Vinohradské tunely: místo brutalistního Transgasu vystaví Administrativní centrum

Administrativní centrum Vinohrady (projekt/vizualizace Jakub Cigler Architekti 2016)

Po zbourání brutalistní stavby Transgasu na Vinohradské třídě v Praze, jehož objekty byly situovány nad historickými Vinohradskými tunely II a III, bude ve vniklé proluce realizováno Administrativní centrum Vinohradská a dostavba objektu č.p. 345 „Nad Muzeem“. Oba objekty mají základovou spáru bezprostředně nad ostěním stávajících tunelů.

Příspěvek prof. Ing. Jiřího Bartáka, DrSc., z ČVUT v Praze z Fakulty stavební, katedry geotechniky popisuje hlavní fáze výstavby, charakter a velikost deformačního ovlivnění kamenné kvádrové obezdívky tunelů. 

Text článku, který byl zveřejněn dne 7. června 2021 (včetně recenze prof. Ing. Leonarda Hobsta, CSc., z VUT FAST v Brně, Ústavu betonových a zděných konstrukcí)  zde.

Demolice objektů Transgasu (Ústředního dispečinku tranzitního plynovodu a Federálního ministerstva paliv a energetiky) – časosběrné video:


 

ODKAZ
Na kole či pěšky ve stopě císařské dráhy II.
Upozorni mě
Upozornit na
guest
13 Komentářů
Komentáře v textu příspěvku
Přečíst všechny komentáře
MichalM
MichalM
19.6.2021 17:01

Jen dotaz na znalce brutalistní architektury – pošta Praha 4 Na Strži je taky z vašeho pohledu brutalistní klenot, nebo se můžu těšit na náhradu nějakým normálním objektem (očekávám spolu s metrem).

VJY
VJY
13.6.2021 11:03

Mám jedinou obavu. Aby místo unikátní jedinečné stavby ve stylu brutalizmu nepostavili tuctovou náhražku podprůměrné architektonické úrovně. Rozhodně to dle obrázku nebude další tančící dům, ale spíš nic neříkající tuctovej nezajímavej barák…. Je to ukázka naprosté neúcty ke geniální práci našich předků.

Rob
Rob
Reakce na  VJY
14.6.2021 17:59

Unikátní jedinečné stavbě ve stylu brutalizmu chybělo okolí, když se upustilo od druhé magistrály přes Žižkov a Transgas byl obestavěn, takže pohledově zanikl. Že tohle nikomu nevadilo…

Ještě k odporu pražské veřejnosti proti dopravním stavbám. Proti propadu louky při stavbě tunelu Blanka pod Stromovkou se neprotestovalo. Oproti plánu trasy pražského okruhu Buštěhradkou, kdy měla podstatná část staletých stromů Stromovky padnout za oběť zařízení staveniště, louka tolik nevadila.

Rob
Rob
Reakce na  simba
15.6.2021 13:12

Brutalistní stavba Transgasu byla koncipována jako protiváha budovy Národního muzea. Že byl zacloněn jinou výstavbou samozřejmě neubírá nic na jeho originalitě a až přílišné jedinečnosti a účelovosti omezující vhodnost využití a smysluplnost nákladné údržby. Zakrytí mu ubralo impozantnost, což brutalistní stavbu zneplodnilo.
Transgas se nahradí výstavbou, která najde cenějšího využití. Použitelných brutalistních staveb má Praha mraky. Nezastávám se žádného politika, ale výstavba, která komplexně neřešila okolí Transgasu, se na jeho osudu podepsala stejně jako změny energetiky.

Rob
Rob
Reakce na  simba
16.6.2021 12:38

Všechno je o penězích. Stát prodal Transgas bez památkové ochrany, utržil tak peníze. Revitalizace Transgasu zapsaného mezi památky by se pěkně prodražila. Ovšem chtěl by ho někdo? Stejně tak Hotel Praha s naddimenzovanými prostory. O tuctovou náhražku Transgasu podprůměrné architektonické úrovně ve středu metropole určitě zájem bude. Zajistí další daňové příjmy veřejných rozpočtů.
Realizace ZÁKOSu také závisela na příjmech. Výstavba Jižní spojky pohřbila Dolní Krč, náhradní bydlení nalezli místní ve, pro změnu, nikoliv naddimenzovaných panelácích.
Druhá větev magistrály podél železniční nemocnice a tunelem přes Žižkov, následně ve stopě Negrelliho viaduktu do Holešovic, se už neuskutečnila i pro chybějící příjmy (ne v převoditelných rublech za kvanta tun oceli, ale „tvrdé“ měny, jak za normalizace klesal prodej našich zastaralých výrobků na západě) a nechala Vinohrady bez brutálního zásahu. Změna energetiky a ekonomiky ale vedla k brutálnímu zásahu do stavby Transgasu…

Rob
Rob
Reakce na  simba
22.6.2021 14:18

Vše je o penězích, nehledě na dobu. Ovšem dříve jich bylo kvůli uplatňovaným prioritám státní politiky málo na dostatečné řešení dopravy v příhodné době (za příznivých cen paliv a stavebních materiálů, neexistence ochránců životního prostředí, neexistence masivní výstavby, která navíc proběhla v místech kolize s dlouhodobými plány a vedla k dnešní velmi těžké řešitelnosti úřady nepřipravenými nejen na množství, ale i odbornost). ČR má možná i díky tomu přespříliš památek, co si na sebe nevydělá (umocněno faktem, že se jí vyhlo rozsáhlé bombardování). Přidávat další s památkovou ochranou za existence obdobných, co si na sebe vydělají? Kulturní škoda se vyčísluje velmi těžko, ne-li vůbec. Bohužel ale příjmová snadněji a vidět je vzápětí. Budovy Transgasu byly kancelářské prostory. S památkovou ochranou by nešly pořádně modernizovat ani v interiéru. Sloužit by mohly dál komukoliv, kdo by býval „platil nájem“ za jednostranně účelově navržené stavby se symbolikou „potrubí“. Aby byly konkurenční proti novým stavbám, stát by je mohl i dotovat. To jsme zase ale na začátku u příjmů rozpočtu, které by ale bývaly musely být schopné dosáhnout výše obvyklé u států, které to dělají. Že by budovy Transgasu využil sám stát, opustí-li současné ministerské budovy a zbuduje „ministerskou vesničku“? Nebo stejně tak opouští budovy, které nemohou být bezbariérové? Jako muzeum, v tomto případě Muzeum řídícího centra plynárenství, neb Plynárenské muzeum v Michli je, ano. Ale Praha nemůže být jen pouhé velké muzeum. Musí se i rozvíjet pro zajištění příjmů, které nedosahují a nikdy nemohou být schopné (pro na začátku uvedené) dosáhnout „západní“ úrovně, která se ale v jiných věcech požaduje.

Jarda Š.
Jarda Š.
Reakce na  Rob
7.8.2021 23:26

To bych rozhodně netvrdil, že kvalitní architektury ze 70. a 80. let 20. století má Praha dost. Tehdy se stavěly v Praze samé paneláky a kvalitní architektury jako šafránu.

Ryk Mat
Ryk Mat
Reakce na  simba
8.5.2022 13:51

Brutalistní stavba Transgasu byl především architektonický paskvil takových kvalit, že v temné díře pod hranatým hřibem na Vinohradské se nelíbilo ani feťákům. Srovnejte tu Aulického naprostou bezohlednost k uličnímu parteru a jeho uživatelům s nedalekou Pragerovou dostavbou někdejšího burzovního paláce, kde je průchod soutěskou mezi novostavbou a magorstrálou směrem k nádraží je mnohem příjemnější, než průchod okolo Transgashřibu Vinohradskou ulicí. Je velmi smutné, že Praha nemá možnost zabránit stavbám odporností. Není ale nic smutného na tom, že nekvalitní staré je nahrazováno novým.