo bez řádného odůvodnění s uchazečem, který nabídl nejvyšší cenu, tedy 4 800 korun na hodinu. Tento uchazeč tak inkasoval téměř 17,4 milionu korun, což představovalo 75 % všech peněz vyplacených na základě této rámcové smlouvy.

Čtěte také  Hostivař - Hlavní: Modernizace odložena, oprava původní trati nutná!


 

Vyjádření Správy železniční dopravní cesty, státní organizace, ke zprávě Nejvyššího kontrolního úřadu

 

Podle zprávy stát zaplatil prostřednictvím SŽDC téměř 12 miliard korun za odkup majetku akciové společnosti České dráhy. SŽDC jako státní organizace nerozhoduje o převodu majetku. O koupi movitého i nemovitého majetku rozhodla v souladu se zákonem svým usnesením vláda v roce 2008. Celková částka vycházela z tržní ceny, která byla stanovena na základě znaleckého posudku.

Zpráva dále upozorňuje na náklady na užívání služebních automobilů ředitelství SŽDC, které byly až o 241 procent vyšší než u ostatních organizačních složek. Zvýšené náklady souvisejí s rozdílným složením vozového parku v běžném provozu SŽDC a auty vyšší střední třídy tehdy určenými pro nejvyšší představitele. Náklady na opravy a provoz takového automobilu bývají podstatně větší než u běžných služebních vozidel. O pronájmu a následném prodeji automobilů rozhodlo tehdejší vedení SŽDC. Celkové zvýšené náklady v porovnání pouze s nákupem vozidla odpovídají faktu, že v ceně pronájmu jsou zahrnuty i další služby, například pojištění a údržbu, které si jinak majitel auta hradí sám.

Současné vedení SŽDC se snaží omezovat počet pronajímaných automobilů. Obnovu vozidlového parku řeší v současnosti formou operativního leasingu na prvních 130 vozidel, v následujícím období budou následovat další. SŽDC navíc připravuje vyhlášení soutěže na umístění technického zařízení pro sledování pohybu všech svých silničních vozidel. Výstupem tohoto zařízení budou záznamy v elektronické knize jízd, což naší společnosti přinese významné úspory.

Ve zprávě zmiňovanou rámcovou smlouvu na poskytování právních služeb podepsalo v roce 2007 ministerstvo dopravy pro několik podřízených organizací, mimo jiné i SŽDC. Výše dohodnuté hodinové sazby se lišila podle jednotlivých kauz, v některých případech se zohlednila nutnost úzké specializace na danou problematiku. Rámcová smlouva již skončila, dobíhají pouze některé závazky u probíhajících staveb. SŽDC připravuje tendr na právní služby, který chce vyhlásit ještě v tomto roce.