Správa železniční dopravní cesty (dále jen SŽDC) vydala novou směrnici č.100 Pro poskytování informací cestujícím ve stanicích a na zastávkách prostřednictvím provozovatele dráhy s platností od nového jízdního řádu 9.12.2012, týkající se provozu hlasových systémů. SŽDC některé hlášení zpoplatnila, takže si je dopravce musí objednat a zaplatit, jiná zkrátila či omezila. Učinila tak na základě průzkumu, kdy spleť sáhodlouhých hlášení cestující spíše mate a také proto, že ti se spíše orientují podle informačních tabulí a aplikací v chytrých telefonech.
Směrnici si můžete přečíst ZDE
Po roce mohu konstatovat, že změny v hlášení jsou opravdu patrné. Ovšem k horšímu.
Nevím jaké jsou zkušenosti ostatních, ale moje jsou takové:
– ke zkrácení hlášení v tom smyslu, že by se při každém hlášení nevyjmenovávaly všechny zastávky, nedošlo
– naopak všude, a to i tam, kde jezdí jen jeden doprave, přibylo hlášení názvu dopravce, tudíž prodloužení
– sice se nehlásí řazení vlaku, ale informace o tom, kde lze řazení najít, je stejná, ne-li delší než informace, že vůz 1.třídy je na konci vlaku
– třešničkou je nesmyslné přejmenování služebního vozu na vůz servisní. Takže cestující hledají vůz pro kola a kočárek po celém vlaku a nenapadne je že musí jít do servisního vozu. Na toto pojmenování jistě přišel člověk, který má minimálně dva tituly a vlakem nikdy nejel
Pokud si dobře pamatuji, České dráhy si přeci zaplatily několik milionů za to, aby se hlášení nekrátila. Hlášení všech „kotěhůlek“, zejména na lokálkách působí opravdu komicky, stejně jako to o spol. ČD, když mnohde zatím jiný dopravce nejezdí. Bývávaly časy, kdy s hlásívalo, že vlak zastavuje ve všech stanicích a zastávkách a vyjmenovávaly se jen ty významnější. Popravdě, koho vlastně dnes ještě nějaké hlášení zajímá, stejně je nikdo neposlouchá. Lidi jsou jak ovce, pořád se na něco vyptávají, jakože např. kam ty široko daleko jediné stojící autobusy NAD vlastně jedou 😀 Osobně bych firmě CHAPS doporučoval najmout si příjemnější hlas – ale ten by zřejmě nezaplatili 🙂